لرستان با داشتن منابع آبی با کیفیت می‌تواند قلب تپنده تولید تخم چشم زده ماهی قزل‌آلا باشد

به گزارش رکنا از لرستان؛ سید حسن حسینی شامگاه سه‌شنبه در حاشیه بازدید از مجتمع پرورش ماهی چال شرکت پیشگامان توسعه کشاورزی کوثر در الیگودرز با اشاره به اینکه سازمان شیلات متولی تامین پروتئین آبزیان است، عنوان کرد: یکی از برنامه‌های ما تولید دو و شش دهم میلیون تن پروتئین در برنامه تحولی و سند امنیت غذایی تا آخر برنامه هفتم توسعه است. 

وی یکی از گونه‌های ارزشمند سبد آبزی پروری را پرورش ماهیان سردابی عنوان کرد و افزود: قزل آلا گونه اصلی پرورش ماهیان سردابی است.

رییس سازمان شیلات ایران گفت: تولید ماهیان سردآبی کشور ۲۲۰ هزار تن است که برای تولید این میزان حدود ۵۰۰ میلیون قطعه تخم چشم زده لازم است.

حسینی بیان کرد: سال‌های گذشته وابستگی‌ ما به تخم چشم زده بالای ۸۵ درصد بود که با همت شرکت‌های دانش بنیان و بهره‌برداران، سال گذشته ۳۲۰ میلیون‌تن قطعه تخم چشم زده یعنی ۷۶ درصد از نیاز ما در داخل کشور تولید شد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد: برای اینکه در صنعت آبزی پروری به خود اتکایی برسیم برای ظرفیت‌های خاموش، غیر فعال و نیمه فعال برنامه داریم.

حسینی با اشاره به بازدید از مجتمع بزرگ ماهی چال الیگودرز، توضیح داد: این مجتمع که سابقه تولید ۲۰ میلیون تخم چشم زده و ۳۵۰ تن ماهی قزل آلا را داشته در حال حاضر تنها با ١٠ درصد ظرفیت فعالیت می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: این در حالی است که این مجتمع آب را که پیش زمینه اصلی تولید و تکثیر ماهی قزل‌آلا است در اختیار دارد، بازگشت این واحد و مجتمع احرار به چرخه تولید جزو‌ اولویت‌های ما است.

رییس سازمان شیلات ایران تاکید کرد: لرستان با توجه به منابع آبی با کیفیت می‌تواند قلب تپنده تولید تخم چشم زده ماهی قزل‌آلا باشد. 

حسینی گفت: از ۵۹۹ هزار تن آبزی‌پروری کشور ۴۰ درصد آن قزل‌آلا است.

وی تاکید کرد: با همفکری شرکت معین کوثر به عنوان سرمایه‌گذار تلاش خواهیم کرد، مجتمع چال ماهی را به عنوان یک سرمایه و ظرفیت ملی به چرخه تولید بازگردانیم.

 

مهدی زکی پور / لرستان

کدخبر: 908610 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟