ما فقط حق‌مان را می‌خواهیم، نه چیز دیگر

به گزارش رکنا از خراسان رضوی، مجید کرّابی رئیس هیئت مدیره انجمن نابینایان سبزوار گفت: شمار آن دسته از نابینایان و کم‌بینایان شهرستان سبزوار که در بهزیستی پرونده دارند را ۶۰۰ تن عنوان کرد.

کرابی، مسأله اشتغال را یکی از مشکلات جامعه نابینایان در سبزوار برشمرد و توضیح داد: اگرچه این مسأله، امروز برای همه افراد جامعه وجود دارد، اما افرادی که نابینا نیستند، گزینه‌های بسیار بیش‌تری دارند در حالی که اشتغال نابینایان در سبزوار، اغلب به کار در تلفن‌خانه‌ها محدود می‌شود.

رئیس هیئت‌مدیره انجمن نابینایان سبزوار با بیان این مطلب افزود: شمار افراد نابینایی که در تلفن‌خانه‌های نهادهای شهرستان به کار گرفته شده‌اند بسیار کم است و می‌توان تعداد کل این افراد را ۲۰ نفر تخمین زد. خواستهٔ ما از ادارات و نهادهای شهرستان، بکارگیری افراد نابینا و کم‌بینا در تلفن‌خانه‌ها است.

مجید کرّابی در ادامه، به سؤالی درباره مناسب‌سازی معابر شهر سبزوار برای نابینایان و کم‌بینایان چنین پاسخ داد: مناسب‌سازی در شهر ما ناقص است. مثلاً خطوط ویژه برجسته که برای راهنمایی ما تعبیه شده است، بعضاً به درختان یا استوکرها ختم می‌شود. دیگر آن که با پیگیری این خطوط، نمی‌توان دریافت که به تقاطع نزدیک می‌شویم در حالی که باید این خط‌ها با نزدیک شدن به تقاطع، برجسته‌تر یا پهن‌تر شود.

کرابی در ادامهٔ بحث مناسب‌سازی معابر، این موضوع در پارک‌های شهر را مورد توجه قرار داد و با بیان این که اصلاً مناسب‌سازی در پارک‌ها انجام نشده است گفت: مثلاً خط ویژه برای ما در پارک‌ها وجود ندارد، یا در پارک‌هایی که حوض دارند، مانع مناسبی به منظور جلوگیری از افتادن نابینایان و کم‌بینایان در آن‌ها تعبیه نشده است، یا به‌عنوان مثال، این حوض‌ها لبه‌هایی دارند که بسیار کوچک است و بازدارنده نیست.

این فعال حوزه نابینایان و کم‌بینایان سبزوار در خلال پاسخ به این سؤال که آیا پس از تأکیدهای مکرر فرماندار اسبق، علوی مقدم، بر لزوم مناسب‌سازی معابر، اقدامی برای مناسب‌سازی انجام شده است یا نه، مثال زد که از همان زمان قرار شد مسیر کتابخانه نابینایان، از محل انجمن نابینایان (بسیج ۱۱) تا کتابخانه حاج ملاهادی (در نزدیکی میدان کارگر/زند) برای این جامعه مناسب‌سازی شود اما هنوز این عملیات آغاز نشده است.

مجید کرّابی در ادامه، به اصلاح قانون جامع حمایت از معلولین در سال ۱۳۹۶ اشاره کرد و گفت: در حالی که پیش‌نویس اصلاحیه این قانون ۵۷ ماده بود، در فرایند اصلاح، به قانونی با ۳۴ ماده تبدیل شد و هر ماده‌ای که به قول خودشان بار مالی داشت را حذف کردند که دو مورد از آن‌ها، معافیت مالیاتی با شرایط خاص برای نابینایان، و چاپ کتاب‌هایی با خط بریل بود.

او با اشاره به این موضوع، از نمایندگان سبزوار در مجلس شورای اسلامی خواست که اصلاح این قانون را پیگیری کنند. وی همچنین از همهٔ مسئولان خواست به مطالبات جامعه نابینایان و کم‌بینایان سبزوار توجه کنند و تأکید کرد: «ما، فقط حق خودمان را می‌خواهیم، نه چیز دیگری.»

کدخبر: 938456 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟