ایران با ۲ میلیون تن تولید در بخش اتیلن پیشتاز است

رکنا اقتصادی: دکتر احمد اصل رکن آبادی،کارشناس ارشد بین المللی مدیریت قرارداد های نفت،گاز و پتروشیمی در گفتگوی برنامه ی سوال رادیو گفت و گو در خصوص الزامات رشد پایدار و تحریک بخش غیر نفتی برای اقتصاد کشور ضمن بکارگیری تعبیری با عنوان دوی امدادی بودن دولتها تصریح کرد: اقداماتی که در دولت های گذشته در جهت توسعه ی زیر ساخت های تولید در بُعد راه اندازی کارخانجات بزرگ انجام گرفت اقدامات بسیار مهم و چشم گیری بود.

وی افزود: در صنایع نفتی اعم از گاز،نفت و پتروشیمی اقدامات خیلی ویژه ای صورت گرفته که از آن جمله فعال شدن پتروشیمی در مناطق آزاد و نیز در عسلویه بوده است.

کارشناس ارشد نفت و انرژی اذعان کرد: امروزه ما خط تولید اتیلن غرب در کشور را داریم که در مسیر آن تعداد زیادی از کارخانجات پائین دستی ایجاد گردیده و اشتغال بسیار خوبی را بوجود آورده است.

رکن آبادی در این باره با ارائه ی آماری تصریح کرد: در بخش اتیلن بیش از ۲ میلیون تن تولید داریم که از این رقم، ۱ میلیون و ۳۲۰ هزار تن آن فقط توسط پتروشیمی جم( بزرگترین تولید کننده ی اُلِفین دنیا) تولید می گردد.

کارشناس ارشد بین المللی مدیریت قراردادهای نفت،گاز و پتروشیمی با اذعان به اینکه در تولید اتیلن از عربستان،قطر و آمریکا جلوتریم در خصوص بخش غیر نفتی اظهار داشت: در این زمینه صنایع ساختمانی،کارخانجات بزرگ تولید مصالح ساختمانی اعم از کاشی،سرامیک و شیرآلات و... وجود دارد که در دولت های قبل طرح شده و به بهره برداری رسیدند و در دولت کنونی موضوع پی گیری تامین زنجیره ی تولید مطرح گردیده است که این زنجیره به طور مرتب در حال تکمیل شدن است.

همچنین مهندس مهدی افشار نیک، محقق و روزنامه نگار در حوزه ی اقتصاد و انرژی در این رابطه با غلط خواندن تقسیم بندی و تفکیک اقتصاد به دو بخش نفتی و غیر نفتی تصریح کرد: تفکیک اقتصاد کشور به دو بخش نفتی و غیر نفتی کاری اساسا غلط است چرا که در دنیا همه ی کشورها منابع خود را در اختیار اقتصاد ملی می گذارند.

افشار نیک نفت را جدا از اقتصاد خواند و خاطر نشان کرد: به نظر من، ما یک اقتصاد بیشتر نداریم و آن اقتصاد پیوسته است که می بایست از منابع آن به شکل بهینه استفاده کرد ضمن اینکه باید فضا را آماده کرد تا همه بدانند نفت جدای از اقتصاد است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 250890 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟