سفیر هند وجود سمّ آرسنیک در برنج باسماتی را تکذیب کرد

رکنااقتصادی: بر اساس این گزارش  سوراب کومار سفیر هند در ایران  از گسترش همکاری‌های مبادلات تجاری ایران و هند تا پنج سال آینده خبر داد و گفت: در مذاکراتی که با مسئولان ایرانی داشتیم، هر دو طرف به دنبال گسترش همکاری‌های اقتصادی و فرهنگی هستند که البته مبادلات مواد خام تنها اولویت ما نیست، بلکه همکاری‌ها در بخش کشاورزی نیز مورد توجه قرار دارد.

وی افزود: یکی از عمده‌ترین محصولات صادراتی هند به ایران برنج است و ما علاقه داریم که علاوه بر برنج، دیگر محصولات کشاورزی را نیز به ایران صادر کنیم.

سفیر هند در ایران با بیان اینکه کشور هند با بیشتر کشورهای جهان مراوده تجاری دارد؛ اما برای دهلی، تهران از جایگاه مهمی برخوردار است، ادامه داد: سفر سال گذشته نخست وزیر هند به ایران، در جهت بالا بردن سطح تجارت دو کشور بوده است و ما منتظر هستیم تا رئیس جمهور ایران نیز به دهلی سفر کند.

کومار با بیان اینکه هر چند در این مدت شایعاتی علیه برنج هندی به وجود آمده که همه آنها از اساس کذب است، افزود: محصولات هندی همگی دارای استانداردهای جهانی است؛ ما هزار میلیارد تن در سال، تولید برنج داریم که ۴ میلیارد تن آن باسماتی است و به ۱۳۰ کشور جهان صادر می‌شود.

وی  ادامه داد: ما به کیفیت این برنج شک نداریم و اصرار داریم کیفیت برنجی که به ایران صادر می‌شود از نظر بهداشتی چک شده و مطابق استانداردهای جهانی باشد.

سفیر هند در ایران در عین حال بیان کرد: تلاش می‌کنیم با گسترش روابط، بازدید مسئولان و بازرسان ایرانی از کارخانه‌های هندی، مشکلات پیش روی واردات برنج به ایران را حل کرده و پاسخگوی افکار عمومی نیز باشیم.

وی تاکید کرد: میزان آرسنیک برنج‌های هندی پایین‌تر از حد استاندار است و ما برای این منظور سرمایه‌گذاری‌های زیادی چه در بخش کشت و چه در بخش ماشین آلات انجام داده‌ایم.

کومار  در بخشی از سخنان خود، چابهاررا  یکی از نقاطی دانست که کشور هند  به دنبال حضور در آنجاست  و اظهار امیدواری کرد که تاکنون مذاکرات خوبی انجام شده است و افزود:  در تلاشیم با گسترش روابط و بازدید مسوولان و بازرسان ایرانی از کارخانه های خود این مشکل را حل کرده و پاسخگوی افکار عمومی باشیم

دعوت از مسوولان ایرانی برای بازدید از روندتولید برنج در هندوستان

همچنین سیداحمد بحق_ رئیس هیئت مدیره انجمن واردکنندگان برنج ایران،  برنج را دومین کالای راهبردی کشور و همچنین تامین کننده امنیت غذایی دانسته و افزود: طبق مصوبات دولت برای حمایت از تولید داخل، برنامه ممنوعیت واردات در دوره برداشت برنج ایرانی اجرا می شود که اکنون انجمن به دنبال تغییر این روش است تا منافع ملی مورد تهدید سودجویان داخلی

نیز قرار نگیرد؛ زیرا در زمان ممنوع شدن واردات برای افزایش قیمت برنج ایرانی بستر فراهم می شود که این از آثار سوء ممنوعیت به شمار می رود.

به‌حق با بیان اینکه همه ساله در مقطع کاشت، شاهد افزایش قیمت برنج هستیم، افزود: می‌توانیم با مدیریت درست از حضور افراد سودجو در بازار جلوگیری کنیم و از طرف دیگر با استفاده از کارشناسان تایید، در دروازه‌های گمرک کشور کیفیت برنج‌ها را بررسی نماییم.

وی ادامه داد: ما در نظر داریم از کارشناسان سازمان غذا و دارو و نمایندگان مجلس دعوت کنیم تا  از روند تولید برنج در تمامی مراحل، درکشور هندوستان بازدید به عمل آید و با برگزاری نمایشگاهی در تهران این محصول را به مردم معرفی کنیم و امیدواریم همان گونه که هند در دوران تحریم‌ها امنیت غذایی ایران را تامین کرد؛ اکنون نیز سطح همکاری دو کشور افزایش پیدا کند.

بازار برنج باسماتی از اهمیت ویژه ای برای ما برخوردار است

همچنین سوشی جن، قائم مقام انجمن صادرات برنج هندوستان  درباره اخبار منتشر شده درباره مشکلات برنج باسماتی هند توضیح داد: همه برنج های وارداتی به ایران و سایر کشورهای دنیا بازرسی می شود و تایید بهداشتی می گیرد؛ بنابراین مصرف این برنج هیچ مشکلی ندارد.

وی هدف از برگزاری این نشست را شفاف سازی برای اذهان عمومی دانست و اضافه کرد: بازار برنج باسماتی از اهمیت ویژه ای برای ما برخوردار است بنابراین کارشناسان هندی در فرایند تولید و کیفیت برنج از آغاز تا پایان نظارت می کنند.

آرسنیک برنج باسماتی از میزان مجاز پایین تر است

ساندرسان درباره احتمال اختلاط برنج هندی با ایرانی یا پاکستانی گفت: برنج 1121 هندی که به ایران صادر می‌شود به دلیل رنگ خاص خود امکان اختلاط با سایر انواع برنج را ندارد به همین دلیل می‌توان اذعان داشت که کاملا خالص است.

وی یادآور شد: برای همکاریهای بیشتر با ایران به دنبال همکاری و تولید مشترک برنج در کشور شما هستیم و تنها قصد صادرات نداریم.

تمام برنج های وارداتی دارای کدرهگیری هستند

در ادامه این مراسم، رضا فتح‌علیان معاون تحقیق و توسعه شرکت بازرسی بین‌المللی BSJ درباره واردات برنج از هندوستان، گفت: تمام برنج هایی که از هندوستان و حتی سایر کشورها به ایران صادر می‌شود دارای کد رهگیری هستند و مصرف‌کنندگان می‌توانند محل تولید و کیفیت آن را شناسایی کنند و کالاهایی که از مبادی رسمی وارد ایران می‌شود با اطمینان می‌توان از لحاظ کیفیت آن را تایید کرد.

وی افزود: تبلیغاتی منفی که در رسانه‌ای جمعی درباره برنج هندی می‌شود صرفا اقداماتی در خصوص از بین بردن اعتبار این برنج است.

گفتنی است؛ هند با تولید سالیانه تا 100 میلیون تن برنج دومین تولیدکننده جهانی این محصول به شمار می رود؛ هند بیش از چهار میلیون تن برنج باسماتی که محصولی دانه بلند و معطر است، در هند تولید می شود و به عنوان یکی از محصولات بومی این کشور به ثبت رسیده است و اکنون تا 11 میلیون تن از این برنج به اتحادیه اروپا، آمریکا، استرالیا، ایران، امارات، عربستان و کویت صادر می شود.

هند در پنج سال گذشته بزرگ ترین صادرکننده برنج جهان بوده است؛  دولت جمهوری اسلامی ایران از ماه مارس 2014 میلادی (اسفند 1392) برای استاندارد برنج های وارداتی از همه کشورها ضوابط جدیدی وضع کرد که طبق این ضوابط مجوز ترخیص همه محصولات وارداتی فقط با کسب گواهی بهداشتی و اطمینان از گذراندن آزمون های کیفی مقدماتی همچون نبود بقایای سموم دفع آفات، فلزات سنگین (سرب، کادیوم و ارسنیک) و همچنین آلودگی های میکروبی صادر می شود.

 

 

کدخبر: 242064 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟