سه سواری چهارستاره در مقابل ۱۴ خودروی تک‌ستاره

رکنا اقتصادی: بر اساس این گزارش تولید خودروسازان در این ماه تعداد ۸۷ هزار و ۶۲۱ دستگاه خودرو بوده که نسبت به ماه قبل از آن حدود یک‌هزار و ۸۰۰ دستگاه کاهش داشته است.

همچنین این تعداد تولید نسبت به میزان تولید خودرو در دو ماه قبل از آن یعنی آذرماه که ۹۰ هزار و ۲۹۷ دستگاه بود، ۲ هزار و ۶۷۶ دستگاه خودرو کاهش یافته است. به این ترتیب خودروهای تولیدی کشور در این ماه شامل ۴۰ مدل خودرو در گروه سبک و هشت مدل در گروه سنگین است.

همچنین از کل میزان تولید خودروهای تولیدی در بهمن‌ماه، ۹۹درصد تولیدات در گروه خودروهای سبک قرار می‌گیرند و تنها یک‌درصد تولید مربوط به خودروهای سنگین و کاروتجاری می‌شود.

چهار ستاره‌های جدول سواری‌ها

طبق جزئیات درج‌شده در جدول سطوح کیفی بخش سواری، در میان خودروهای بالاتر از ۱۰۰ میلیون تومان در بهمن‌ماه، نیو مزدا ۳ متعلق به شرکت بهمن‌موتور، مانند دو ماه پیش از آن، یعنی دی‌ماه و آذر‌ماه سال جاری ۴ ستاره کیفیت دریافت کرده است.

0pttl27zx0ye8gkmm8r3

سوزوکی گرندویتارا به عنوان یک کراس اوور ژاپنی با رعایت استانداردهای روز کمپانی مادر و متریال قوی توانسته به عنوان با کیفیت‌ترین خودروی مونتاژ داخل شناخته شود

غیر از این، گرند ویتارا که در همین بازه قیمتی قرار دارد، در حالی که در آذرماه سه‌ستاره کیفیت داشت، در دو ماه بعد از آن یعنی دی‌ماه و بهمن‌ماه در زمینه کیفیت موفق به دریافت ۴ ستاره شده است.

رنو-ساندرو copy

ساندرو به رغم امکانات کم و طراحی  به نسبت قدیمی به خاطر اصول بالا و دقت زیاد خط تولید به عنوان با کیفیت‌ترین خودروی کمتر از ۵۰ میلیون تومان شناخته می‌شود

همچنین از خودروهای دارای ۴ستاره کیفیت در این جدول ارزیابی، می‌توان به رنو ساندرو از شرکت پارس‌خودرو در بازه قیمت حدود ۵۰میلیون تومان اشاره کرد که در هر سه‌ماه آذر، دی و بهمن، بدون افت‌و‌خیز ۴ستاره کیفی را دریافت کرده است.

۱۰ مدل خودروی ۳ ستاره

طبق گزارش ارزشیابی بهمن‌ماه منتشرشده توسط شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد، پس از سه نوع خودروی ۴ستاره تولید داخل، در جدول سطوح کیفیت، تعداد خودروهای ۳ ستاره نیز چندان زیاد نیست.

بر این اساس دو خودروی کیا سراتوی سایپا و تیگو ۵ از شرکت مدیران‌خودرو از خودروهای رده قیمتی بین ۷۵ تا ۱۰۰ میلیون تومان، برلیانس H330 از پارس‌خودرو با حدود قیمتی بین ۵۰ تا ۷۵ میلیون تومان و خودروهای تندر۹۰ اتوماتیک، تندر ۹۰، رانا، پژو ۲۰۶ SD و پژو ۲۰۶ تولید ایران‌خودرو و پارس تندر و تندر ۹۰ متعلق به شرکت پارس‌خودرو در رده قیمتی بین ۲۵ تا ۵۰ میلیون تومان، موفق به کسب ۳ ستاره کیفیت شدند.

از میان این تعداد خودرو، تنها برلیانس H330 است که در جدول ارزیابی ماه‌های آبان و آذر امسال ۲ ستاره داشت و پس از ارتقای کیفیت تولید، در دی و بهمن‌ماه موفق به دریافت ۳ ستاره کیفیت شد.

غیر از این، انواع دیگر خودروها در گروه ۳ ستاره‌ها، در گزارش‌های ارزیابی سه ماه منتهی به بهمن ۱۳۹۵، هر بار ۳ ستاره کیفیت دریافت کرده‌اند.

ثبات کیفیت ۲ ستاره‌ها، از آبان تا بهمن

در گزارش بهمن‌ماه ارزشیابی خودروهای ساخت داخل، تعداد خودروهای ۲ ستاره از ۳ ستاره‌ها کمتر است. بر این اساس آسا متعلق به بهمن‌موتور و جک S5 ساخت شرکت کرمان‌موتور از خودروهای در رده قیمت ۷۵ تا ۱۰۰ میلیون تومان، جک J5 از کرمان‌موتور در گروه خودروهای بین ۵۰ تا ۷۵ میلیون تومان و نیو ام‌وی‌ام۳۱۵ تولید مدیران‌خودرو و دنا از ایران‌خودرو از گروه خودروها در بازه قیمت ۲۵ تا ۵۰ میلیون تومان، در بازرسی‌ها و ارزیابی‌های کیفیت، تنها ۲ ستاره دریافت کرده‌اند.

موضوع قابل‌توجه در مورد خودروهای ۲ ستاره این است که سطح رده‌بندی کیفیت آنها در جدول ارزشیابی منتشرشده توسط شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد کشور در تمام ماه‌های آبان، آذر، دی و بهمن سال جاری، تغییری نداشته و این گروه هیچ‌گونه افزایش یا کاهشی را در زمینه کیفیت تولید، تجربه نکرده است.

لازم به ذکر است در این گزارش، اثری از خودروی آریو محصول شرکت بن‌رو در رده قیمتی ۵۰ تا ۷۵ میلیون تومان که در ارزیابی‌های آبان و آذر موفق به کسب ۲ ستاره کیفیت شده بود،

دیده نمی‌شود.

خودروهای همیشه تک‌ستاره

خودروهایی که در آخرین گزارش شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ملی، تنها یک ستاره کیفیت دریافت کرده‌اند، جایی در دو گروه خودروهای بالای ۷۵ و ۱۰۰ میلیون تومان ندارند.

بر این اساس در میان تک‌ستاره‌های رده قیمتی میان ۵۰ تا ۷۵ میلیون تومان در انتهای این گروه، می‌توان به ام‌وی‌ام ۵۵۰ از شرکت مدیران‌خودرو و لیفان X60 تولید کرمان‌موتور اشاره کرد، که اتفاقا کیفیت تولید آنها در آبان، آذر و دی‌ماه سال جاری نیز، پس از ارزیابی همین یک‌ستاره را دریافت کرده بود.

پژو پارس ایران‌خودرو، پژو ۴۰۵ از ایران‌خودروی خراسان، پژو پارس تولید ایران‌خودروی مازندران، پژو پارس متعلق به ایران‌خودروی فارس، سمند از ایران‌خودروی تبریز، تیبا ۲ محصول سایپا و ام‌وی‌ام ۱۱۰S در پایین‌ترین قسمت جدول خودروهای ۲۵ تا ۵۰ میلیون تومانی نیز تنها یک‌ستاره کیفیت دارند.

به این ترتیب در جدول خودروهای پایین‌تر از ۲۵ میلیون تومان به‌طور کلی هیچ خبری از خودروهایی غیر از تک‌ستاره‌ها نیست. بر این اساس تیبا تولید سایپای کاشان، سایپا ۱۳۲X، سایپا ۱۳۱X، سایپا ۱۱۱X و سایپا ۱۳۱X محصول پارس‌خودرو، هیچگاه در بازرسی‌ها و ارزیابی‌های انجام‌شده در زمینه کیفیت تولید، موفق به دریافت بیش از یک ستاره نشده‌اند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 251766 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟