تخت فولاد ظرفیت محور گردشگری معنوی اصفهان است / نقشه جامع «تخت فولاد» تا پایان تیرماه آماده می شود

به گزارش رکنا از اصفهان؛  ابراهیم عمرانی، مدیر مجموعه فرهنگی، تاریخی و مذهبی تخت فولاد در نشست خبری با خبرنگاران با اشاره به اینکه سرزمین تخت فولاد پهنه ۷۵ هکتاری است که در سال ۱۳۷۵ به ثبت ملی رسید، گفت: مجموعه فرهنگی، تاریخی و مذهبی تخت فولاد متولی اداره این سرزمین کهن است. از سال ۱۳۶۳ دفن متوفی در این سرزمین ممنوع و باغ رضوان اصفهان به‌عنوان محل دفن مردگان جایگزین شد.

وی با اشاره به اینکه ۲۶خرداد سالروز ثبت ملی آرامستان تخت فولاد است و بر همین اساس در رویدادی در25 خرداد ماه مقدمات خواهرخواندگی آرامستان وادی السلام نجف و تخت فولاد اصفهان با حضور شهرداران نجف و کوفه فراهم می‌شود افزود: وادی‌السلام به لحاظ جایگاه تاریخی قبرستانی فاخر و مقدس است و با توجه به اینکه تخت فولاد پس از وادی السلام دومین قبرستان بزرگ جهان تشیع بود از این ویژگی برای خواهرخواندگی ۲ آرامستان تاریخی استفاده می‌کنیم.

مدیر مجموعه تاریخی، فرهنگی و مذهبی شهرداری اصفهان ادامه داد: تلاش می‌کنیم از هر ظرفیتی برای بُعد بین المللی تخت فولاد استفاده کنیم.

تخت فولاد ظرفیت محور گردشگری معنوی دارد

عمرانی با اشاره به اینکه تخت فولاد ظرفیت محور گردشگری معنوی دارد، افزود: وجود مشاهیر، هنرمندان، علما و اساتیدی است که در تخت فولاد آرمیدند یک ظرفیت ملی و به واسطه وجود آرامگاه برخی شخصیت‌ها، فرا ملی است.

وی تاکید کرد: یکی از پروژه اساسی این مجموعه  تولید نقشه‌های موضوع محور و راه‌اندازی ایستگاه‌های میزبان بود که نقشه جامع مجموعه تخت فولاد تا پایان تیرماه آماده خواهد شد.

مدیر مجموعه تخت فولاد یادآور شد: در روز پنجشنبه در مؤسسه همشهری تهران مراسم بزرگداشت تخت فولاد را برگزار خواهیم کرد، همچنین صبح جمعه مراسمی در عمارت سعدی اصفهان با حضور شهردار نجف و کوفه خواهیم داشت تا مقدمات خواهرخواندگی وادی‌السلام و تخت فولاد را برقرار کنیم.

شناسایی۳۵٠ سنگ قبر غیرمجاز در تخت فولاد

وی با تأکید بر اینکه یکی از نیازهای تخت فولاد این است که قالب هنر در این مسیر به کار گرفته شود، اظهار کرد: شعر یکی از قالب‌های مؤثر است که بر همین اساس فراخوان ملی تخت فولاد برای اولین بار اعلام و تا ۲۱ خرداد ۹۸ اثر در حوزه‌ها و قالب‌های شعری به دبیرخانه ارسال شد و در نهایت ۷ اثر به‌عنوان اثر برتر معرفی خواهد شد.

عمرانی گفت: در بدو ورود نظام مسائل تخت فولاد را شناسایی کردیم و در ابتدا با ۳۵٠ سنگ قبر غیرمجاز مواجه شدیم که تناسبی با هویت تخت فولاد نداشت که نیاز بود این موارد را از بافت تخت فولاد خارج کنیم اما به‌دلیل مالکیت شخصی نمی‌توانستیم ورود مستقیمی به این امر داشته باشیم و بحث با دادستان مطرح شد.

مدیر مجموعه تخت فولاد بیان داشت: در نهایت در سال ۱۴٠۱ ۱۳٠ مورد با هماهنگی صاحبان متوفی ساماندهی شد و با هماهنگی سنگی متناسب با تخت فولاد آماده و جایگزین کردیم و در این راستا تاکیدمان حفظ داشته‌ها و گنجینه تخت فولاد بود.

مدیر مجموعه تخت فولاد با بیان اینکه در تخت فولاد تنها آب‌انبار زنده شهر را داریم که به‌عنوان منبع تأمین آب استفاده می‌شد، تأکید کرد: در این راستا تردد کامیون‌ها به بافت تاریخی و آب‌انبار ضربه می‌زد و برای حل این معضل با همکاری معاونت خدمات شهری و مدیر منطقه ۶، منبع تأمین آب خارج از منطقه تاسیس شد تا این آب‌انبار به‌عنوان منبع تامین آب منطقه استفاده نشود و به کارکرد اصلی خود بازگردد.

وی با یادآوری اینکه مجموعه تخت فولاد در شهر گم بود اما لازم است در سطح خود خوانا و مطرح شود، توضیح داد: در این راستا ۵ پروژه اساسی از جمله نصب ۱۱۲ تابلوی هدایت مسیر منطقه‌ای ۲ زبانه، ۹ تابلوی هدایت مسیر شهری، نشانه‌شناسی در مجموعه تخت فولاد و آماده‌سازی ۶٠٠ عنصر گردشگری و زیارتی با هماهنگی حوزه علمیه، دانشگاه هنر، تولید نقشه‌های موضوع محور و راه‌اندازی ایستگاه‌های میزبان در دستور کار بود که نقشه جامع مجموعه تخت فولاد تا پایان تیرماه آماده خواهد شد.

اطلاعات متوفیان مستند شود

عمرانی با اشاره به اهمیت موضوع کتابخانه دیجیتال تخت فولاد عنوان کرد: تخت فولاد سرشار از اسناد هویتی و تاریخی است اما دسترسی به این اسناد برای پژوهشگران سخت بود و در این مدت حدود ۲ هزار سند هویتی تخت فولاد در قالب عکس، فیلم و متن در سامانه بارگذاری شده و در روز جمعه رونمایی از کتابخانه دیجیتال را خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه اطلاعات دقیقی نسبت به امور تخت فولاد نداریم و از حدود ۳٠٠ هزار متوفی، تنها اطلاعات حدود ۱٠٠ هزار مورد را داریم، یادآور شد: یکی از نیازها این بود اطلاعات متوفیان مستند شود تا از مشکلات احتمالی جلوگیری شود و در این راستا در سال قبل فراخوانی اعلام و دانشگاه هنر انتخاب شد که تکیه فیض‌علی شاه به‌عنوان نمونه آزمایشی انتخاب شد.

پروژه عمرانی گذر شهادت در تخت فولاد

وی با اشاره به فاصله میان تکیه لسان‌الارض و گلستان شهدا با مجموعه تخت فولاد عنوان کرد: برای حل این مسأله کار مطالعاتی عمیق با عنوان گذر شهادت مطرح شد تا پیوندی میان گلستان شهدا و تخت فولاد برقرار شود و از سه هفته قبل پروژه عمرانی آغاز شد.

عمرانی اظهار داشت: مزار بابافولاد حلوایی که از عرفای بزرگ اصفهان بود، در اداره مخابرات قرار داشت و از دسترس مجموعه خارج بود و اتفاقی برای توافق با مخابرات رقم نخورده بود اما با همکاری مدیر مخابرات کشور و منطقه اصفهان، در فرایندی چند ماهه ساخت بقعه بابافولاد حلوایی آغاز شد.

مدیر مجموعه تخت فولاد ادامه داد: بقعه میرزا رفیعا نایینی، استاد علامه مجلسی کنار باند پرواز مجموعه بدر است و در دوره فعلی با نگاه سردار حاجی‌زاده حدود یک ماه توافق کتبی امضا برای مرمت بقعه امضا کردیم و از سمتی در روزهای خاص امکان دسترسی مردم به این بقعه وجود داشته باشد.

تعیین تکلیف کاروانسرای ملک در انتظار رای قضایی

مدیر مجموعه تاریخی، فرهنگی و مذهبی تخت فولاد در مورد تعیین تکلیف کاروانسرای ملک گفت: مشکل این کاروانسرا اکنون این است که متولیان موقوفه از افرادی شکایت کردند که در این موقوفه کسب و کار می کردند و ادعای سرقفلی و مالکیت دارند؛ در سفر اخیر رئیس قوه قضائیه خواستار تسریع در صدور رای قضایی شدیم زیرا پرونده در مراجع قضایی منتظر صدور رای است.

وی اضافه کرد: یکی از مشکلات اصلی ما نبود یک مجموعه اقامتگاهی در حاشیه تخت فولاد است که اگر کاروانسرای ملک بعنوان یک اقامتگاه شکل گیرد شاهد توریست‌های خارجی هم خواهیم بود.

بهمن راعی/ اصفهان

کدخبر: 900578 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟