کالاهای خارجی و بی کیفیت در نمایشگاه‌های بهاره / حقوقبگیران راضی نیستند

رکنا اقتصادی: با نزدیک شدن به پایان سال و نوروز، شهر حال و هوای دیگری به خود می‌گیرد و مردم برای تهیه مایحتاج خود به نقاط مختلف شهر مراجعه می‌کنند؛دراین بین هرسال در آستانه فرارسیدن ایام نوروز و ایجاد تکاپو دربازار خرید و فروش،برای تسهیل دسترسی خانوارها به اجناس مختلف با قیمت کمتر،نمایشگاه‌های بهاره در سراسر کشور برپا می‌شود.

نمایشگاه‌هایی که گاهی محل عرضه مستقیم اجناس باکیفیت و قیمت مناسب شده و گاهی هم به محلی برای فروش کالای بُنجل و گاهی قاچاق Contraband تبدیل می‌شود و شهروندان را برای تامین آجیل و شیرینی شب عید، پوشاک و لوازم منزل به سمت خود می‌کشاند.

هر ساله نمایشگاه‌های بهاره برای راحتی و خرید آسان خانواده‌ها برپا می‌شود، اما باید دید این نمایشگاه‌ها به چه قیمت و کیفیتی کالا‌ها را ارائه می‌کنند.

متاسفانه یکی از معضلات این نمایشگاه ها که البته با استقبال مردم روبرو می شود؛این است که نظارت کافی بر قیمت های درج شده بر روی اجناس وجود ندارد و بسیاری از کالاها بر خلاف قیمت های تصویب شده به فروش می رسد.

حال دراین بین نمی توان از کیفیت پایین و نامناسب این کالاها به راحتی عبور کرد و چشم از آن پوشیده نگاه داشت، چراکه اکثر کسانی که از این نمایشگاه ها خرید می کنند اقشار متوسط جامعه هستند و نباید کالایی به مردم متوسط جامعه فروخته شود که چند ماهی از عمر آن نگذشته دیگر قابل استفاده نباشد.

بماند اینکه این فروشگاه ها محلی برای حمایت از تولید داخلی و کارگران وطنی است،اما متاسفانه تا دلتان بخواهد پر از کالاهای بی کفییت چینی،‌ترکیه ای،‌هندی، پاکستانی و ... که کلا فلسفه برگزاری این نمایشگاه ها را زیر سئوال می برد.

حال جای سوال دارد که برگزاری چنین نمایشگاه‌های که برای عرضه محصولات داخلی و حمایت از تولید داخل برپا می‌شوند چرا توان رقابت را از تولیدکنندگان داخلی سلب می‌کنند و به محیطی برای عرضه محصولات خارجی تبدیل شده است.

201702101193987252_Orig

مشتریان نمایشگاه های بهاره مراقب کلاهبرداران سایبری باشند

البته نکته دیگری که درخصوص این نمایشگاه ها موضوعی است که "سرهنگ علیرضا آذردرخش" رئیس اداره پیشگیری از جرائم سایبری پلیس Police فتا ناجا برآن تاکید کرده و اینکه مشتریان نمایشگاه های بهاره مراقب کلاهبرداران سایبری باشند

وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه های بهار و استقبال مردم برای خریدهای نوروزی گفت:شهروندان در هنگام خرید در این نمایشگاه دقت نمایند تا در دام کلاهبرداران سایبری نیفتند.

سرهنگ علیرضا آذردرخش ضمن اشاره به اینکه در حواشی این نمایشگاه ها شاهد بساط کردن دست فروشها هستیم که بعضاً از دستگاههای کارت خوان سیار استفاده می کنند، اظهار کرد: حتما در خرید از این دست فروشان هنگام پرداخت بهای خرید دقت نمایند و به هیچ عنوان رمز خود را به فروشنده نگویند.

وی ادامه داد: هنگام کشیدن کارت دقت نمایند که دستگاه کارت خوان سالم باشد چسب خوردگی یا وسایل اضافه بر روی آن نصب نباشد.چراکه نصب وسایل اضافه یا چسب خوردگی می تواند اسکنر باشد که بر روی دستگاه کارت خوان نصب شده است و از اطلاعات کارت شما کپی برداری می کند.

سرهنگ آذردرخش همچنین به شهروندان توصیه کرد: حتما فیش های خرید خود را از نظر قیمت چک کنند و فیش ها را نگهدارند.

رئیس اداره پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا با بیان اینکه هموطنان سعی کنند در خرید از دستفروشان وجه نقد کالای خریداری شده را بپردازند، گفت: یکی از بهترین مکان های که سارقان رمزهای بانکی فعال هستند؛همین دست نمایشگاهها و مراکز خرید است که مردم عجله داشته و موارد ایمنی را رعایت نمی کنند.

خبرگزاری خانه ملت درگفتگو با نمایندگان مجلس به بررسی" فروش کالاهای بی کیفیت و خارجی در نمایشگاه های بهاره" پرداخته است.

126923_Orig

اصناف مخالف برگزاری نمایشگاه بهاره

نمایشگاه‌های بهاره درشرایطی آغاز به کار کردند که "علی فاضلی" رئیس اتاق اصناف ایران اعلام‌کرد که جامعه صنفی با برگزاری نمایشگاه مخالف است و تنها دلیل برگزاری این نمایشگاه‌‌ها همراهی با دولت است،اتاق اصناف برگزاری نمایشگاه را به صلاح نمی‌داند؛اما برای همراهی با دولت اقدام به برگزاری نمایشگاه بهاره کردیم.

وی اظهارکرد:با توجه به اینکه در تامین کالا در شبکه بازار مشکلی وجود ندارد،برگزاری نمایشگاه را به صلاح اصناف نمی دانیم؛اما به دلیل اینکه دولت نگاه کامل تری دارد و صلاح را به برگزاری نمایشگاه و فروش فوق العاده می داند،با دولت همراه شدیم.

فاضلی با توجه به اینکه ۱۵ نمایشگاه بهاره درتهران به صورت غیرقانونی دایر شده است،اظهارکرد:به طور همزمان ۲۰ نمایشگاه در تهران افتتاح می‌شود؛ اما از ۲۰ نمایشگاه مذکور فقط ۵ مورد براساس مجوز شورای تامین استان، قانونی و بقیه غیرقانونی است.

رئیس اتاق اصناف ایران با بیان اینکه اتاق اصناف به دلیل اینکه معتقد است،نیازی به برگزاری نمایشگاه‌های بهاره نیست و کالاهای مورد نیاز مردم از طریق بنگاه‌های اقتصادی به صورت کافی عرضه می‌شود،افزود:بنا به تشخیص دولت مبنی براینکه این نمایشگا‌ه‌ باید برگزار می‌شد،ما هم اقدامات لازم را انجام دادیم.

201609109132958764_Orig

یوسف نژاد:برگزاری نمایشگاههای بهاره با نیازسنجی بازار، کنترل قیمت وکیفیت کالاها همراه باشد

علی اصغر یوسف نژاد درگفتگو باخبرگزاری خانه ملت در خصوص فروش کالاهای بی کیفیت و خارجی در نمایشگاه های بهاره،گفت:متاسفانه نمایشگاه بهاره به دلیل عدم نظارت و برنامه ریزی برگزاری محلی برای فروش اجناس بی کیفیت و نامناسب شده است و هیچ کمکی به وضعیت تولید و فروش نمی کند.

وی با تاکید براینکه برپای نمایشگاه های بهاره به منظور کمک به تولید و فروش اجناس تولید داخلی می باشد، از اینکه در این نمایشگاه ها اجناس باکیفیت پایین و حتی خارجی به فروش می رسد،ابزار تاسف کرد و خواستار توجه جدی به نوع کالاهای عرضه شده در این نمایشگاه ها شد.

نماینده مردم ساری و میاندرود درمجلس با بیان اینکه نمایشگاه های بهاره باید اجناس و کالاهای با کیفیت را به مردم عرضه کنند،تصریح کرد:متاسفانه در برخی مواقع مشاهده می شود که برخی اجناس بی کیفیت در این نمایشگاه ها عرضه می شود.

عضوهیات رئیسه مجلس خواستار ساماندهی برگزاری نمایشگاه های بهاره و جلوگیری از فروش اجناس بی کیفیت در این مکان ها شد و افزود:باید قبل از برپایی این نمایشگاه ها اجناس و کالاهای که قرار است عرضه شود،بررسی و کیفیت و سلامت آنها مورد آزمایش قرار بگیرد،نه اینکه اجناس بی کیفیت و غیر بهداشتی به مردم فروخته شود.

وی با بیان اینکه دربرگزاری نمایشگاه های بهاره باید با نیازسنجی بازار،کنترل قیمت و کیفیت کالاها رضایتمندی مشتری را فراهم کرد،گفت:مطمئنا مردم به هیچ عنوان خواستار خرید اجناس نامناسب و بی کیفیت نیستند و باید برای فراهم کردن اجناس مناسب برای مردم در نمایشگاه ها تلاش کرد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 250518 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟