15 سناریو برای اقتصاد ایران در سال 96

رکنا اقتصادی: تولید ناخالص داخلی در سال 96 بیشتر خواهد شد ولی نرخ رشد آن محدود می شود. در سال 96 پیش بینی می شود که نرخ رشد تولید ناخالص داخلی از پنج درصد فراتر نرود.

به دلیل در ونزوا شدن درآمدهای نفتی در سال 96، احتمال رشد تولید غیرنفتی بیشتر از تولید نفتی خواهد بود.در این حوزه بخش خدمات بیشترین سهم را در رشد تولید ناخالص داخلی سال آینده را خواهد داشت.

قیمت نفت(قیمت نفت WTI) همچنان در تلاطم خواهد بود و تغییرات آن در کانال های چهل و پنجاه دلار تثبیت می شود. افزایش قیمت نفت بالای شصت دلار محتمل نیست.

برآورد می شود که کل دریافتی ارزی به هشتاد میلیارد دلار بالغ شود، ولی انتقال این منابع به داخل کشور کماکان توام با مشکلات جدی بین المللی خواهد بود. این مسئله یکی از عوامل دخالت مستمر بانک مرکزی در بازار Store ارز خواهد بود.

بازار ارز نوسانات Volatilityبیشتری خواهد بود و همین نوسان موجب افزایش گرایشات سوداگرانه در بازار ارز خواهد شد. همین گرایشات موجب خواهد شد که دخالت بانک مرکزی در بازار ارز بیشتر شود.

به دلیل فقدان شرایط لازم برای یکسان سازی نرخ ارز، این سیاست به طور واقعی اجرا نخواهد شد.

قیمت ارز در سال پیش رو مخصوصا از انتهای فصل تابستان روندی صعودی خواهد داشت. کف قیمت ارزدر سال 96 حداقل 4500 توامان پیش بینی می شود.

زمین و ساختمان(مسکونی و اداری) وارد مرحله تور می خواهند شد، ولی این تغییرات محدود خواهد بود. تقاضای عمده مسکن در سال پیش رو تقاضای واقعی خواهد بود. بنابراین بخش مسکن پیش بینی می شود که وارد دوره رونق غیر تور می خواهد بود. بخش مسکن به زحمت بتواند از نرخ تورم خرده فروشی عبور کند.

واردات به کشور در سال آینده حوالی شصت میلیارد دلار بر آورده حوالی شصت میلیارد بر آورد می شود. با این حساب سال آینده مراه با مازاد تراز پرداخت ها در حساب جاری خواهد بود. ولی این مازاد تراز پرداخت ها موجب کاهش نرخ ارز نخواهد شد.

نرخ سود رایج در بازار به طور میانگین ممکن است بین یک تا دو درصد افزایش یابد و بنابراین سپرده گذاری نزد بانک ها کماکان فعالیت مناسبی برای سود آوری خواهد بود. ضمنا پیش بینی می شود که نسبت سپرده های غیر دیداری به سپرده های دیداری کماکان در سطح بالایی بماند.

نرخ تورم از 10 درصد عبور خواهد کرد و در سال 96 بین 11 تا 13 درصد خواهد شد.

سرعت رشد نقدینگی در سال پیش رو همانند سال 95 رو به رشد خواهد بود. نرخ رشد نقدینگی حدود 25 ردرصد برآورد می شود.

فشار بر بودجه دولت بیشتر خواهد شد و کماکان هزینه های عمرانی قربانی هزینه های جاری خواهند شد.

بازار بورس با چالش های جدی مواجه خواهد شد، ولی احتمال به دست آوردن نرخ رشد مثبت بین ده تا بیست درصد بالا است. بانک ها مهمترین بخش کاهنده شاخص خواهند بود و صنعت خودرو، کانی های فلزی و فلزات اساسی از بخش های پیش برنده بورس خواهند بود.

طلا در بازارهای جهانی و دلار در بازارهای ایران پرنوسان خواهند بود، در نتیجه بازار طلا، بازار آتی طلا و بازارهای وابسته در سال 96 همراه با نوسان بالا خواهند بود. مجموعه این نوسانات بالا یک روند صعودی را خواهد ساخت. در نتیجه طلا از بین امکانات موجود برای سرمایه گذاری گزینه مناسبی است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 254521 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟