زنجیره ورشکستگی در کمین موسسات مالی و اعتباری

رکنااقتصادی: در واقع استدلال مسئولان بانک مرکزی این است که حکم یک مقام قضایی استانی باعث شده که هیات مدیره کاسپین احساس حق کنند و پیش از تحول اموال و گرفتن مطالبات موسسات ورشکسته، تابلو بزند و سپرده جذب کند.

این در حالی است که کارشناسان می گویند، کاسپین برای تحویل اموال و مطالبات ایجاد شد،حال آنکه در صدور مجوزبرای این موسسه تعجیل شده است.از سویی دارایی های تعاونی های ادغام شده قابلیت نقد شدن نداشت و سخت بودن استفاده از این دارایی ها برای تسویه یا تنظیم دیون موسسات ادغام شده، شکی در انگیزه داشتن هیات مدیره برای تعجیل در سپرده گیری که شیرین ترین قسمت این ماجراست، باقی نگذاشته است.درواقع این موسسه به جای حل بحران بدهی موسسات قبلی علاقه داشته به جای حل مشکلات سپرده هم جذب کند که در این رابطه خلاف جهت حرکت کرده است!

672662_940

براساس این گزارش،چنین اتفاقاتی که در سیستم بانکی کشور رخ می دهد،به دلیل عدم نظارت کافی بانک مرکزی است.حالا سئوال این است که چرا ساختار حقوقی کاسپین" در شرف تاسیس" نگه داشته نشده تا بخش دارایی های موسسات ادغام شده تعیین تکلیف شود؟ به گفته کارشناسان پولی و بانکی یک رکن از ساختار بانک مرکزی جلوگیری از عسرت و تنگنای اعتباری است. وجود چنین رکنی یک حقیقت معمول در ساختار بانکهای مرکزی است. این درحالی است که همه فقط به تبدیل ریال به تومان درمصوبه هیات دولت هستند و به این رکن هیچ توجهی نمی شود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

منبع: بولتن نیوز

کدخبر: 243114 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟