70درصد از هزینه های تولید محصولات لبنی مربوط به قیمت شیر خام است

رکنااقتصادی:عزیزاللهی در پاسخ به این "سوال" که افزایش خودسرانه ی شیر و محصولات لبنی تا چه حد منطقی بوده است؟تصریح کرد : محصولات لبنی تحت پوشش دستگاه نظارتی است و قیمت گذاری ها باید توسط سازمان حمایت از تولید کننده و مصرف کننده تعیین و تایید گردد و اگر افزایشی غیر از این مکانیزم صورت گیرد طبعا تخلف خواهد بود.
ریاست اتحادیه ی دامداران کشور اذعان کرد : بخش عمده ای از هزینه های تولید لبنیات به شیر خام برمیگردد یعنی ۷۰ درصد از هزینه های تولید محصولات لبنی مربوط به شیر خام است اما از زمانی که قیمت محصول نهایی توسط کارخانجات افزایش یافته نه تنها قیمت شیر خام را افزایش نداده اند بلکه کاهش هم داده اند و بعبارت دیگر شیر را ارزان تر خریده و محصول نهایی را گران تر می فروشند.
وی برخی افزایش قیمت ها را با مجوز و برخی دیگر را خودسرانه توصیف کرد.
همچنین عنایت الله بیابانی،قائم مقام خانه ی کشاورز در واکنش به این سوال که آیا بازار کشش افزایش قیمت های این چنینی در خصوص محصولات لبنی را دارد؟اظهار داشت: قبل از بررسی بازار باید دید تعهد دولت در ارتباط با تامین سبد خانوار چقدر است.
قائم مقام خانه ی کشاورز تصریح کرد : در تمام دنیا مصرف سرانه ی شیر ۳۰۰ کیلو گرم و در کشور ما چیزی حدود ۸۰ الی ۹۰ کیلو گرم است اما به علت گران شدن شیر در داخل %۲۰ شیر توزیع شده ی مغازه ها برگشت داده می شود.
بیابانی خاطر نشان کرد: سیاست گذاری در ارتباط با تولید شیر و کارخانه های منابع لبنی سیستمی بهم ریخته است لازم است ما هزینه های تمام شده ی تولید(که خیلی بالاست را کاهش داده) و می باید محاسبه کرده و سوبسید بدهیم.
وی عدم سرمایه گذاری و پی گیری در این رابطه را به ضرر جامعه دانست و افزود: در صورت قصور، وزارت بهداشت و درمان باید جوابگوی ضرر احتمالی باشد و سازمان حمایت از مصرف کننده و تولید کننده یا دستش در تولید نبوده و از آن آگاه نیست یا براساس اطلاعاتی غلط تعیین قیمت می کند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 240335 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟