مسیر کمیته امداد توانمندسازی است/ خوش حسابی ویژه مددجویان کمیته امداد/ توانمندسازی با حفط کرامت مدنظر کمیته امداد است

به گزارش رکنا از اصفهان؛ امروز 3 آبان ماه، جشن خود کفایی هشت هزار و 630 مددجو کمیته امداد امام خمینی (ره) با حضور سید مرتضی بختیاری رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره)، آیت الله سید یوسف طباطبایی نژاد امام جمعه اصفهان، سید رضا مرتضوی استاندار اصفهان، کریم زارع مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) و فرشید ساعدی سرپرست شورای هماهنگی بانک‌های استان اصفهان در تالار ابن سینا دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برگزار شد.

مرتضی بختیاریبختیاری رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) در این جلسه اظهار کرد: جشن امروز برای تجلیل از هشت هزار و 630 عزیزی برگزار شده است که دست به زانوی خود گرفتند، روی پای خودشان ایستادند و عزت‌مندانه زندگی خود را اداره می‌کنند و  به عنوان افرادی با همت بلند شناخته می‌شوند. به عنوان یک خادم کوچک این اتفاق را گرامی می‌دارم.

وی افزود: بر اساس روایت پیامبر (ص) اگر عبادت به هفت جزء تقسیم شود بالاترین پاداش برای کسانی است که لقمه حلال وارد زندگی خود می‌کنند و امروز این جشن برای شماست که لقمه حلال وارد زندگی‌تان می‌کنید، بعضی مواقع گریه‌ام می‌گیرد که چقدر این افراد نمک شناس هستند.

رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) با اشاره به خوش حسابی مددجویان این کمیته تصریح کرد: من از خیلی بانک‌ها و حتی بانک مرکزی جویا شدم و گفتند خوش حساب‌ترین و بهترین مشتریان ما مددجویان کمیته امداد خمینی (ره) هستند که معوقه ندارند که به تعهد آنها بر می‌گردد.

مراسم تجلیلبختیاری با بیان اینکه ما خودمان را سرباز مقام معظم رهبری می‌دانیم و ماموریتی که حضرت آقا به ما دادند و ما ملزم به رعایت آن می‌دانیم نوکری شماست، ادامه داد: کمک مالی کمیته امداد به نیازمندان یکی از وظایف اولیه کمیته امداد است که جزء تکالیف دینی همه ما هست، اما کار اصلی کمیته امداد بر اساس گفته امام خمینی (ره)، شکوفایی استعداد،مدد به حیات، کار و زندگی شرافت‌مندانه است که در سایه اشتغال و خودکفا شدن است.

وی تاکید کرد: در ماموریتی که به من دادند به صورت کتبی توانمدسازی و ایجاد درآمد با ثبات برای تهی‌دستان با رعایت حرمت و تکریم در صدر مسئولیت‌ها آمده است. اگر ما امروز هشت هزار و 630 جشن خودکفایی می‌گیریم یعنی به وظیفه نوکری خود عمل کردیم و حق نداریم سر سوزنی به شما منت بگذاریم. مسیر کمیته امداد توانمندسازی است. البته اینطور نیست که نسبت به سالمندان یا بیماران صعب العلاج بی‌توجه باشیم بلکه تا آخر عمر در خدمت آنها هستیم.

رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) خاطر نشان کرد: در حال حاضر 35 هزار میلیارد تومان تسهیلات برای ایجاد 500 هزار فرصت شغلی در نظر گرفته شده است. همچنین در استان اصفهان در سال 1400، 18 هزار فرصت شغلی با 500 میلیارد تومان و در سال 1401، 29 هزار فرصت شعلی با 1700 میلیارد تومان تسهیلات قرض الحسنه ایجاد شد. در سال جاری دو هزار و 500 میلیارد تومان برای ایجاد 33 هزار فرصت شغلی در نظر گرفته شده است.

خودکفایی هدف کمیته امداد امام خمینی(ره) است

طباطبایی نژادهمچنین آیت الله طباطبایی نژاد امام جمعه اصفهان در این جلسه اظهار کرد: امیدواریم خودکفایی همچون گذشته مدنظر باشد. به خصوص در کشور ایران که کار بسیار فراوان است و می‌طلبد افراد برای راهنمایی پیش‌قدم شوند. با توجه به اهمیت کسب روزی حلال مددجویان که به خودکفایی می‌رسند، باید حساب حلال بودن را داشته باشند، زیرا تقدس دارند و کسب حلال را از کمیته امداد امام خمینی (ره) آغاز کردند.

وی با بیان اینکه بسیاری از کسب و کارها حلال است اما افراد آن را حرام می‌کنند، ادامه داد: باید به جای پرداخت به افراد نیازمند وسایل اشتغال افراد تهیه شود. در این امر باید عزت مومن دیده شود، البته بحث اشتغال با کسی که مشکلات ذهنی و بدنی برای کار دارد فرق می‌کند و سهم این افراد را خدا با خمس و زکات کنار گذاشته است و در روایت‌ها آمده است اگر مردم زکات مال‌شان را پرداخت کنند مسلمان فقیری باقی نمی‌ماند.

امام جمعه اصفهان  با تاکید بر اینکه اگر فردی حتی کم در حد مدیریت زندگی بتواند کار کند نباید ذلت را بپذیرد،افزود: حرف خودکفایی نیازمندان از اول انقلاب مطرح بود و این بحث ایجاد شد که پولی ابتدا به افراد داده شود تا خودکفا شوند،حالا نیز باید به این امر سرعت دهند تا خودکفا شوند، حتی افراد دیگر را نیز سر کار ببرند، چه خوب که این فکر و روحیه در فرد باشد که کارآفرین باشد و این جزء اخلاق‌های انسان مومن است.

طباطبایی نژاد اضافه کرد: وقتی فردی برای خواستن کمک نزد پیامبر می‌آمد، پیامبر به آنها می‌گفت اگر می‌توانید کار کنید و دست‌تان را پیش کسی دراز نکنید و آنها را راهنمایی می‌کردند.  اصل کار کمیته امداد امام خمینی(ره) یک کار بزرگ است که اگر نبود زندگی خیلی‌ها مختل می‌شد. ارائه تسهیلات به مددجویان به نوعی صدقه است.

نهال کمیته امداد به درختی تنومند تبدیل شده است

مرتضویهمچنین مرتضوی استاندار اصفهان در این جلسه اظهار کرد: امروز شاهد هستیم هشت هزار و 630 نفر از خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) با همکاری نهادهای مختلف به خودکفایی رسیدند، البته این افراد از حمایت کمیته امداد خارج نمی‌شوند و همچنان مشاوره و پشتیبانی‌های این مجموعه با هدف پایدار ماندن خودکفایی ادامه خواهد داشت. نهالی که چهاردهم اسفندماه 1357 توسط امام خمینی (ره) با هدف رسیدگی به وضع محرومان ایجاد شد، به درختی تنومند تبدیل شده است.

وی افزود: امروز کمیته امداد امام خمینی (ره) مسیری را طی کرده است که به عنوان یکی از نهادهای موفق در خدمت رسانی به محرومان شناخته می‌شود و تبدیل به الگوی مطالعاتی بسیاری از کشورها شده است، زیرا این نهاد خدمات گسترده‌ای در زمینه‌های بهداشت و درمان، آموزش و اشتغال ارائه می‌کند که کیفیت این خدمات نیز جایگاه خوبی دارد و افراد تحت پوشش نیز در ابعاد مختلف الگو هستند.

استاندار اصفهان با تاکید بر تعهد مددجویان کمیته امداد در بازگرداندن تسهیلات تصریح کرد: هرجا از کشور عزیزی نیازمند حمایت باشد کمیته امداد با خدمات گسترده پای میدان است که جلوه این فعالیت‌ها رشد نخبگان تحت پوشش است، همچنین رشد و تربیت افراد تحت پوشش گواه بر شخصیت بالای این افراد است.

مرتضوی با اشاره به راه اندازی مراکز نیکوکاری در کشور گفت: بسیاری از مردم نسبت به اطرافیان توجه مجدد دارند و این حس در آنها ایجاد شده که نسبت به افراد اطراف خود دارای حقوق هستند و این نشان از مردمی سازی خدمات کمیته امداد است که نشان از بودن یک اتاق فکر پشت اقدامات موجود است. امید است حرکت‌های کمیته امداد جامعه را به سمت جامعه توحیدی هدایت کند.

تسهیلات تا سقف 300 میلیون تومان

کریم زارعهمچنین کریم زارع مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان اصفهان در این جلسه اظهار کرد: جشن امروز برای بزرگداشت کسانی است که با همت بلند خود به حدی از خودکفایی و استقلال مالی رسیده‌اند که نه تنها نیازی به کمک‌های مالی کمیته امداد ندارند بلکه به کارآفرینانی تبدیل شده‌اند که دیگران را کمک می‌کنند و سهمی موثر در اشتغال بقیه دارند.

وی با بیان اینکه کارآفرینی از بدو تاسیس از محورهای کمیته امداد امام خمینی(ره) بوده، گفت: کمیته امداد در راستای همین هدف توانسته است بسیاری از مددجویان را به خودکفایی برساند، زیرا در کنار خدماتی که با هدف توانمندسازی خانواده‌ها انجام می‌شود، درآمدزایی پایدار و افزایش عزت نفس و کرامت آنها را نیز مدنظر قرار داده است.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان اصفهان تصریح کرد: بودجه ما در حوزه اشتغال زایی در سال جاری 35 هزار و 111 میلیارد ریال برای ایجاد 33 هزار و 700 فرصت شغلی است. در همین راستا با هدف ایجاد، راه اندازی و پایدارسازی طرح‌ها تسهیلات قرض الحسنه تا سقف 300 میلیون تومان پرداخت می‌شود.

بهمن راعی/ اصفهان

کدخبر: 940147 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟