خودکفایی و حمایت از تولید کشاورزی رسالت بزرگ بانک کشاورزی است

به گزارش رکنا ازقزوین؛ علی اصغر حیدری در نشست خبری با خبرنگاران به مناسبت نودمین سالگرد تاسیس بانک کشاورزی اظهار کرد: بانک تخصصی کشاورزی با پیشینه 90 سال قدمت و خدمت افتخار دارد که پشتیبان تلاش های کشاورزان و فعالان بخش کشاورزی استان باشد و خوشبختانه کارنامه بانک کشاورزی استان قزوین در دولت سیزدهم  حاکی از پشتیبانی و حمایت موثر از بخش کشاورزی ا ست .

photo_2023-06-12_05-46-30
وی افزود: در راستای حمایت از بخش کشاورزی در سال گذشته تعداد 17533 فقره تسهیلات به مبلغ 22943 میلیارد ریال پرداخت کرده  که این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته 65 درصد در مبلغ تسهیلات رشد داشته و بیشترین تسهیلات به میزان بیش از 7500 میلیارد ریال در بخش دامداری و طیور برای حدود5 هزار نفر پرداخت شده و در بخش زراعت نیز از سوی شعب این بانک بیش از 5300 میلیارد ریال و در بخش باغداری نیز بیش از 2100 میلیارد  ریال و در بخش صنایع تبدیلی و خدمات کشاورزی نیز بیش از 4100 میلیارد ریال تسهیلات به کشاورزان استان  پرداخت شده که نمایانگر پاسخگویی بانک کشاورزی به نیازهای مالی کشاورزان و تزریق منابع مالی بیشتر به بخش کشاورزی در راستای حمایت از تولید کنندگان این بخش و توسعه اقتصادی استان است.
وی پرداخت تسهیلات مکانیزاسیون را جزء اولویت‌های اعتباری بانک کشاورزی عنوان کرد و افزود:  در سال گذشته مبلغ 403 میلیارد ریال تسهیلات مکانیزاسیون کشاورزی پرداخت شده که نقش بسیار موثری در افزایش ارتقای کمی و کیفی تولیدات استان دارد.

وی افزود برای  تامین سرمایه در گردش واحدهای فعال مرغداری و دامداری تحت عنوان مردمی سازی یارانه ها ناشی از حذف ارز ترجیحی برای تامین نهاده های دامی، شعب بانک کشاورزی استان بیش از 3600 میلیارد ریال به بیش از 2500 نفر از متقاضیان پرداخت کردند.

وی همچنین گفت مبلغ 700 میلیارد ریال تسهیلات خود اشتغالی برای ایجاد وتوسعه و ساماندهی مشاغل خانگی وبه معرفی شدگان کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی و اداره کل تعاون ،کار و رفاه اجتماعی پرداخت شده است و برای بهسازی و نوسازی مسکن روستایی نیز مبلغ 212 میلیارد نیز پرداخت شده است.

photo_2023-06-12_05-46-23

حیدری ادامه داد: در راستای تسهیل ازدواج و تحکیم بنیان خانواده و همچنین سیاستهای فرزند آوری و جوان سازی جمعیت در سال گذشته مبلغ  1167میلیارد ریال تسهیلات قرض الحسنه ازدواج و همچنین مبلغ 537میلیارد ریال تسهیلات قرض الحسنه فرزند آوری پرداخت شده است.

مدیر شعب بانک کشاورزی قزوین خاطرنشان کرد: از محل اعتبارات بند الف تبصره ۱۸شعب بانک کشاورزی استان نیز تا کنون مبلغ 3270 میلیارد ریال به متقاضیان احداث گلخانه، پرورش گیاهان دارویی، صنایع تبدیلی و تکمیلی و سایر زیربخش‌های مختلف کشاورزی پرداخت کرده اند.

وی همچنین گفت شعب بانک کشاورزی استان قزوین طی سال گذشته مبلغ 723میلیارد ریال تسهیلات بذور گواهی شده گندم و جو پرداخت کرده اند.

حیدری در تشریح عملکرد این بانک برای مساعدت با کشاورزان در زمینه وصول مطالبات، خاطر نشان کرد: در راستای کمک به کشاورزان در سال 1401 تعداد 391 فقره تسهیلات کشاورزان به مبلغ 182میلیارد ریال از محل خط مشی داخلی بانک تعیین تکلیف شده و همچنین تاکنون  تعداد 18303 هزار فقره از تسهیلات به مبلغ 3592 میلیارد ریال نیز از محل بند خ ماده 33 تعیین تکلیف شده است که در این زمینه رتبه اول در کشور متعلق به بانک کشاورزی استان قزوین است.

مدیر بانک کشاورزی استان بیمه کشاورزی را از الزامات فعالیت در بخش کشاورزی دانست و اظهار کرد:

در زیربخش زراعت تا کنون قریب به 143 هزار هکتار از مزارع  استان تحت پوشش بیمه قرار گرفته که این میزان در مدت مشابه سال قبل 115 هزار هکتار بوده است.

 

غرامتهای پرداختی برای خسارت محصولات تحت پوشش بیمه در سال زراعی ۱۴۰۰- ۱۴۰۱ بالغ بر 881 میلیارد ریال بوده است که این حجم از جبران خسارتها در مقایسه با سال زراعی قبل از آن حدود 1.7 برابر افزایش یافته است که با همت تمامی مسئولین ملی و استانی تامین و پرداخت شده است.

وی در پایان عنوان کرد عملکرد خوب و موثر بانک کشاورزی در سال  مهار تورم و رشد تولید که همزمان با سالگرد 90 سالگی بانک نیز هست نوید بخش روزهای روشن برای تداوم حمایت از تولید بخش کشاورزی و ارائه خدمات نوین به هم استانی های عزیز خواهد بود.

لیلا بیگدلی/قزوین

کدخبر: 900248 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟