محیط زیست و جانوران، قربانیان دیگر شب چهارشنبه سوری

به گزارش رکنا از خوزستان ؛ استفاده از این مواد علاوه بر ایجاد آتش سوزی، تخریب محیط زیست و آلودگی موضعی هوا، اثرات حاد بر دستگاه تنفسی و ریوی نیز دارد. امیدوارم شهروندان با مراقبت از فرزندان،  سالمندان و پرهیز از تردد در معابر و مکانهای پرتردد به کمک بیایند و در حد توانمان، خسارت های محیط زیستی چهارشنبه سوری را کاهش دهیم، آلودگی های صوتی این شب را مهار کنیم و میزان انتشار آلاینده های هوا را کم کنیم و این رسم دلپذیر و شاد را با آموزه های محیط زیستی همراه کنیم به جای شکستن تنه و شاخ و برگ درختان برای آتش زدن، نهالی بکاریم و قسمتی از هزینه خرید ترقه و مواد منفجره و فشفشه را به خرید پرندگان اسیر در قفس اختصاص دهیم و سپس آنها را در طبیعت آزاد کنیم. از آتش زدن لاستیک خودرو و لوازم پلاستیکی خودداری کنیم این وسایل ساعت ها می سوزند و آسمان تاریک شب را تیره و تارتر می کنند.

در پایان مراسم چهارشنبه سوری، پسماندها و زباله های تولید شده را جمع آوری کنیم تا باری از دوش رفتگران زحمتکش شهرمان برداشته باشیم. به یاد داشته باشیم، شاید در همسایگی مان فرد سالمند بیماری در حال استراحت باشد. در شب های منتهی به چهارشنبه سوری، آخرین شب چهارشنبه سال و ایام نوروز، مراعات حال بیماران و سالمندان را از یاد نبریم و به حقوق آنان احترام بگذاریم. بدون تردید با کنترل، پرهیز و مراقبت بیشتر و بازگشت به سنتهای گذشته ، میتوان چهارشنبه سوری خاطره انگیزی را برای خود و سایر شهروندان به ارمغان آورد.

برپایی چهارشنبه‌سوری به سبک و سیاق امروزی همراه با صدای مهیب، انبوه دود و آتش علاوه بر بروز مشکلات سلامتی برای انسان‌ها، موجب آزار و سردرگمی سایر مخلوقات ازجمله پرندگانی می‌شود که صدای انفجار آنها را از لانه‌هایشان فراری می‌دهد.

چند سالی است که سه‌شنبه ‌شب و چهارشنبه آخر‌ سال در مراسم چهارشنبه‌سوری، استفاده از ترقه و انواع مواد محترقه مجروحان زیادی را به جا می‌گذارد و چه بسا بارها به همین علت، شاهد نابینا شدن یا قطع عضو افراد بوده‌ایم.

اما در این میدان شبه جنگی که رهاورد ورود مواد محترقه و انواع و اقسام فشفشه‌های رنگی است، فقط انسان‌ها نیستند که آسیب می‌بینند بلکه محیط‌زیست و گونه‌های جانوری نیز در معرض خطر قرار می‌گیرند.

بیشتر حیوانات مانند سگ‌ها و گربه‌ها از صدای انفجار وحشت می‌کنند یا قلب پرندگان از کار می‌افتد؛ از این رو ایجاد صداهای مهیب با انفجار ترقه موجب نارضایتی دوستداران محیط‌زیست و حیات وحش شده است.

در این میان پرندگانی که در محیط‌های شهری زندگی می‌کنند، هیچ‌گاه به آلودگی‌های صوتی و محیط‌زیستی ناشی از آتش‌بازی‌ها خو نمی‌گیرند و بیشتر از سایر گونه‌ها در معرض خطر قرار دارند. آنها پناهگاهی جز لانه‌های خود ندارند که آن هم در این زمان به هیچ عنوان امن نیست.

زمان برگزاری مراسم چهارشنبه ‌سوری دقیقا مصادف با لانه‌گزینی و تخم گذاری پرندگان است که این مراسم به سبک امروزی در این روند طبیعی خلل ایجاد می‌کند.

پرنده‌ها در انتخاب مکان امن برای لانه‌گزینی با هم رقابت می‌کنند؛ از این‌رو اگر مکانی را که انتخاب کرده‌اند، از دست بدهند ممکن است دیگر شرایطی برای این منظور برایشان فراهم نشود.

آتش زدن درختان به بهانه چهارشنبه‌سوری به هیچ وجه قابل قبول نیست و برپایی چهارشنبه‌سوری نباید به میدان جنگ بدل شود که به دنبال خود مشکلات زیادی را به همراه می‌آورد.

برخی آتش‌بازی‌های چهارشنبه‌سوری موجب آتش گرفتن درختان می‌شود که مأمن و لانه پرندگان بر روی آنها است، بنابراین با این کار آنها بی‌خانمان می‌شوند.

کدخبر: 979479 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟