قیمت لوازم التحریر همچنان بی داد می کند / شیرینی بازگشایی مدارس تلخ شد

به گزارش رکنا از سمنان، هم زمان با استقبال از فصل پاییز و مهر ماه دل انگیز، شاهد آغاز سال تحصیلی جدید و جنب و جوش دانش آموزان و مدارس در سطح شهر ها و روستاها هستیم.

اتفاقی که به خودی خود بسیار شور انگیز و خاطره ساز برای تمامی اقشار مختلف جامعه است.

 با این حال با نگاهی به قیمت های افسار گسیخته لوازم التحریر و نوشت افزار و افزایش شدید قیمت ها شیرینی مهر امسال در کام بسیاری از والدین و خانواده های صاحب فرزند محصل به تلخی گراییده است.

س- ق مادر دو فرزند که یکی دانشجو و دیگری محصل دبیرستان است با گلایه از وضعیت موجود در بازار گفت: گرانی مختص نوشت افزار نیست، لباس، کفش و کیف هم از این بازار افسارگسیخته بی بهره نمانده و قیمت ها در همه اقلام مورد نیاز دانش آموزان سر به فلک گذاشته است.

پدر جوانی که برای خرید لوازم التحریر به بازارمراجعه کرده است نیز از گرانی ها شکایت دارد: مهر همیشه همراه با خوشحالی بود اما فکر نمی کنم امسال با این قیمت ها جایی برای شادی باقی بماند. شما اگر به بازار سر بزنید بیشتر از اینکه فروشگاه های کیف و کفش شلوغ باشد سر تعمیرکاران کیف و کفش شلوغ است و این نشان می دهد که مردم بیشتر دنبال تعمیر آن چه دارند هستند تا خرید.

bazar16

سری به فروشندگان زدیم و یکی از قدیمی ترین فروشندگان این صنف در سمنان

این کاسب خوش نام بازار هم این گونه درد دل کرد: گرانی برای ما کاسب ها هم دردسر شده است، میزان خرید خیلی کم شده و اصلا خبری از فرا رسیدن مهر و باز شدن مدرسه ها نیست.

وی مهمترین دلیل کسادی بازار را گرانی بیش از حد قیمت ها دانست و گفت: قیمت ها نسبت به سال قبل خیلی افزایش داشته و قدرت خرید مردم کاهش پیدا کرده است.

مسئولین از تشدید نظارت بر بازار خبر می دهند

رئیس سازمان صمت استان سمنان با تشریح نظارت بر بازار نوشت افزارگفت: طرح تشدید نظارت بر بازار نوشت افزار و مایحتاح سال تحصیلی از ۱۵ شهریورماه آغاز و تا ۱۵ مهرماه نیز ادامه خواهد داشت، بازرسی‌ها از واحدهای تولیدی تا سطح عرضه توسط بازرسان صمت انجام می‌گیرد.

یادگار احمدی افزود: در کنار این بازرسی‌ها، بازدیدها و نظارت‌ها توسط گشت‌های مشترک دستگاه‌های مرتبط مانند اتحادیه‌های مرتبط، اصناف، تعزیرات و … در تمام شهرستان‌های استان سمنان صورت می‌گیرد و به تمام ادارات صمت ابلاغ شده تا با تمام ظرفیت نسبت به اجرای این طرح‌های نظارتی اهتمام بورزند.

1910090

رئیس سازمان صمت استان سمنان با بیان اینکه در این بازدیدها تخلفاتی نیز کشف شده است، تاکید کرد: درج قیمت روی کالا الزامی است و عدم درج قیمت کالا یکی از بیشترین فراوانی تخلفات در بین فروشندگان لوازم‌التحریر می باشد.

استمداد از شهروندان برای شناسایی متخلفین

یحیایی معاون نظارت و بازرسی صمت استان سمنان از شهروندان برای شناسایی موارد تخلف در بازار نوشت افزار کمک خواست  و گفت: طرح تشدید نظارت بر بازار نوشت افزار در استان تا 15 مهر ماه ادامه دارد و مردم گران فروشی ها را با شماره های ۱۲۴ و ۱۳۵ اطلاع رسانی کنند.

وی افزود: گرانفروشی، عدم درج قیمت، نداشتن فاکتور خرید و ... در زمره مواردی است که به خصوص در حوزه نوشت افزار طی روزهای اخیر در استان با سخت گیری بیشتری مورد کنترل و نظارت قرار می گیرد.

گرانفروشی یا گرانی

یکی دیگر از فروشندگان در خصوص گرانی ها نظری متفاوت دارد: گرانفروشی نداریم گران می خریم مجبوریم نسبت به سال قبل گران بفروشیم وگرنه حاشیه سود فروش لوازم التحریر مشخص است و ثابت.

بنابر اطلاعات جمع آوری شده فروشندگان می توانند مطابق با فاکتورهای خرید اجناس را با  ۱۵ درصد سود و دو درصد باربری محاسبه و کالا را عرضه نمایند و بیش از این تخلف است.

چه خبر از نوشت افزار دولتی

در زمانهایی دور دفترچه هایی با رنگ های صورتی و آبی توزیع می شد که روی آن عبارت "دفترچه دولتی" درج شده بود. عرضه نوشت افزار دولتی از چند روز مانده به مهر در بیشتر فروشگاه های تعاونی وابسته به دولت نظیر فرهنگیان، استانداری و غیره آغاز می شد و مردم نیاز خود را از میان این نوشت افزار ساده و بی رنگ و لعاب تامین می کردند.

اما چند سالی است که دیگر خبری از این قسم کالا هم در بازار نوشت افزار وجود ندارد.

 معاون نظارت صنعت معدن و تجارت استان سمنان با بیان اینکه دیده می شود برخی مغازه ها عبارت « محل درج دفترهای دولتی» را در مغازه هایشان نصب می کنند، بیان کرد: سال ها است دیگر طرح توزیع دفاتر دولتی وجود ندارد و چنین چیزی صحیح نیست و درج این نوع تبلیغات نیز در فروشگاه و مغازه به نوعی تخلف محسوب می شود.

بهنام بختیاری رئیس اداره صمت گرمسار نیز در این خصوص از اجرای طرح در این شهرستان خبر داد و گفت: در این طرح مواردی مانند درج قیمت  و ارائه فاکتور بررسی می شود و در صورت محرز شدن تخلف، متخلفان به تعزیرات حکومتی معرفی می شوند.

با تمام آن چه از بازار و سخنان مسئولین و دست اندرکاران بر می آید تلاش برای مهار قیمت در این حوزه با توجه به بازگشایی مدارس و نیاز جامعه در دست اجرا می باشد. با این حال این اقدامات کمک چندانی به مهار قیمت و ایجاد رضایتمندی در بین خانواده ها نکرده است. بر اساس مشاهدات این روزها بیشتر گرانی داد مردم را در آورده تا گرانفروشی و دولت برای عرضه نوشت افزار با قیمت مناسب باید راهکاری بیاندیشد.

حسن رستم زاده/ سمنان

کدخبر: 929564 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟