شناسایی 1262 بیمار فشار خون بالا در استان قزوین

به گزارش رکنا ازقزوین،جلال رحمانی در نشست خبری گفت: بخشی از افرادی که مبتلا به دیابت و فشارخون بودند از بیماری خود اطلاع نداشتند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: فشار خون و دیابت بیماری‌های خاموشی هستند و تا وقتی عوارض نشان ندهند افراد متوجه نمی‌شوند.

وی با بیان اینکه هزینه پیشگیری و درمان‌های اولیه بسیار پایین‌تر است، گفت: برای اجرای طرح غربالگری۹۳ مرکز بهداشت، ۲۶۰ خانه بهداشت و ۵۷ خانه سلامت آماده ارائه خدمات هستند.

وی اظهارداشت: این پویش از 20 آبان ماه آغاز شده و تا 15 دی ماه ادامه دارد و افراد بالای 18 سال و زنان باردار در هر گروه سنی می توانند با همراه داشتن کارت ملی با مراجعه به مراکز خدمات جامع سلامت و خانه بهداشت محل سکونت خود از این خدمات رایگان استفاده کنند.

رحمانی بیان کرد: دیابت و فشار خون بالا از بیماری های خاموش هستند و تا زمانی که عوارض آن بروز نکرده کسی از ابتلا به آن مطلع نمی شود و گاهی دیر تشخصی دادن آن موجب بروز بیماری های دیگر مانند قلبی و عروقی، کلیوی و تنگی عروق کرونر می شود.

رحمانی گفت: بدون تردید پیشگیری از درمان بهتر و کم هزینه تر است و در صورت تشخیص بیماری می توانیم با یک نسخه اصولی و تغذیه سالم و درست ، ورزش و تغییر سبک زندگی بر بیماری فائق آمد.

رحمانی افزود: باید تمام روستا‌ها و شهر‌های زیر ۲۰ هزار نفر در این طرح شرکت کنند.

IMG_۲۰۲۳۱۲۱۲_۰۹۰۶۳۵

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: بین ۶۲ دانشگاه، علوم پزشکی قزوین در جایگاه ۲۴ قرار دارد و از حد انتظار پایین‌تر است.

وی اضافه کرد: بیماری‌های قلبی عروقی و دیابت کماکان به شدت جان افراد را می‌گیرد. احتمال اینکه فرد بالای ۱۸ سال درگیر بیماری‌های قلبی شود بالاست.

رحمانی اضافه کرد: شهر آبیک در حوزه سلامت خانواده بعنوان پایلوت انتخاب شده و بایستی مردم شهرهای قزوین، البرز و تاکستان نیز به صور صدر در صد در این پویش شرکت کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین گفت: در استان قزوین 260 خانه بهداشت و 57 پایگاه سلامت و 93 مرکز سلامت داریم که افراد می توانند با مراجعه به این مراکز برای تست سلامت خود اقدام کنند.

IMG_20231212_085810

روند بیماری های غیر واگیر روبه افزایش است

 

رئیس گروه پیشگیری از بیماری های غیر واگیر دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت:متاسفانه بیماری های غیر واگیردار روبه افزایش است  و اگر تغییری در نوع تغذیه و سبک زندگی افراد ایجاد نشود در سالهای آتی با عوارض بیشتری مواجه خواهند شد لذا انجام آزمایش خون در ناشتا و اندازه گیری فشار خون می تواند وضعیت سلامت افراد را مشخص کند که امیدواریم شهروندان این موضوع را جدی بگیرند.

نسرین تنکابنی دراین نشست گفت: عوارض بیماری های فشار خون بالا و دیابت معمولا در سالهای آینده بروز می کند و اگر در زمان مناسب درمان نشود افراد را با هز ینه های سنگین بیماری مواجه خواهد کرد.

وی تصریح کرد:2هزار نفر از بین افرادی که غربال شده اند مشکوک به دیابت هستند که هزار و ۲۰۰ نفر تشخیص داده شده اند.

وی اضافه کرد: افراد با فشارخون بالا به پزشک ارجاع می‌شوند و قند خون کمتر از ۱۰۰ سالم تشخیص داده می‌شوند.

مدیر بیماری‌های غیر واگیر گفت: ۷ درصد کاهش وزن می‌تواند باعث کاهش قند خون شود.

تنکابنی افزود: مرگ‌های سال ۱۴۰۱ نشان می‌دهد ۶۵ درصد مربوط به بیماری‌های غیر واگیر بوده است.

وی اظهارداشت: اگر فشار فردی بیش از 140 روی 90 باشد بایستی برای تشخصی بیماری به پزشک ارجاع داده شود و اگر روی 190 و 80 باشد باید نسبت به تغییر تغذیه و سبک زندگی اقدام جدی کند.

رئیس گروه پیشگیری از بیماری های غیر واگیر دانشگاه علوم پزشکی قزوین تصریح کرد: اگر فشار خون کمتر از 120 روی 80 باشد فرد سالم است و دادن اطلاعات آموزشی دذر خصوص تغذیه و سبک زندگی برای وی مفید است.

وی بیان کرد: حدود 65 درصد مرگ و میرها مربوط به بیماری های غیر واگیردار است و حدود شش درصد دیابت، 4 درصد فشار خون و 12 درصد سکته های مغزی و در مجموع 62 درصد مرگ و میرها بر اثر بیماری های قلبی و عروقی است.

به گفته تنکابنی، مرگ‌های زیر ۷۰ سال مرگ زودرس است و شاخص امید به زندگی ۷۸ سال است.

وی افزود: گروه سنی 18 تا 30 سال اگر دارای اضافه وزن، فشار خون بالای 140 روی 90، سابقه فشار خون و سایر بیماری ها را دارند لازم است سلامت خود را ارزیابی کنند و با اجرای این پویش از 20 آبان تا 15 دی ماه فرصت مناسبی برای دریافت خدمات غربالگری سلامت در استان است.

مدیر بیماری‌های غیر واگیر گفت: با افزایش سن بروز این بیماری‌ها بیشتر است و باید خودمراقبتی را از همین حالا شروع کنیم.

لیلا بیگدلی/قزوین

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

IMG_۲۰۲۳۱۲۱۲_۰۹۰۶۵۲

 

کدخبر: 954584 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟