ظریف مصور؛ بزرگ‌ترین تولید کننده موکت خاورمیانه/ تکمیل 90 درصدی زنجیره تامین، از پتروشیمی تا الیاف

به گزارش رکنا از اصفهان؛ گروه تولیدی صنعتی ظریف مصور به عنوان یکی از قدیمی‌ترین صنایع منطقه محسوب می‌شود. این مجموعه به عنوان بزرگترین تولید کننده موکت خاورمیانه شناخته می‌شود و به عنوان برند برتر ملی نیز معرفی شده است و دارنده استاندارد ملی ایران و CE اروپا است و به همین دلیل به بیش از 20 کشور دنیا در 5 قاره صادرات دارد.

این مجموعه به صورت مستقیم و غیر مستقیم 20 هزار نفر را مشغول کرده است و باعث امیدبخشی به طیف گسترده‌ای از مردم در منطقه بروجن شده است و در طول تاریخ 40 ساله خود همواره سعی در تکمیل زنجیره تامین خود داشته است. اخیرا جمعی از خبرنگاران ابتدا از مجموعه نوآوری گروه صنعتی ظریف مصور(پنتا) و سپس از مجموعه کارخانجات این مجموعه بازدید کردند.

مصور طباطباییزمانی به بروجن آمدیم که هیچ صنعتی اینجا وجود نداشت

مصطفی طباطبایی بنیان گذار و عضو هیئت مدیره گروه تولیدی صنعتی ظریف مصور در این نشست اظهار کرد: در سال 1362 در بهرام آباد شهرکرد زمینی به ما دادند که متوجه شدیم سطح آب زمین بالاست و مجبور شدیم به بروجن بیاییم و زمینی که متعلق به منابع طبیعی بود به صورت 99 ساله به ما اجاره دادند، در حالی که هیچ صنعتی در آن زمان به این منطقه پا نگذاشته بود و هیچ قطب صنعتی در این منطقه حضور نداشت و یک تکه زمین ساده بود.

وی افزود: در آن زمان به دلیل اینکه منطقه هیچ امکاناتی نداشت یک بار گرگ و یک بار سگ به من حمله کرد و حدود سه ماه در بیمارستان بودم و صبح به صبح سوزن ضد هاری می‌زدم اما با این حال به کار ادامه دادیم و با تلاش و کمک مردم خوب بروجن رشد کردیم. آن زمان بروجن وضعیتی داشت که ما برای خرید یک واشر باید به اصفهان می‌رفتیم و کسی لوازم کار صنعتی نداشت، اما به مرور قدم به قدم پیش رفتیم و الان بزرگ‌ترین تولید کنندگان موکت خاورمیانه هستیم.

مصور بازدیدبنیان گذار گروه تولیدی صنعتی ظریف مصور ادامه داد: تنها اسم این مجموعه کارخانه موکت است، اما به غیر از گرانول که از پتروشیمی به اینجا می‌آید، ما از بقیه زنجیره تامین بی‌نیاز هستیم و خود تولید کننده آن هستیم و حتی پلاستیکی که روی موکت کشیده می‌شود نیز تولید خود گروه صنعتی ظریف مصور است. اتفاقی که در این سال‌ها رخ داده آسان نبوده که بتوان آن را آسان توضیح داد.

طباطبایی تصریح کرد: ما امروز مشکلی نداریم مگر اینکه برای ما مشکل بیافرینند. یک روز قیمت گاز ما را 9 برابر می‌کنند و بعد از اعتراض قیمت را پنج برابر می‌کنند. روز دیگر باید برق را از بورس بخریم در حالی که این برق را از تیر تا سیم خودمان راه انداختیم.

مصور رجالیظریف مصور موسس اولین پتروشیمی خصوصی کشور

همچنین محمدرضا رجالی رئیس هیئت مدیره گروه تولیدی صنعتی ظریف مصور در این نشست اظهار کرد: در زمانی شرکت ظریف مصور در بروجن آغاز به کار کرد که به عنوان یک منطقه محروم در کشور شناخته می‌شد اما در حال حاضر این منطقه تا حدودی از محرومیت خارج شده و توفیق بنیان گذاری تولید را در این منطقه داشتیم. این مجموعه نتیجه تجربه چندین دهه‌ای پدر من و مصطفی طباطبایی بود که نهایتا در تولید خود را نشان داد و باعث شد مجموعه ظریف مصور امروز به این نقطه برسد.

وی با اشاره به نقش مهم مجموعه ظریف مصور در بی نیازی به واردات افزود: یکی از انگیزه‌های ایجاد شرکت نیاز داخلی به تولید بود، مواردی که قبل از آن وارد می‌شد را تصمیم گرفتند که خودشان تولید کنند و به اقتضا آن زمان که مجوزهای ساخت در مناطق محروم صادر می‌شد بروجن به عنوان میزبان این صنعت انتخاب شد.

 رئیس هیئت مدیره گروه تولیدی صنعتی ظریف مصور ادامه داد: در بخش پتروشیمی که تامین مواد اولیه ما را به عهده دارد، شاید بتوان گفت اولین واحد پتروشیمی خصوصی کل کشور توسط مجموعه ظریف مصور در سال 1379 آغاز به کار کرد و در سال 1385 افتتاح شد. قبل از آن محدودیت‌هایی برای فعالیت بخش خصوصی در این زمینه وجود داشت که این مشکل نیز حل شد.

رجالی تصریح کرد: شرکت پتروشیمی رجال اولین مجموعه پتروشیمی گروه تولیدی صنعتی ظریف مصور بود که آغاز به کار کرد و به مرور زمان ظرفیت خود را بالا برد و به عنوان اولین پتروشیمی خصوصی ایران با 18 سال سابقه شناخته می‌شود. همچنین مجموعه سلمان دیگر تامین کننده مواد اولیه ما شناخته می‌شود. در مرحله بعدی توسعه شرکت سراج گستران مدنظر قرار گرفت که تا سال آینده ظرفیت آن 50 درصد افزایش پیدا می‌کند و در حال حاضر نیز به روزترین تکنولوژی دنیا را در حوزه تولید پلی پروپیلن دارد و علاوه بر تکمیل زنجیره تامین می‌تواند در حوزه صادرات نیز فعالیت کند.

مصور بازدید 2وی با اشاره به کارگیری ساختمان‌های سبز در مجموعه ظریف مصور تاکید کرد: در عملیات عمرانی ساخت ساختمان‌های سبز در مجموعه گروه‌های عمرانی با آخرین تکنولوژی به عملیات عمرانی و مهندسی می‌پردازند و به عنوان مثال از دیواری استفاده می‌کنند که ده سانت از آن معادل 180 سانت آجر به منظور عایق بودن انرژی باشد و عایق بسیار خوبی برای حفظ دمای مجموعه است.

 رئیس هیئت مدیره گروه تولیدی صنعتی ظریف مصور تاکید کرد: واحد کشت و صنعت نفیس دیگر واحد مشغول در مجموعه ظریف مصور است، زیرا اکثر شرکت‌های پتروشیمی بعد از رسیدن به دستاوردهای مرتبط با حوزه نفت به تحقیقات در حوزه کشاورزی پرداختند که این مسیر نیز به منظور تحقیق و توسعه در حوزه کشت گل در گروه تولیدی صنعتی ظریف مصور در حال طی شدن است.

وی با اشاره به فعالیت‌های گروه ظریف مصور در حوزه مسئولیت اجتماعی گفت: به همت ظریف مصور، کارگروهی برای توسعه قطارهای پرسرعت و بدون خطر ایجاد شد که در این حوزه پیگیری‌های متعددی صورت گرفت و امیدواریم به عنوان دستاورد این فعالیت بعد از 20 و چند سال قطار پرسرعت اصفهان_تهران و بعد از آن به مشهد به بهره برداری برسد.

مصور هاشمی پورروایت راه‌اندازی خطوط تولید الیاف و رنگرزی

همچنین مسعود هاشمی پور مدیرعامل گروه تولیدی صنعتی ظریف مصور در این نشست اظهار کرد: اگر 40 سال فعالیت مجموعه ظریف مصور را بخواهیم به دو بازه زمانی 20 ساله تقسیم کنیم، در هر بازه این مجموعه فعالیت خود را در یک صنعت پیش برده است و در آن به نقطه خوبی رسیده است که این دو بازه معطوف به صنعت نساجی و پتروشیمی است.

وی افزود: نطفه شرکت ظریف مصور با تولید موکت در دو خط تولید خریداری شده از آلمان بود، که ظرفیت اسمی معادل 2 میلیون متر داشت، در حال حاضر ظرفیت این مجموعه ظرفیت تولید معادل 50 میلیون متر مربع انواع موکت‌های صنعتی دارد که تنوع گسترده‌ای دارد. این مجموعه از هفت شرکت حقوقی تشکیل شده است که یکی از آنها شرکت ظریف مصور است.

مصور بازدید 3 مدیرعامل گروه تولیدی صنعتی ظریف مصور ادامه داد: نیازهای تولیدی مجموعه ابتدا نیاز به الیاف بود و از آنجا که مجموعه ما همواره نیاز محور پیش رفته است و در ابتدا مجموعه از الیاف مصنوعی وارداتی استفاده می‌کرد برای تولید این الیاف در کشور تلاش کرد و در سال 1370 خط تولید الیاف از کشور آلمان خریداری شد و یکی از اولین خطوط تولید الیاف در کشور بود که توسط ظریف مصور ایجاد شد.

هاشمی‌پور اضافه کرد: نیاز بعدی مجموعه رنگ کردن این الیاف بود که در آن زمان از خارج وارد می‌شد و مشکلات زیادی در زمان جنگ برای واردات آن پیش می‌آمد و ما نیز سعی در تکمیل زنجیره تامین در مجموعه خودمان داشتیم و موفق شدیم خط تولید مستر پچ را از کشور آلمان وارد کرده و راه اندازی کنیم که به حدی کیفیت و پتانسیل خوبی داشت که ما آن را به بازار نیز عرضه کردیم و به مرور موفق به ساخت تجهیزات و ماشین آلات در خود مجموعه شدیم.

مصور ملک پورموکت بدون چسب، تولید جدید ظریف مصور

همچنین مهران ملک‌پور مدیرعامل شرکت تولیدی ظریف مصور در این نشست اظهار کرد: مجموعه ظریف مصور سعی در استفاده از تکنولوژی‌های به روز دارد و در این راستا به دلیل سر خوردن موکت یک لایه PVC پشت آن گذاشته می‌شود تا بدون استفاده از چسب موکت سر نخورد و آن را به عنوان موکت بدون چسب معرفی می‌کنیم.

وی با اشاره به اخلاق محور بودن مجموعه ظریف مصور و حمایت این مجموعه از کارکنان افزود: ما هیچ گاه قیمت را فدای کیفیت نمی‌کنیم با وجود اینکه در صنعت ما جای بازی زیادی در فرمولاسیون است، اما با کیفیتی که ارائه می‌دهیم همواره پاسخگوی کیفیت محصولات در برابر مشتریان هستیم. وقتی شرکتی اخلاق محور باشد رسیدگی به شکایات و سوالات مشتریان در آن پررنگ است امری که اهمیت زیادی برای مجموعه ظریف مصور دارد.

مدیرعامل شرکت تولیدی ظریف مصور با اشاره به فعالیت هزار و 200 حامل و نماینده در شبکه فروش این مجموعه ادامه داد: ما در ظریف مصور در کنار تولیدات موکت‌های خانگی که همه مجموعه را با آن می‌شناسند، تولید کفپوش خود نیز انجام می‌دهیم و به عنوان بزرگ‌ترین تولید کننده موکت، لایه‌های صنعتی و کفپوش خودرو در کشور فعالیت می‌کنیم.

ملک‌پور تصریح کرد: تولید لایه‌های تزئینی در صنایع مختلف از جمله عروسک سازی، تولید لایه‌های صنعتی برای صنایعی همچون سیمان و تولید کالای خواب با برند لومانا از دیگر فعالیت‌های مجموعه ظریف مصور است که به عنوان مثال کالای خواب لومانا محصولی قابل رقابت با مشابه‌های ترک است و کیفیتی بی‌نظیر دارد.

مصور گروهیتلاش ظریف مصور برای اجرای فعالیت‌های نوآورانه

موسوی مدیر ارشد فناوری گروه تولیدی صنعتی ظریف مصور نیز در بازدید از مرکز نوآوری ظریف مصور در خصوص فعالیت‌های این گروه با محوریت نوآوری و فناوری اظهار کرد: گروه صنعتی ظریف مصور که در آستانه جشن چهل سالگی افتتاح خود است، با هدف گذاشتن فعالیت‌های نوآورانه و آینده پژوهی در سطح سازمان بر اساس استانداردهای اکوسیستم نوآوری کشور فعالیت می‌کند.

وی افزود: شرکت‌هایی که توسعه و سرمایه گذاری خود را مبتنی بر همگام شدن با تکنولوژی و فناوری روز در حوزه‌های ماشین آلات، امکانات و اتوماسیون قرار می‌دهند و تلاش می‌کنند از روش‌های جدید بهینه‌ای که امروزه با تولید علم و دانش توسعه آفرینی کرده است، استفاده کنند، قطعا مجموعه‌هایی موفقی هستند و مجموعه ظریف مصور نیز تلاش می‌کند در همین مسیر قدم بردارد.

مدیر ارشد فناوری گروه تولیدی صنعتی ظریف مصور ادامه داد: هدف این مرکز توسعه زیرساخت‌های استارتاپی و شتاب دهی فعالیت‌های فناورانه در صنعت است و تلاش می‌کند در زمینه‌های علمی و پژوهشی از ظرفیت اساتید، نخبگان و محافل دانشگاهی استفاده کند. در حال حاضر برنامه‌های مجموعه پنتا در مسیر زنجیره ارزش سازمان است.

موسوی تصریح کرد: گروه تولیدی صنعتی ظریف مصور از ابتدای فعالیت خود در راستای تامین زنجیره خود تلاش کرده و گام به گام این فضاهای توسعه‌ای را مرتبط با حوزه‌های مصرف خود رشد داده است که این موضوع متضمن پیشرفت این سازمان بوده است. گاها پیش آمده است که در مسیر تکمیل زنجیره تامین پیش آمده که به گام‌هایی بلندتر از امر پیش‌بینی شده رسیده‌ایم.

وی تاکید کرد: در فضای تولیدی صنعتی ظریف مصور که با موکت و الیاف سر و کار دارد تکمیل زنجیره تامین ما را به سمت پتروشیمی می‌برد، توسعه پتروشیمی در گام‌های بسیار بزرگ و در مقیاس‌های بسیار گسترده ما را به عنوان یک عضو حقیقی در بخش خصوصی در کشور معرفی کرده و پروژه‌های متعددی مثل پتروشیمی رجال و سلمان فارسی را احداث کرده است.

مصورمدیر ارشد فناوری گروه تولیدی صنعتی ظریف مصور در خصوص حمایت این مجموعه از نخبگان گفت: ما این فرصت را داریم که با طرح ظرفیت‌ها و شناخت آنها که می‌توانند به عنوان هسته‌های اجرایی و پژوهشی فعالیت کنند، از آنها بهره ببریم. همچنین سازمان نسبت به ارزش گذاری کار به آن بودجه اختصاص می‌دهد که می‌تواند به صورت فاند در حمایت از یک طرح پژوهشی یا پایان نامه تحصیلی در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکترا و حتی پسا دکترا باشد.

وی افزود: گروه‌هایی که پتانسیل اجرای کار را دارند در این مجموعه به صورت هسته فعالیت می‌کنند و ممکن است در ادامه تبدیل به شرکتی شوند که بتوان در راستای سیاست سرمایه گذاری ریسک پذیر روی آن تمرکز کنند، این در جایی رخ می‌دهد که ما ببینیم فعالیت آن گروه علاوه بر پاسخ به نیازهای جامع یک کارخانه و مجموعه، می‌تواند به صورت مستقل توسعه دهنده یک فعالیت اقتصادی در سطح کشور باشد که نمونه‌هایی از این امر در مجموعه اجرایی شده است.

اصفهان / بهمن راعی

کدخبر: 971809 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟