ارتباط ایران و ترکمنتسان یک گوهر والا در منطقه است/ روابط ایران و ترکمنستان ریشه دیرینه دارد
حجم ویدیو: 46.62M | مدت زمان ویدیو: 00:01:52

به گزارش خبرنگار رکنا، آئین افتتاحیه روزهای فرهنگی ترکمنستان در ایران پنجشنبه 2 آذرماه به میزبانی تالار هنر اصفهان با حضور آتا گلدی شاهمرادف وزیر فرهنگ ترکمنستان و محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران برگزار شد.

photo_2023-11-24_12-16-39محمد مهدی اسماعیلی  وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این آئین اظهار کرد: تاریخ تمدن سرزمین اجدادی مشترک ما، مملو از زیبایی، هنر و خلاقیت است. این مردم در تمام عرصه‌ها، خصوصا در گستره علم، ادب، فرهنگ و هنر و ایجاد، رشد و گسترش تمدن بشری همچون خورشیدی در آسمان بشری فروزان بوده‌اند.

وی افزود: وزیر فرهنگ ترکمنستان و اهالی محترم علاقه‌مند به فرهنگ و هنر،برگزاری متقابل هفته‌های فرهنگی دو کشور تمدن‌ساز و فرهنگ گستر ایران و ترکمنستان  نشان از اراده عظیم مقامات عالی دولت و حاکمیت فرهنگ دوست این دو کشور برای تعامل نخبگانی بین دو ملت است.

روزهای فرهنگی ترکمنستان در ایرانوزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به ارتباط نخبگانی بین دو کشور ایران و ترکمنستان ادامه داد: خوشبختانه باید بگویم سابقه و تجربه سال‌های گذشته نشان داد، ارتباط نخبگان هنری و ادبی ترکمن و ایرانی باعث تعمیق علاقه و عاطفه میان دو کشور شده است.

اسماعیلی اضافه کرد: تاریخ ایران و فرهنگ و تمدن دیرینه این جغرافیای متمدن امروز را فراموش نخواهد کرد. چه روز مبارکی و چه جمع صمیمی و با محبتی که ما را به بهانه بازنمایی روابط شیرین، تاریخی و ناگسستنی دو ملت کنار هم نشانده است.

وی با بیان اینکه نگاه به محتوای تاریخی بین دو کشور نشان می‌دهد این پیوندها، همواره پیام‌آور خویشاوندی، صلح و دوستی بوده است، تصریح کرد: نمادهای فرهنگی و هنری مشترک میان دو سرزمین  مانند احترام به نوروز، بزرگداشت هنرمندانه اجداد و نیاکان فقیه و جشن‌های موسمی و ماهانه همه دلیل بر آن است که مردمان این دیار نیکی را نه در ظاهر بلکه در روح و روان جامعه دنبال می‌نمایند.

بوی جوی مولیان آید همی، یاد یار مهربان آید همی

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: مناسب می‌دانم که در این جمع ادبی و فرهنگی فقط به یکی از جلوه‌های تمدنی ایران یعنی شعر و ادب که به عنوان یکی از رشته‌های پیوند میان ایران و ترکمنستان است،اشاره کنم.

وی خاطر نشان کرد: در این بخش نظامی گنجوی، مولوی، شهریار، حافظ، فردوسی، ابوسعید ابوالخیر و سعدی همه شعرای خوش بیانی هستند که عطر کلام موزون و ابیات آسمانی‌شان تاریخ دو کشور را معطر کرده است.

اسماعیلی با اشاره به نقش مهم مرحوم مخدوم‌قلی فراغی در ادبیات ایران و ترکمنستان تصریح کرد: او پدر ادبیات معاصر ترکمن بود که از او به ‌عنوان فردوسی ترکمن یاد می‌کنند، توانسته تا هویت قومی را نه تنها به هویت ملی گره بزند بلکه آن را به هویت ملی تبدیل نماید.

وی افزود:  ما و مردم عزیز ترکمنستان با بیت «بوی جوی مولیان آید همی، یاد یار مهربان آید همی» از رودکی با یکدیگر صحبت می‌کنیم. امروز ما شاهد هستیم که ارزش‌های انسانی به یک گوهر والا در میان مردم منطقه تبدیل شده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: در این میان نمی‌توانیم از غم بزرگی که بر مردم فلسطین وارد شده است به آسانی عبور کنیم. کودکان مظلوم، زنان بی‌پناه و مردمان این منطقه بزرگ تمدنی امروز توسط صهونیست‌ها مورد هجوم وحشیانه قرار گرفته‌اند. از خدای متعال ریشه‌کنی همه اهالی ظلم را مسئلت می‌کنم.

تالارهنروی خاطر نشان کرد: آتا گلدی شاه مرادف وزیر فرهنگ ترکمنستان، امروز ایران و ترکمنستان در کنار هم به توسعه و تعالی فرهنگ منطقه کمک خواهند کرد و ما به‌عنوان تصمیم‌گیران فرهنگی دو کشور باید کمک کنیم تا اهل فرهنگ، ادب و هنر دو سرزمین بتوانند فارغ از دغدغه‌های ظاهری به روابط مستحکم خود ادامه دهند.

اسماعیلی گفت: ناگفته پیداست که به برکت پیوست روحیه ایرانیان به اهل بیت، میزبانی ترکمنستان‌ها از امام رضا (ع) و حضور ترکمن‌ها در ایران روابط این دو کشور اعتلایی ویژه پیدا کرده است. امید است با عزم و اراده دو دولت و دو رئیس‌جمهور شاهد اعتلای هرچه بیشتر در همه وجوه خصوصاً در عرصه تمدنی و تاریخی باشیم.

برگزاری رویدادهای فرهنگی مردم دو کشور را به هم نزدیک می‌کند

وزیر فرهنگ ترکمنستانهمچنین آتا گلدی شاه مرادف وزیر فرهنگ ترکمنستان در این رویداد گفت: برگزاری مسمتر برنامه‌های فرهنگی دو کشور خویشاوند، دوست و برادر، ایران و ترکمنستان، تاثیر مستقیمی بر شناخت مستقیم مردم آنها و نزدیکی بین آنها خواهد داشت.

وی افزود: روابط ایران و ترکمنستان علاه بر همسایگی ریشه در روابط دیرینه تاریخ و قرون گذشته دارد. این روزهای فرهنگی، با تلاش‌ها و همت‌های رؤسای جمهور دو کشور در راستای توسعه روابط فرهنگی ارائه شده است.

وزیر فرهنگ ترکمنستان با بیان اینکه در بین دولت‌های ایران و ترکمنستان روابط دوستانه‌ای در راستای فرهنگ، مدنیت، تجارت، انرژی و سیاست ادامه داشته و امیدواریم همچنان ادامه‌دار باشد، ادامه داد: علاوه بر تمام فعالیت‌های دو کشور، راه‌اندازی روزها و برنامه‌های فرهنگی گامی مؤثر در جهت ارتقا روابط خواهد بود.

تالار هنرشاهمرادف در خصوص برنامه‌های هفته فرهنگی ترکمنستان در ایران تصریح کرد: در برنامه‌های فرهنگی هنرمندان دو کشور به اجرا می‌پردازند. روزهای فرهنگی ترکمنستان در گذشته نیز در ایران برگزار می‌شده و این بار در اصفهان که دارای بناهای تاریخی است برگزار می‌شود.

وی تاکید کرد: در این مدت برنامه‌های متنوعی از جمله نمایشگاه صنایع دستی، کنسرت‌های موسیقی و شب شعر برنامه‌ریزی شده است.

گفتنی است همزمان با برگزاری روزهای فرهنگی ترکمنستان در اصفهان، نمایشگاه آثار هنری این کشور نیز برگزار خواهد شد.

در طول برگزاری هفته فرهنگی ترکمنستان علاوه بر اجرای گروه‌های موسیقی سنتی ترکمنستان، نمایشگاه صنایع دستی، آثار هنری و تجسمی، لباس سنتی، هفته فیلم ترکمنستان، نمایشگاه عکس در محل حوزه هنری اصفهان مجموعه تاریخی سعدی برقرار است.

نمایش فیلم سینمایی از ساعت 15 تا 17 روز جمعه و 10 تا 12 روز شنبه در سالن حوزه هنری برقرار است.

در این رویداد فرهنگی، همچنین نشست ادبی مخدومقلی فراغی به عنوان یکی از مشاهیر مشترک دو کشور، با حضور شاعران و ادیبان ایران و ترکمنستان 4 آذرماه از ساعت 14 تا 16 در کتابخانه مرکزی دانشگاه اصفهان برگزار می شود.

بهمن راعی/ اصفهان

کدخبر: 949105 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟