زمزمه افزایش نرخ سود بانکی/ بدهی ۹۰۹ هزار میلیاردی بانک‌ها

رکنا اقتصادی: اصغر ابوالحسنی عصر امروز در همایش دورنمای اقتصاد ایران با اعلام بدهی ٩٠٩ هزار میلیارد ریالی بانک ها به بانک مرکزی گفت: امیدواریم این میزان بدهی در سال آینده کاهش یابد.

رییس کمیته پولی و بانکی دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر اینکه برای کاهش بدهی بانک ها به بانک مرکزی جای امیدواری هست، اظهارداشت: اگر در بازار بدهی نظارت مناسب انجام نشود، به مشکل سال ٢٠٠٨ آمریکا دچار خواهیم شد. با این حال، امیدواریم سال آینده با راه حل های در نظر گرفته شده در زمینه انتشار اوراق، این مشکلات حل شود.

ابوالحسنی به مشکل قوانین حاکم بر سیستم بانکی اشاره کرد و افزود: قانون Law عملیات بانکی بدون ربا، قانون نحوه اداره بانک ها، قانون پولی و بانکی و ... که همگی بر سیستم بانکی حاکم است در حال حاضر همخوانی ندارند.

وی ادامه داد: مشکل ترازنامه بانک ها به حدی حاد بوده که باعث بستن نماد بانک های بورسی شده که البته در سال آینده با اجرای IFRS این اشکالات اصلاح خواهند شد. با این وجود، تسهیلات تکلیفی از دیگر مشکلات سیستم بانکی است.

رییس کمیته پولی و بانکی دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: البته ایجاد تکلیف اشکالی ندارد، اما در صورتی که بانک منابع در اختیار داشته باشد و طرح از توجیه اقتصادی برخوردار شود.

ابوالحسنی تاکید کرد: نرخ سود بانکی باعث شده قیمت تمام شده پول بسیار بالا باشد که تعدیل آن در سال آینده بعید است و در عین حال، زمزمه هایی از افزایش آن به گوش می رسد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 248612 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟