درحمایت از صادرکنندگان غیرنفتی باید گام‌های محکم‌تری برداشته شود

به گزارش رکنا از اصفهان؛ مهدی ضیغمی، با بیان اینکه هنوز درباره تک نرخی شدن ارز مقاومت‌ها و مخالفت‌هایی وجود دارد، افزود: بنابراین تلاش شده با ارائه راهکارهایی از جمله واردات شمش طلا در قبال صادرات، از تبعات دونرخی بودن نرخ ارز کاسته شود. همچنین آیین‌نامه امتیاز صادراتی از سوی سازمان توسعه تجارت تدوین شده که امیدواریم به تصویب هیئت دولت برسد.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه تا دو سال پیش تنها سه رایزن بازرگانی در سفارتخانه‌های ایران در کشورهای خارجی حضور داشتند، از افزایش آنها به 20 رایزن خبر داد که قرار است تا پایان سال جاری به 40 نفر برسد.

وی با بیان اینکه استان اصفهان از توانمندی ذاتی در حوزه تجارت و روش‌های خلاقانه در صادرات بهره‌مند است، اظهار داشت: سال‌هاست کشور به صادرات غیرنفتی ورود کرده، اما در زمینه حمایت از صادرکنندگان غیرنفتی باید گام‌های محکم‌تری برداشته شود.

صادرات از محل گمرکات استان اصفهان در شأن این استان نیست

رئیس پارلمان بخش خصوصی اصفهان نیز از عزم جدی دستگاه‌های اجرایی و اتاق بازرگانی اصفهان برای رشد صادرات استان طی مدت 4 سال خبر داد و افزود: استان اصفهان با اختصاص در حدود 7درصد جمعیت کشور، استقرار بیش از 8 درصد صنایع و سهم 7.2 درصدی در ایجاد درآمد، سهم کمتر از 4 درصدی از بودجه عمومی کشور دارد.

امیر کشانی ،این امر را زیبنده استان صنعتی اصفهان ندانست و افزود: این در حالی است که صادرات از محل گمرکات استان نیز در شأن این استان نیست. با وجود توجه ویژه  اصفهان بر روی منابع انسانی و امکان کمک شایان این استان بر افزایش آمار صادراتی، صرف انرژی و وقت بیشتر برای اصفهان آمار صادراتی کشور را بسیار افزایش خواهد داد.

رئیس دوره دهم پارلمان بخش خصوصی اصفهان با اشاره به کسب رتبه اول این استان در تولید بسیاری از محصولات، خواستار کمک به توسعه صادرات محصولات این استان به کشورهای مختلف شد.

افزایش ظرفیت دیپلماسی اقتصادی کشور در راستای صادرات کالای ایرانی

کشانی با اشاره به کشورهای عمده طرف تجاری ایران، جای برخی کشورها، به ویژه چین و هند را در این مراودات خالی دانست و بر لزوم توجه جدی به این حوزه تأکید کرد.

وی خواستار افزایش ظرفیت دیپلماسی اقتصادی کشور در راستای صادرات کالای ایرانی، داشتن نگاه ویژه به افزایش کیفیت محصولات و رقابت پذیری آنها در سطح جهانی از طرق مختلف از جمله حمایت جدی از به روزرسانی تکنولوژی و تجهیزات تولید و تک نرخی شدن ارز به منظور کمک به توسعه صادرات شد.

کشانی با تأکید بر اینکه در حال حاضر راهی به جز صادرات وجود نداشته و به مرحله یا مرگ یا صادرات رسیده‌ایم، حمایت جدی سازمان توسعه تجارت از تولیدات صادرات‌محور، ایجاد واگن‌های صادراتی با کشورهای همجوار و ایجاد و تکمیل زیرساخت‌های حمل و نقل صادراتی، در نظر گرفتن مشوق‌های صادراتی برای صادرکنندگان به عنوان سربازان جبهه اقتصادی، قرار دادن ظرفیت سیستم‌های بانکی و ارزی کشور در راستای خدمت به توسعه صادرات و ایجاد بانک‌های مشترک با کشورهای هدف صادراتی را از جمله درخواست های بخش خصوصی برای کمک به رونق صادرات بیان کرد.

رویکرد مسئله‌محور به توسعه صادرات

همچنین معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار اصفهان خواستار ایجاد تحول در ساختار کارگروه توسعه صادرات استان در جهت رفع موانع صادرات شد و گفت: اتاق بازرگانی اصفهان با تأسیس شتابدهنده صادراتی گام‌های خوبی برای حمایت از صادرات برداشته است. از طرف دیگر برای رفع موانع صادرات، باید در ساختار کارگروه توسعه صادرات استان تحول صورت گیرد.

امیررضا نقش با تأکید بر رویکرد مسئله‌محور به توسعه صادرات اظهار داشت: تولید صادرات‌محور نه‌تنها یک توصیه، بلکه یک الزام برای کشور است. البته موانع زیادی بر سر راه توسعه صادرات وجود دارد که باید با همت جمعی و کمک گرفتن از بخش خصوصی مرتفع گردد. وی با اشاره به رفع مشکلات صادرکنندگان استان در ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان به صورت موردی افزود: باید برای رفع این مشکلات در سطح کلان و ملی اقدام شود. از طرف دیگر عدم ثبات در قوانین و بخشنامه‌ها و صدور دستورالعمل‌های متعدد موجب اخلال در صادرات و از دست رفتن بازارهای صادراتی شده است؛ بنابراین در زمان وضع قوانین و تدوین دستورالعمل‌ها باید از نظرات فعالان بخش خصوصی استفاده شود.

ضرورت ایجاد زیرساخت‌های لجستیکی برای صادرات در استان اصفهان

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان، نیزبر ضرورت ایجاد زیرساخت‌های لجستیکی برای صادرات در استان اصفهان، کمک به تسریع راه‌اندازی دهکده لجستیک، تصمیم‌گیری عاجل در خصوص تبادلات مالی با کشورهای مختلف و ایجاد بازارهای صادراتی کلان تأکید کرد.

امیرحسین کمیلی ، با اشاره به همبستگی و تعامل خوب دستگاه‌های اجرایی و بخش خصوصی استان اصفهان، ارتقاء چشمگیر رتبه کسب و کار استان در سال گذشته و رشد 4.6 درصدی بخش صنعت اصفهان را مبین این همبستگی دانست.

بازنگری و اصلاح قوانین متناسب با شرایط ویژه اقتصادی امروز از طریق ایجاد ستاد و قرارگاه عملیاتی در این خصوص و استفاده بهینه از ظرفیت‌های استان اصفهان برای رشد کشور، از دیگر درخواست‌های مدیرکل صمت استان در این مراسم بود.

ساختار منظم حمل‌ونقل به کشورهایی نظیر سوریه، ونزوئلا، روسیه و کشورهای اوراسیا وجود ندارد

همچنین رئیس هیئت مدیره انجمن صادرکنندگان استان در این آیین، مزیت داشتن واردات نسبت به صادرات در ایران، وضع قوانینی که ورود اسکناس به کشور را محدود کرده، بسته شدن راه‌های صادرات ریالی و عدم تخصص رایزنان بازرگانی سفارتخانه‌های ایران در کشورهای خارجی را از جمله موانع توسعه صادرات دانست.

   محمد امینی،  ارتباطات، منابع انسانی، حمل‌ونقل و انرژی را مهم‌ترین زیرساخت‌های صادرات عنوان کرد و افزود: در حوزه انرژی با قطع برق صنایع و واحدهای تولیدی در تابستان و قطع گاز آنها در فصول سرد سال مواجه هستیم. همچنین ساختار منظم حمل‌ونقل به کشورهایی نظیر سوریه، ونزوئلا، روسیه و کشورهای اوراسیا وجود ندارد و از طرف دیگر، مهاجرت نیروهای متخصص موجب زیان صنایع و واحدهای تولیدی در درازمدت می‌شود.

وی تاکید کرد: مشکلات صدور ویزا برای صادرکنندگان و محدودیت‌های اعمال‌شده در شبکه‌های مجازی از جمله مشکلات صادرکنندگان در حوزه ارتباطات است.

علی‌محمد خوروش، عضو هیئت‌مدیره مجتمع فولادی سپید فراب کویر نیز با اشاره به اهمیت انکارناپذیر صادرات برای رسیدن به توسعه پایدار در شرکت‌ها و واحدهای تولیدی گفت: حفظ بازارهای صادراتی نیازمند به‌روزرسانی خطوط تولید است. از طرفی وضع برخی قوانین خلق‌الساعه مانع رشد و توسعه صادرات شده که باید در این زمینه چاره‌اندیشی شود.

داوود صافی، دیگر صادرکننده نمونه و مدیرعامل گروه صنعتی چدن‌سازان و نایب‌رئیس هیئت‌مدیره شرکت غلتک‌سازان نیز با بیان اینکه متأسفانه در کشورمان صادرات در اولویت نیست، تصریح کرد: صادرات، فرآیندی بلندمدت است که نیاز به بازاریابی، بازارسازی و اعتمادسازی دارد، اما قوانین خلق‌الساعه صادرات را نابود می‌کند. مشکل قطع برق و گاز صنایع، چالش‌های مربوط به استرداد مالیات و نقل و انتقال پول نیز دیگر موانع صادرات است.

مشکلات تأمین مواد اولیه و واردات ماشین‌آلات و تجهیزات تولید، مشکلات مربوط به حمل و نقل، قوانین دست و پاگیر گمرکی و چالش‌های رفع تعهد ارزی صادرکنندگان نیز مواردی بود که از سوی صادرکنندگان استان در این مراسم مطرح شد.

تقدیر شوندگان

در ادامه این مراسم از شرکت‌های اشکان شیمی، شهر فرش ایرانیان، صنایع چینی زرین ایران، گلنور، مجتمع صنعتی سپاهان باطری و مجتمع فولادی سپید فراب کویر به عنوان صادرکنندگان نمونه ملی، همچنین از شرکت‌های توسعه تجارت طلای سیاه، تولیدی و شیمیایی رزپلیمر، سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران، صنایع غذایی اصفهان فرخنده، کاشی مرجان، کالای خانه پایا پارس، کانی تجارت پارتاک، گلرنگ فرش بیدگل، مجتمع نساجی آسایش کاشان و نگین عسل به عنوان صادرکنندگان ممتاز و شرکت‌های بلور و شیشه اصفهان، باما، رعد، سیمان سپاهان، صنعتی ایران ذوب، غلتک‌سازان سپاهان، فرش قیطران طلایی کاشان، فولاد امیرکبیر، کشت و صنعت عطران دارو، گروه صنعتی سپاهان، گلتاش، مدیریت تجارت بین‌الملل دانا سپند، نازدانه سپاهان، نساجی فرخ سپهر کاشان، نساجی هدیه البرز مشهد به عنوان صادرکنندگان نمونه سال 1401 تقدیر شد.

لازم به ذکر است از مدیران عامل شرکت‌های اندیشه صنعت سپاهان، ایمن آب اسپادانا، آرا فن نایین، درمان گاز، سیمان اصفهان، شیر پاستوریزه پگاه اصفهان، صنایع الکترو اپتیک صاایران، صنایع سرداب سپاهان، صنایع سنگ مرمریت صدفکوه فلارد، صنایع نساجی اطلس ریس کاشان، صنایع نساجی صبح امید بیدگل، قطران ذغالسنگ، کارخانجات سپهر پلیمر سپاهان، کار دوست آریا، کیمیا جاوید سپاهان، نگین سنگ کریمی و نورد لوله کوثر صنعت اسپادانا به عنوان صادرکنندگان قابل تقدیر، تجلیل گردید.

بهمن راعی /اصفهان

کدخبر: 904437 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟