تعطیلی 25 معدن فاقد مجوز در اطراف مشهد

رکنا اقتصادی: محمد بخشی محبی روز دوشنبه افزود: بررسی وضعیت همه معادن اطراف شهر مشهد در دستور کار دادستانی و شورای حفظ حقوق بیت المال قرار دارد.
وی ادامه داد: دادستانی مشهد چند رویکرد را در خصوص معادن اطراف مشهد در دستور کار قرار داده که مهمترین آن جلوگیری از تخریب محیط زیست و طبیعت است.
معاون دادستان عمومی و انقلاب مشهد گفت: در چارچوب شرایط طبیعی و زیست محیطی بطور معمول شبها باد از سوی کوه به سمت دشت مشهد می وزد لذا اگر کوهها تخریب شوند، معدنکاران به بهانه برداشت سنگ، طبیعت را از حالت طبیعی خارج کنند و پوشش گیاهی اطراف از دست برود شهر با آلودگی بیش از حد هوا و هجوم ریزگردها مواجه خواهد شد.
وی افزود: بر این اساس دادستانی وظیفه خود می داند پیشگیری لازم را از شرایطی که منجر به آلودگی هوا می شود انجام دهد.
بخشی محبی به مجوز معادن نیز اشاره و بیان کرد: معادن به دو دسته تقسیم می شوند، معادنی که دارای مجوز هستند یا معادنی که مجوز لازم را ندارند. معادنی که دارای مجوز هستند باید ادارات محیط زیست، منابع طبیعی و سازمان صنعت، معدن و تجارت نظارت کامل را نسبت به آنها داشته باشند.
وی ادامه داد: دادستانی نیز به عنوان مدعی العموم سعی خود را بر نظارت دقیق نسبت به حقوق عامه دارد. این مهم منافی نظارت دادستانی بر معادن نخواهد بود لذا معادنی هم که دارای مجوز هستند باید شرایط زیست محیطی را رعایت کنند. 
معاون دادستان عمومی و انقلاب مشهد گفت: مطابق بند 2 ماده 1 آیین نامه شرایط زیست محیطی معادن، اعائده وضع حال سابق آنها حتی پوشش گیاهی بومی محلی نیز باید از سوی اداره منابع طبیعی انجام شود.
وی افزود: برخی معادن مجوز فعالیتشان به اتمام رسیده اما از سوی اداره منابع طبیعی و سازمان صنعت، معدن و تجارت اقدام قانونی مناسب نسبت به آن صورت نگرفته و همین امر موجب نگرانی سمنهای مرتبط با محیط زیست شده لذا تذکر لازم از سوی دادستانی به ادارات منابع طبیعی و محیط زیست و سازمان صنعت، معدن و تجارت داده شده است. 
بخشی محبی ادامه داد: در خصوص معادنی که فاقد مجوز هستند نیز مطابق ماده 19 قانون Law معادن، سازمان صنعت، معدن و تجارت وظیفه دارد ضمن شناسایی آنها نسبت به تعطیلی این مراکز اقدام کند اما تاکنون اقدام جدی در خصوص معادن مشکلدار صورت نگرفته است. 
وی گفت: بر این اساس دادستانی به عنوان مدعی العموم با ایجاد گروههای مشترک تحت نظارت دادسرا نسبت به شناسایی و بررسی وضعیت معادن غیرمجاز در اطراف شهر مشهد اقدام کرد. در این چارچوب از حدود یک سال و نیم پیش تاکنون 25 معدن غیرمجاز یا معادنی که مجوز آنها تمام شده بود تعطیل گردیده اند.
رئیس انجمن مواد معدنی خراسان رضوی نیز با اشاره به تعطیلی اخیر سه معدن گرانیت به دستور دادستانی مشهد گفت: این معادن به دلیل رعایت نکردن مسائل زیست محیطی و شاکی خصوصی تعطیل شده اند. 
حسین حسین زاده در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این معادن در منطقه ده غیبی واقع در جنوب مشهد قرار داشتند و در واقع جزو حریم شهر محسوب می شدند. 
وی ادامه داد: پیشتر چندین بار به این معادن بابت مشکلات زیست محیطی اخطار داده شده بود اما در نهایت به دلیل عدم رسیدگی به این مشکلات دادستانی دستور پلمب و تعطیلی آنها را صادر کرد. 
رئیس انجمن مواد معدنی خراسان رضوی گفت: با گسترش حریم شهر مشهد این معادن که جزو معدنهای فعال و قدیمی منطقه هستند در محدوده شهر قرار گرفتند لذا هم روستای ده غیبی که در حاشیه شهر قرار گرفته بود برای معدنکاران ایجاد مشکل کرد و هم مشکلات زیست محیطی بر روستا اثرگذاشت. 
وی افزود: از سوی دیگر بهره برداران معادن به اخطارهای مبنی بر رفع مشکلات زیست محیطی کم توجهی کردند و وجود شاکی خصوصی نیز مساله را بغرنجتر نمود و در نهایت منجر به تعطیلی معادن شد. 
خراسان رضوی با 764 معدن و 46 نوع ماده معدنی دارای پروانه بهره برداری با 2.8 میلیارد تن ذخیره معدنی از نظر تعداد معادن رتبه سوم کشور را دارد. ظرفیت اسمی استخراج معادن فعال این استان 31.7 میلیون تن در سال است. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 246733 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟