کلاه پشمی برای امنیت اسکی بازان ابداع شد+عکس

مهندسان استرالیایی موفق به ابداع نوعی کلاه اسکی شده‌اند که در ظاهر به شکل کلاه‌های پشمی معمولی است، اما لایه زیرین آن مجهز به یک لایه مایع غیر نیوتنی است که با وارد شدن ضربه، سخت می‌شود.

کلاه پشمی

به گزارش گیزمگ، بسیاری از اسکی‌بازان به هنگام اسکی کردن، به جای کلاه ایمنی از کلاه‌های بافتنی و پشمی استفاده می‌کنند و خطر پوشیدن این کلاه‌ها را به خاطر نرمی آنها به جان می‌خرند.

به همین دلیل، دو تن از مهندسان دانشگاه فناوری کوئینزلند کلاهی به نام "A1" را ابداع کرده است. این کلاه در حالت عادی، نرم و منعطف است، اما فناوری استفاده شده در لایه زیرین کلاه، به محض وارد آمدن هر نیرویی، به منظور محافظت از سر در اثر ضربه، سفت می‌شود.

این کلاه توسط "راب جوزف" مهندس زیست‌پزشکی و "برودی رابینسون" مهندس تولید که هر دو دانشجوی دانشگاه استرالیا دانشگاه فناوری کوئینزلند هستند، توسعه داده شده است.

لایه داخلی این کلاه حاوی 70 تا 90 درصد پشم گوسفند مرینوس است که با یک لایه بیرونی 100 درصد اکریلیک ترکیب شده است. پشم گوسفند دارای رطوبت و غیر آلرژیک است، در حالی که اکریلیک اجازه می‌دهد تا کلاه، قدرت، قابلیت شستشو و دوام داشته باشد.

اما لایه وسطی در این کلاه، آن را خاص کرده است. بین دو لایه پشم و اکریلیک، یک ترکیب مخصوص از مایعات غیرنیوتنی قرار دارد که از ذراتی تشکیل شده‌اند که وقتی به آرامی حرکت می‌کنند، به راحتی از کنار هم عبور می‌کنند، اما زمانی که به سرعت به حرکت درآیند، در مقابل یکدیگر مقاومت می‌کنند و در واقع موجب سخت شدن مایع می‌شوند.

در نتیجه، این مواد در حالت عادی، نرم و شبه‌مایع هستند، اما تحت فشار، فورا انقدر چسبناک می‌شوند که می‌توان گفت به حالت شبه‌جامد در می‌آیند.محصول نهایی باید استانداردهای ایمنی را به دست آورد و ضخامت آن 23 میلی‌متر باشد.

وزن A1 حدود 750 گرم است که در واقع کمی سنگین‌تر از کلاه‌های ایمنی رایج اسکی است.کمپین جذب حامی مالی برای تولید انبوه این کلاه از 14 ژانویه آغاز می‌شود. پیش‌بینی می‌شود که هر عدد از این کلاه با مبلغ 165 دلار استرالیا (119 دلار آمریکا) تولید شود.

همچنین "جوزف" و "رابینسون" امیدوارند که از این فناوری در محصولات پزشکی مانند سرپوش برای افرادی که در معرض خطر سقوط Fall قرار دارند، استفاده کنند.در حقیقت، در حال حاضر وسایلی مانند محافظ‌های زانو از مایعات غیر نیوتنی برای محافظت از ورزشکاران در مقابل ضربات شدید استفاده می‌کنند.اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

 

کدخبر: 444135 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟