تلاش ما بازگشت به ریل آرمان‌هاست/ دنبال ایجاد زنگ سینما در مدارس هستیم/ کودکان و نوجوانان محور برنامه‌های پیش رو هستند

به گزارش رکنا از اصفهان؛ آیین افتتاحیه سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودک و نوجوان با حضور محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی،شهردار اصفهان و جمعی از مسئولان شهری، استانی و ملی در محل همایش‌های بین‌المللی اصفهان برگزار شد.

اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این آیین اصفهان را شهری بی‌نظیر، زیبا، مهد فرهنگ و هنر و تمدن اسلامی توصیف کرد و اظهار کرد: جشنواره بزرگ کودک و نوجوان بهانه‌ای برای گردهمایی همه فرزندان ایران است، فرزندان خوبی که نگاه به فتح قله دارند. امروز انقلاب اسلامی ایران، نهضت امام (ره) با عمری بیش از 60 سال در هر دوره و نسل فرزندان بزرگی را پرورش و تربیت کرده است. در همین راستا اصفهان عزیز ما مهد شهدای والامقام و شیرمردان و شیر زنانی بوده که تاریخ پر افتخار ما را رقم زدند.

وزیر ارشادوی با بیان اینکه  24 هزار شهید بزرگ در استان اصفهان، اصفهان را به پایتخت فرهنگ شهادت تبدیل کرده است، افزود: ستارگان بزرگی همچون شهید خرازی، شهید کاظمی، شهید دیانی و شهید ردانی‌پور بزرگانی هستند که تلاش زیادی برای یک قدم رو به جلو کردند و چون مشعلی فروزان راه را نشان می‌دهند. علمای بزرگ و اندیشمندان اصفهانی که محبوب قلب‌ها و عصرها هستند این شهر را به پیشوا در حوزه علم، دانش، فقاهت، جهاد و شهادت تبدیل کرده‌اند.   

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خطاب به کودکان و نوجوانان بیان کرد: شما امروز وارث سرمایه بزرگی هستید، شما سرمایه‌هایی غرور آفرین هستید، شما فرزندان مرز و بومی هستید که برای سرافرازی، سربلندی و استقلال آن جان‌های عزیز جوانان پرشور هدیه شده است و ما امروز در چهل و پنجمین سال پیروزی انقلاب اسلامی در اصفهان عزیز، در این سالن بی‌نظیر که حاصل دوره طلایی جمهوری اسلامی دور هم جمع شدیم. من به اصفهان و اصفهانی‌ها برای همه  افتخار آفرینی‌ها و پیشتازی‌ها در عرصه‌های گوناکون داشتند و باعث غرور و افتخار کشور هستند، تبریک می‌گویم.

جشنوارهاسماعیلی با تأکید بر اینکه برای قدردانی از اصفهان واژگان کم است، اضافه کرد: با این واژه‌ها نمی‌شود برای این مهد فرهنگ و تمدن، این جایگاه بزرگان را توصیف کرد. به لطف خدا افتتاحیه سی و پنجمین جشنواره فیلم کودک و نوجوان در این مجموعه نمایش‌های زیبا که به نام رهبر معظم انقلاب امام خامنه‌ای نامگذاری شده و امشب میزبان شما کودکان و نوجوانان عزیز سرزمین ماست. ما در دولت بنای خود را بر این گذاشتیم که حوزه فرهنگ و هنر در جایگاه اصلی خود قرار بگیرد. پیشگاه همه عرضه‌ها و افتخارآفرینی‌ها حوزه فرهنگ و هنر است. دولت انقلابی تمام تلاش خود را برای حرکت عمومی کشور در راستای انقلاب و آرمان‌های آن ودر حوزه فرهنگ و هنر می‌کند و تلاش می‌کند حرکت عمومی کشور ر به ریل آرمان‌ها برگرداند.

وی خاطر نشان کرد: در حوزه فرهنگ و هنر مشکلات مشکلاتی بسیاری داشته و داریم و اصلاح و بهبود و ارتقا روش‌ها و مسیرها کار زیادی می‌طلبد. ما در حوزه کودک و نوجوان می‌خواهیم سرمایه گذاری وسیعی انجام دهیم، زیرا این نسل، نسل اثرگذار ماست. شما کودکان و نوجوانان پیشتاز غرور آفرینی در دهه‌های آینده این سرزمین خواهید بود. هر کار شایسته‌ای باید با محوریت کودکان و نوجوانان صورت بگیرد. در مسیر مهم ایجاد تمدن اسلامی تربیت و تعلیم و حضور کودکان و نوجوانان برای تحقق آرمان‌ها لازم و ضروری است.

افتتاحیه جشنوارهوزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: من امروز از تمامی معاونان خود در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان‌های فرهنگی خواستم که در مراسم افتتاحیه سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان با بنده همراه باشند که در حضور کودکان و نوجوانان اعلام کنیم ما در این حوزه بنا اصلی را در تعلیم و تربیت این نسل غرور آفرین قرار داده‌ایم. برنامه‌ریزی‌های مختلف انجام شده و با همکاری شورای عالی سینما و هماهنگی با سایر وزارت‌خانه‌ها انجام گرفته تا فرهنگ و هنر را در معنا و جایگاه واقعی خود قرار دهیم.

وی با بیان اینکه شما نوجوانان و کودکان باید محور همه برنامه‌های ما باشید، افزود:‌ ما در این دوره با همکاری وزارت آموزش و پرورش و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موضوع ارتقا هنر در حوزه کودک و نوجوان را دنبال می‌کنیم. دوستان به نام ایجاد زنگ سینما در مدارس هستند که امیدواریم این کار به زودی محقق می‌شود. همچنین موضوع بنیاد پویانمایی ویژه تولید فیلم‌های سینمایی برای کودکان و نوجوانان امروز از مزیت‌های بزرگ ماست. شما روزهای اخیر را ببینید که یک فیلم پویانمایی چطور سینماها را شلوع کرده است. همچنین سال گذشته یک فیلم سینمای کودک و نوجوان در منطقه افتخار آفرید. بنای ما این است که این گام‌ها توسعه دهیم و این کار مهم اتفاق خواهد افتاد.

جشنواره فیلم1اسماعیلی تصریح کرد: در تمام بخش‌های فرهنگی و هنری اعم از کتاب، نشریات، نمایش‌های آئینی و سنتی، تئاتر، موسیقی و فیلم باید برنامه‌ریزی‌ها  بر اساس تربیت نسل نوی هنروان و فعالان فرهنگی نظام اسلامی قرار بگیرد و جشنواره کودک و نوجوان را در اصفهان گام مهمی در آغاز این مسیر نورانی می‌دانیم. از همه برگزار کنندگان این جشن باشکوه تشکر می‌کنم. ما این جشنواره را نقطه آغازی برای خلق رویدادهای جدید و مهم در عرصه کودک و نوجوان قرار خواهیم داد.

68 فیلم از 559 متقاضی اولیه تایید شدند

دبیرجشنوارههمچنین مجید زین‌العابدین دبیر سی و پنجمین جشنواره بین المللی  فیلم های کودک و نوجوان در این آیین اظهار کرد: ابتدا از برگزاری این جشنواره در اصفهان خوشحالم. سینما امروزه مظهر دیپلماسی عمومی و زبان مشترک کشورها و کلیدی برای پیشرفت است. سینمای کودک و نوجوان در همین راستا می‌تواند به اندازه سایر بخش‌ها در سینما و دیپلماسی عمومی اثرگذار باشد.

وی با اشاره به شعار سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودک و نوجوان « به سمت قله» افزود:  بچه‌ها کمال طلب و آرمان‌طلب هستند و به رفتن به سمت قله میل دارند. امروز بعد از 4 سال وقفه برگزاری حضوری جشنواره فیلم کودک و نوجوان خانه آن سرشار از شور و شوق است. امروز بعد از چهار دهه برگزاری این جشنواره به بلوغ رسیده است و تبدیل به بخشی از هویت اصفهان شده است. اصفهان شهر زندگی است و در این امر عقبه تمدنی دارد و همه به این شهر افتخار می‌کنند.

دبیر سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودک و نوجوان در خصوص آمار این جشنواره گفت: جشنواره سی و پنجم 559 متقاضی اولیه در چهار حوزه رقابتی در بخش‌های ملی و بین‌المللی در دو بخش فیلم‌های کوتاه و بلند داشت که از این تعداد 68 اثر به بخش رقابتی راه یافتند.

جشنواره فیلم 2زین‌العابدین با اشاره به فعالیت داوران کودک و نوجوان در سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودک و نوجوان گفت: حضور 835 نفر برای حضور در آزمون داوری کودک و نوجوان نشان‌دهنده شور و اشتیاق بچه‌های اصفهان را نسبت به این رویداد است. همچنین برگزاری مجدد این جشنواره در اصفهان مدیون تأکید و دستور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، برنامه‌ریزی سازمان سینمایی، پیگیری و عزم مسئولان استان، همدلی و همراهی اعضای شورای اسلامی شهر و شهردار اصفهان است. جشنواره برای همه بچه‌های ایران است و مسیر بچه‌ها به سمت قله است.

بهمن راعی/ اصفهان

کدخبر: 934907 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟