خودکفایی محصولات کشاورزی مستلزم چیست؟

رکنا اقتصادی :عباس پاپی زاده عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: خودکفایی 95 درصدی محصولات استراتژیک در برنامه ششم توسعه در محور گندم، غلات و دانه های روغنی است. 
وی افزود: در حال حاضر میزان تولید دانه های روغنی 4 درصد است که در بهترین حالت در برنامه ششم توسعه به 20 درصد خواهیم رسید.
پاپی زاده با بیان اینکه در تولید بسیاری از محصولات امکان خودکفایی وجود دارد، گفت: تحقق این امر نیازمند تجربه، زمان و سرمایه گذاری است.
عضو کمیسیون کشاورزی با اشاره به استمرار خودکفایی گندم در برنامه ششم توسعه بیان کرد: با توجه به خودکفایی گندم در سال جاری باید تلاش خود را برای تثبیت این امر بکار بندیم چرا که در صورت نبود مدیریت امکان بازگشت به وضعیت قبلی و واردات گندم وجود دارد.
وی با بیان اینکه بخش کشاورزی از دیرباز تا کنون از کمبود سرمایه گذاری رنج می برد، عنوان کرد: افزایش سرمایه گذاری در بخش غلات از دیگر اولویت های برنامه ششم توسعه است و برای دستیابی به این اهداف بودجه سالانه بخش کشاورزی باید افزایش یابد.
پاپی زاده با اشاره به عوامل موثر در خودکفایی محصولات مختلف کشاورزی اظهار داشت: توسعه مکانیزاسیون، صرفه جویی در مصرف آب و دانش بنیان کردن کشاورزی تاثیر بسزایی در خودکفایی محصولات دارد.
وی با بیان اینکه کمبود آب یکی از چالش های اساسی حوزه کشاورزی است، افزود: با توجه به بیلان منفی آب به 11 میلیارد متر مکعب باید تلاش هایی مبنی بر جبران این رقم صورت گیردلذا توسعه روش های نوین آبیاری ، کاربردی کردن تحقیقات در کنار افزایش بهره وری می تواند ارزش افزوده بالا و توسعه محصولات کشاورزی در بخش را به همراه داشته باشد.
همچنین راضی نوری عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: خودکفایی محصولات کشاورزی با تامین زیر ساخت ها براساس عرضه و تقاضا، بازارهای صادراتی و حمایت دولت امکان پذیر است.
وی افزود: علی رغم انتقاد برخی افراد مبنی برآنکه کشور از بحران آب رنج می برد باید گفت که در صورت تعریف الگوی کشت براساس شرایط اقلیمی و تامین زیر ساخت ها پایداری و خودکفایی محصولات دور از انتظار نیست.
نوری با اشاره به اینکه 15 درصد رشد سالانه اقتصاد را بخش کشاورزی به خود اختصاص داده است، گفت: با این وجود باید اعتبارات لازم در بخش کشاورزی تامین شود تا با مشکلات نبود پایداری تولید مواجه نشویم.
عضو کمیسیون کشاورزی تصریح کرد: خودکفایی محصولات استراتژیک در برنامه ششم توسعه زمانی محقق می شود که برنامه پویا و پایا برای آن تعریف شود تا با رفع موانع بتوانیم به این امر مهم دست پیدا کنیم.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

منبع:باشگاه خبرنگاران

کدخبر: 236050 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟