شیرین شدن کام دست‌فروشان با فروش سمنو

رکنا اقتصادی: سنت دیرینه برپایی نوروز از دیرباز در بین مردم از اهمیت بالایی برخوردار بوده و افراد برای چیدن سفره هفت‌سین در روزهای پایانی سال شوق و ذوق فراوانی دارند.

در این میان تهیه سمنو به عنوان یکی از سین‌های سفره‌ هفت سین و مظهر صبر و استقامت، از گذشته تا به امروز در میان مردم رواج داشته است.

لازم به ذکر است که تهیه سمنو در منزل به دلیل زمانبر بودن طرفدار چندانی ندارد و بیشتر افراد ترجیح می‌دهند سمنوی سفره هفت‌سین را از مغازه‌ها خریداری کنند.

همچنین دردسرهای تهیه سمنو در حجم کم افراد را متقاعد می‌کند که با خرید یک ظرف کوچک سمنو به جای پخت آن در منزل، سفره هفت سین خود را زینت بخشند.

گفتنی است که برای راحتی افراد، فروش اینترنتی سمنو نیز رونق بسیاری دارد، به طوریکه علاقه‌مندان به این خوراکی خوش طعم در تمام طول سال می‌توانند بدون صرف وقت، آن را تهیه و مصرف کنند.

در روزهای پایانی سال مراکز خوش نام که به تهیه سمنو مشغول هستند فروش عمده سمنو را در دست کار قرار می‌دهند و افراد با بسته بندی سمنو در وزن‌های 100 گرم تا 500 گرم در بازارهای محلی و خیابان‌ها، سود خوبی نصیب خود می‌کنند.

این درحالی است که در تماس با یکی از فروشندگان سمنو قیمت هرکیلو 8 هزار تومان اعلام شد و قیمت 50 کیلو سمنو به صورت عمده کیلویی 6 هزار تومان از سوی فروشنده قیمت گذاری شد.

با حساب سرانگشتی در صورتی که یک کیلو سمنو با قیمت 8 هزار تومان توسط دست‌فروشان در ظرف‌های 200 گرمی تقسیم شود و هرظرف با قیمت 5 هزار تومان به فروش برسد در فروش یک کیلو سمنو، سود 19 هزار تومانی نصیب فروشنده می‌شود.

همچنین اگر سمنو به صورت عمده خریداری شود و در ظرف‌های 100 گرمی با قیمت 3 تومان به فروش برسد برای فروشنده صرفه اقتصادی بیشتری خواهد داشت و از طرفی چون وزن آن کمتر و قیمت مناسبی دارد فروشنده از سود بیشتری بهره‌مند خواهد شد.

در این میان اگر 50 کیلو سمنو برای فروش در شب عید از سوی فروشندگان تهیه و بسته بندی شود با درنظر گرفتن قمیت هر کیلو 6 هزار تومان، سود 24 هزار تومانی نصیب فروشنده می‌شود که با فروختن 50 کیلو سمنو یک میلیون و 200 هزار تومان سود خالص به فرد می‌رسد.

با فرض بر اینکه 3 روز پایانی سال فروش سمنو رونق بیشتری به خود گرفته و به اوج خود می‌رسد و برای دستفروشانی که اجاره و مالیات نمی‌دهند درآمد نسبتا خوبی است.

گفتنی است در کنار سمنوها، اقلامی چون سیر، سنجد و سماق هم به چشم می‌خورد که با حساب سود فروش این کالاها، درآمد دست‌فروشان چند برابر شده و در آستانه نوروز کسب و کارشان رونق خاصی به خود می‌گیرد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 249884 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟