دولت تعرفه موز را کاهش داد

رکنااقتصادی: تعرفه واردات موز از 26 درصد به 5 درصد کاهش یافت. هیات دولت اخیرا تعرفه وارداتی تعدادی از کالاهای اساسی را کاهش داده است. در این بین تعرفه واردات موز از 26 درصد به 5 درصد کاهش یافته است. این درحالیست که وزارت جهاد کشاورزی از ابتدای سال جاری بخشنامه تخفیف تعرفه واردات موز قبل از صادرات سیب را ابلاغ کرده بود. براساس این بخشنامه وارد‌کنندگان موز می‌توانستند با صادرات هر 1.5 کیلو سیب از تخفیف 21 درصدی حقوق ورودی برای یک کیلو موز بهره‌مند شوند. باوجود تصویب‌نامه جدید هیات دولت عملا بخشنامه وزارت جهاد کشاورزی ابطال و سیاست حمایت از صادرات سیب با چالش روبه‌رو شده است. یکی از مدیران گمرک استان‌های غرب کشور معتقد است، این تصویب نامه جدید هیات دولت، عملا ضررهای سنگینی به افرادی که برای صادرات از مرزهای غربی سیب فراهم کرده بودند، وارد می‌کند.
کاهش تعرفه برای تنظیم بازار شب عید بوده است
به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از کسب و کار ، یک مقام مسئول معتقد است کاهش تعرفه واردات موز از 26 درصد به 5 درصد با هدف تنظیم بازار میوه در شب عید انجام شده و این اقدام علاوه بر فراهم کردن زمینه‌های تامین موز مورد نیاز در ایام نوروز با قیمت مناسب، باعث متعادل شدن قیمت سیب نیز در روزهای پایانی سال می‌شود. نایب‌رئیس خانه کشاورز با بیان اینکه این تصمیم راه را بر سودجویان و انحصارطلبان می‌بندد، گفت: کاهش عرضه یک محصول در شرایطی که تقاضا برای آن بالا باشد، شرایط حضور سودجویان و انحصارطلبان را در بازار فراهم می‌کند و باعث بالا رفتن غیرواقعی قیمت‌ها می‌شود، ضمن اینکه کمبود یک محصول در بازار به قاچاق Contraband منتج شده که این امر درباره محصولات کشاورزی شرایط ورود آفات، بیماری‌ها و ایجاد خسارت  جبران‌ناپذیر را فراهم می‌کند. عنایت‌ا... بیابانی سیب و موز را از میوه‌های پرمصرف در ایام نوروز برشمرد و افزود: در این ایام بازار با افزایش تقاضای این میوه‌ها روبه‌رو می‌شود و اگر این محصولات به اندازه کافی در بازار عرضه نشود، قطعا با مشکلات زیادی مواجه خواهیم شد.
تصمیمات دولتی؛ آفت تولید و صادرات محصولات کشاورزی
یک کارشناس بخش کشاورزی کاهش تعرفه واردات موز را در شرایطی که افزایش تعرفه به قصد حمایت از صادرات سیب انجام شده بود، تصمیمی برضد تولید محصولات داخلی دانست و گفت: ما نمی‌توانیم یک تصمیم را در شرایط یکسان تولید، هم خوب بدانیم و هم بد و اگر یک زمان این تصمیم را خوب بدانیم و در مقطعی دیگر بدون اینکه در تولید ما اتفاقی افتاده باشد، همان تصمیم را بد بدانیم، مغلطه کرده‌ایم. کرامت‌ا... وکیلی، رئیس سابق انجمن خبرگان کشاورزی ایران افزود: مسئولان وزارت کشاورزی این تصمیم را برای حمایت از صادرات سیب گرفتند ولی اکنون می‌گویند ما می‌خواهیم بازار شب عید را تنظیم کنیم و ممکن است با صادرات سیب قیمت این محصول در شب عید گران شود.
این حرف درستی نیست چراکه سیب شب عید در انبارها ذخیره شده و سیب صادراتی داستان مجزایی دارد. به اعتقاد من موضوع بیشتر ارزان کردن موز یا پیشگیری از گرانی آن در شب عید است که می‌تواند برای دولت مشکل‌ساز شود یعنی محبوبیت دولت را کاهش دهد چون موز با اینکه محصول مهمی نیست ولی اگر گران شود، سوژه متلک‌ها و کاریکاتورهای ضددولتی می‌شود و تصور من این است که این تصمیمات دولتی به‌نوعی آفت تولید و صادرات محسوب می‌شود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

منبع:اقتصاد آنلاین

کدخبر: 240528 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟