با قطع گاز و برق واحدهای صنعتی مخالفیم! / رسانه ها و اتاق بازرگانی با تولیدکنندگان همصدا شوند

به گزارش رکنا ازقزوین، محمدمجید فولادگردر نشست مشترک فعالان صنعتی قزوین که در سالن جلسات شرکت شهرک های صنعتی استان برگزار شد، اظهار کرد:  ایران هیچ استراتژی دیگری به جز تولید صادرات محور ندارد و بازیگران این میدان نیز صنعت گران هستند.

فولادگر یادآورشد: قبول داریم که مشکلات زیاد است اما با همه توان در خدمت صنعتگران کشور هستیم و با جدیت از شما حمایت می کنیم.

وی در زمینه مشکلات ناترازی انرژی و قطع گاز و برق واحدهای صنعتی، تسهیلات ارزی و ریالی و حمایت از تولیدکنندگان تصریح کرد: مطالبات شما بحق و منطقی است اما با شرایطی که وجود دارد حل برخی از آنها مانند سیاست های ارزی در اختیار وزارت صمت نیست اما پیگیر هستیم تا برخی مسائل اصلاح و حل شود.

معاون وزیر صمت حمایت از شرکت های دانش بنیان را برای افزایش بهره وری ضروری دانست و اظهارداشت: با تعامل و چانی زنی های متعدد برای شرکت های دانش بنیان اقدام کردیم تا این شرکتها بتوانند ارز ناشی از صادرات خود را را در بازار آزاد بفروشند و نیازهای خود را تامین کنند.

معاون هماهنگی و محیط کسب و کار وزارت صمت اظهارداشت: سیاست های پولی و بانکی کشور در حال اجراست و وزیر صمت نیز قیمت گذاری دستوری را قبول ندارد و با تک نرخی شدن ارز موافق است اما بایستی مسیر قانونی و اصولی آن طی شود.

فولادگر اضافه کرد: در کشور چاره ای جز تولید و صادرات نداریم و بایستی از تولید صادرات محور دانش بنیان حمایت کنیم تا کلید واژه و محور سیاست دولت پیاده شود.

این مسئول خطاب به تولیدکنندگان گفت: شما ظرفیت بسیار خوبی برای تولید دارید و با همه مشکلات پای کارهستید و ما هم قدردان شماییم و اعلام می کنیم در بخش اقتصاد ایران هیچ استراتژی جز تولید صادرات محور نداریم و ابزار اجرایش شما هستید.

IMG_2641

فولادگر با تاکید بر اینکه می‌خواهیم برای شرکت‌های دانش بنیان در سال آینده فرش قرمز پهن کنیم، ادامه داد: از تخصیص ارز گرفته تا مسائل گمرکی و خلق بازار باید سال آینده در دستور کار باشد.

وی به ظرفیت جوانان کشور اشاره کرد و گفت: ظرفیت خوبی برای بعضی از جوانان در کشور و فضای بین المللی فراهم است، هر کدام از این جوانان می خواهند جای صنعت گران و فعال صنعتی باشند که باید مورد توجه ویژه باشد.

فولادگر اضافه کرد: مدیریت مصرف انرژی و تولید لوازم خانگی کم مصرف از جمله راهکاری مقابله با ناترازی انرژی است و در این راستا آمارها نشان می دهد حدود ۲۰ میلیون بخاری گازی داریم که روزانه ۲۰۰ میلیون مترمکعب گاز مصرف می کنند و اگر نصب بخاری کم مصرف انجام شود مصرف تا ۵۰ درصد کاهش می یابد که باید صنعت نیز پای کار بیاید و در این جایگزینی نقش ایفا کند و با گواهی صرفه جویی نیازهای خود را تامین کند.

وی بیان کرد: بانک مرکزی ارز خوبی به صنعت تزریق کرده و کاهش تخصیص ارز نداشتیم با این که محدودیت ارزی وجود داشت اما باید دنبال بهره وری در همه عرصه ها برویم و تولید خودروهای برقی را نیز در دستور کار خود قرار دهیم.

12285994_163

صنایع قزوین به ۱۰۰ هزار میلیارد ریال سرمایه نیاز دارد

رییس سازمان صمت استان قزوین گفت: صنایع قزوین برای تولید، توسعه و اشتغال بیشتر به ۱۰۰ هزار میلیارد ریال سرمایه در گردش و سرمایه ثابت نیاز دارد.

محسن رستمیافزود: این میزان سرمایه‌ها شامل ۶۰ هزار میلیارد ریال سرمایه در گردش و ۴۰ هزار میلیارد ریال سرمایه ثابت است.

وی اضافه کرد: براساس برنامه ریزی و پیش بینی‌های صورت گرفته تا سال ۱۴۰۴ نزدیک به ۷۷ واحد صنعتی تکمیل و به بهره‌برداری می‌رسد.

رستمی با بیان اینکه ۲۷۴ واحد صنعتی در استان قزوین درخواست تامین مالی داشته‌اند، تصریح کرد: ۱۵۸ واحد صنعتی در استان قزوین هم اکنون دارای طرح توسعه بودند و به تامین مالی نیاز دارند.

وی اظهارداشت: در استان قزوین 6 هزار میلیارد تونمان برای سرمایه در گردش، حدود 4 هزار میلیارد تومان بای سرمایه ثابت و 250 میلیون یورو سرمایه ارزی مورد نیاز است که باید تامین شود.

وی یادآورشد: در بخش تجاری و بازرگانی تعداد 669 کارت بازرگانی صادر شده و 91 اتحادیه و 5 اتاق اصناف و 44 هزار واحد صنفی نیز فعالیت دارند.

مدیرکل صمت استان قزوین تصریح کرد: امسال 523 میلیون دلار صادرات داشتیم که با 12 درصد کاهش روبرو شدیم اما واردات برخی کالاها از جمله ماشین آلات صنعتی تا 41 درصد افزایش داشته است.

وی یادآورشد: با افتتاح طرح های یاد شده برای 16 هزار و 368 نفر شغل جدید ایجاد خواهد شد.

رستمی گفت: در استان قزوین 19 شهر و ناحیه صنعتی داریم که 2600 واحد تولیدی در آنها مستقر شده و فعالیت می کنند و حدود 1500 واحد نیز خارج از این محدوده ها فعالیت دارند.

وی افزود: برای تامین منابع مالی مورد نیاز بخش صنعت از محل تبصره 18 سهم استان 350 میلیارد تومان بود که 700 میلیارد تومان به بانک ها معرفی شده است

رییس سازمان صمت استان قزوین اضافه کرد: مشکلات ۳۹۹ پرونده تولیدی در سال جاری در نشست های تسهیل و رفع موانع تولید برطرف شده است.

لیلا بیگدلی/قزوین

کدخبر: 977839 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟