برخی عامدانه مانع تولید و صادرات هستند!

به گزارش رکنا ازقزوین، مراسم تجلیل از صادر کنندگان برتر استان قزوین با حضور پیلتن مدیرکل آسیای غربی سازمان توسعه تجارت ایران، اعلایی استاندار، لطف الله سیاهکلی و فاطمه محمد بیگی نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی، علی رحمانی معاون اقتصادی استانداری، مهدی عبدیان رئیس اتاق بازرگانی استان، وکیلی رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی، افضلی رئیس سازمان صمت استان، عمیدی مسئول نمایندگی وزارت خارجه در قزوین، صفاری مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان، عطایی رئیس سازمان جهاد کشاورزی، جمعی از تولیدکنندگان و صادرکنندگان نمونه ملی و استانی در سالن اجتماعات استانداری قزوین برگزار شد.

IMG-20231030-WA0015

مجید سعیدیان دراین مراسم گفت: در شرایط حساس کشور انتظار داریم حمایت از تولید با جدیت و اراده بالا صورت گیرد اما گویای برخی خواسته و یا ناخواسته مانع تولید و صادرات می شوند و کار را برای ما سخت تر می کنند لذا امیدواریم با تغییر رویکرد خود موجب دلگرمی بیشتر فعالان اقتصادی شوند تا تولید و اشتغال با چالش مواجه نشود.

مدیرعامل شرکت فولاد خرمدشت افزود: رفع تعهدات ارزی ناشی از بازگشت ارز، طولانی شدن زمان استرداد مالیات ارزش افزوده ، کمبود نقدینگی شرکت های صادراتی، ناکافی بودن تسهیلات بانکی با توجه به حجم صادرات و نبود مشوق های صادراتی از مهمترین مطالبات و چالش های صادرکنندگان است.

 وی تصریح کرد:  نکته مهم برای صادرکنندگان این است که در کنار موانع و مشکلاتی که دارند باید در یک شرایط غیر عادلانه با کشورهایی رقابت کنند که شرایط بهتری از ما دارند و مورد حمایت جدی قرار دارند.

وی بیان کرد: امروز در زمینه تعهدات ارزی با چالش های جدی مواجهیم و زمان بازگشت ارزش افزوده طولانی است و بموقع پرداخت نمی شود و صادرکنندگان با مشکل نقدینگی مواجهند که باید برای آن تدبیر کرد.

IMG-20231030-WA0014

سعیدیان تصریح کرد: وقتی کارت بازرگانی به هر دلیلی تعلیق می شود دیگر عملا قادر به واردات و صادرات نیستیم و این وضعیت نگران کننده است.

وی افزود: امسال صادرات ما از نظر ارزش ارزی حدود 17 درصد و از نظر حجمی و وزنی حدود 16 درصد کاهش داشته که بخشی از آن ناشی از شرایط کشور بوده و بخشی هم ناشی از صدور کالا از گمرکات خارج از استان باشد اما حتما بخشی نیز ناشی از موانع مسیر است که باید برطرف شود.

سعیدیان اظهارداشت: خوشبختانه تعامل و همکاری مدیران استانی رضایت بخش است و با این همکاری توانستیم در سال گذشته 136 میلیون دلار محصولات فولادی صادر کنیم و اگر موانع برطرف شده و حمایت ها بیشتر قادریم صادرات خود را افزایش دهیم.

سعیدیان در ادامه اظهارداشت: با توجه به نقش رسانه ها در اطلاع رسانی و مطالبه گری از خبرنگاران درخواست می کنم به موضوع صنعت، تولید و صادرات و واردات به صورت تخصصی ورود کنند و با طرح مسائل کارشناسی گره گشای مشکلات باشند.

IMG-20231030-WA0011

لیلا بیگدلی/قزوین

کدخبر: 942001 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟