شورای حل اختلاف ظلایه دار صلح و آشتی در قوه قضاییه
به گزارش رکنا ازقزوین، همایش تقدیر از تلاشگران صلح و سازش با حضور حجت الاسلام صادقی معاون رئیس قوه قضائیه و رئیس مرکز توسعه حل اختلاف کشور، شعبانی رئیس کل دادگستری، رجبی دادستان و جمعی از فعالان شوراهای حل اختلاف استان در دادگستری قزوین برگزار شد‌.
حجت الاسلام هادی صادقی در این همایش افزود: عدل کف اخلاق است اما ایثار بی نهایت اخلاق است و قرآن دو چیز عدل و احسان را توصیه می کند و در دادگاه کف اخلاق یعنی عدل رعایت می شود اما جامعه ای به خیر و سعادت می رسد که اهل احسان هم باشد.

photo_2023-06-11_13-25-55

معاون رئیس قوه قضائیه یادآورشد: هرکس احسان کند به خدا نزدیک می شود و اخلاق مداری بیش از عدالت حرف برای گفتن دارد و باید انسان از خود عبور کرده و به اخلاق و احسان روی آورد تا انسان تر شود.

وی گفت: آدمی به اخلاقش انسان می شود و یک انسان خوب باید اهل احسان باشد تا به سعادتمندی برسد و کسانی که اهل صبر و پایداری هستند و برای خدا صبوری می کنند نزد پروردگار مقرب می شوند.

صادقی تصریح کرد: کسانی که اهل صبر و احسان هستند و انفاق می کنند باید تکریم شوند و این" صلح یاران" آمده اند تا احسان و انفاق و گذشت را در جامعه ترویج کنند و با کمترین حق الزحمه و پاداش در یک کار ارزشمند مشارکت دارند.

وی افزود: صلح و سازش از کارهای خداپسندانه و ارزشمند است و کسانی که از مال خود می گذرند باید در جامعه تکریم شوند چون خداوند این افراد را ستوده است.

رییس مرکز توسعه حل اختلاف کشور با بیان اینکه ۲ ماموریت به مرکز توسعه حل اختلاف سپرده شده است، اول توسعه از حیث داوری و دوم میانجی‌گری است، تصریح کرد: در بخش داوری تنها داورانی اجازه ورود دارند که تعلیم دیده و گزینش شده باشند و صلاحیت‌های آنان نیز سنجیده شده باشد، سپس به آنها پروانه فعالیت داده می‌شود تا حقوق مردم در این داوری‌ها رعایت شود.

وی اضافه کرد: در داوری‌های سنتی گذشته، گاهی افراد کم اطلاع یا دارای انگیزه‌های نامناسب به داوری می‌پرداختند و مسیر را منحرف می‌کردند و مشکلاتی برای مردم ایجاد می‌شد، اکنون داوری‌ها ساماندهی، مدیریت و نظارت می‌شود و به داوران آموزش های لازم نیز داده می‌شود.

حجت‌الاسلام‌ صادقی خاطرنشان کرد: بخش میانجی‌گری هم مربوط به امور کیفری می‌شود، مردم باید به افرادی مراجعه کنند که آنها را قبول دارند و جزو میانجی‌گران و ریش‌سفیدان هستند که ما پس از آموزش به آنان، پروانه فعالیت می‌دهیم.

این مسوول قضایی تاکید کرد: این ۲ نهاد اگر در کنار دادگستری شکل بگیرند، خیلی از امور مردم آسان‌تر، ارزان‌تر، سریع‌تر، مفیدتر و ماندگارتر از دادگستری حل و فصل می شود و برکات زیادی هم خواهد داشت.

 

شوراهای حل اختلاف نقش مهمی در صلح و سازش و کاهش پرونده های قضایی دارند

 

رئیس کل دادگستری استان قزوین گفت: شوراهای حل اختلاف نقش مهمی در صلح و سازش و کاهش پرونده های قضایی دارند لذا انتظار داریم حق الزحمه و حقوق آنها بر اساس قانون اجرایی شده و پرداخت شود.

 

علی شعبانی دراین همایش افزود: با توجه به پیچیدگی ها و حجم بالای پرونده در دادگستری صلح و سازش در شورای حل اختلاف، کمک شایانی به رسیدگی به مشکلات مردم کرده و از حجم پرونده های ورودی نیز به محاکم قضایی کاسته می شود.

وی افزود: در بازدیدهایی که از شعب انجام شد مشخص گردید حق الزحمه فعالان شوراهای حل اختلاف بسیار ناچیز می باشد، لذا امیدواریم با تایید قانون مصوب مجلس در شورای نگهبان، مبنی بر استخدام اعضای شورای حل اختلاف قدردان زحمات این افراد باشیم.

وی بیان کرد: مجموعه فعالیت شوراهای حل اختلاف آثار و برکات زیادی در جامعه دارد که صلح و سازش برای جامعه مزایای زیادی دارد که شاید در دستگاه قضایی این رضایت حاصل نشود لذا باید مورد توجه و اهتمام باشد

شعبانی بیان کرد: گاهی با حکم عادلانه هم فردی به حقش نمی رسد که ناشی از پیچیدگی امر قضاست اما در شوراها معمولا هر دو طرف راضی می شوند.

رییس کل دادگستری کل استان قزوین یادآورشد: در ماده ۳۱ آمده که عضویت در شوراها افتخاری است و براس فعالیت یک پاداش تعیین می شود ولی در خصوص افراد تمام وقت باید معادل قانون کار پاداش داده شود و انتظار داریم مسئولان همین قانون را اجرا کنند تا زحمات اعضای شوراها جبران شود.

خاطرنشان کرد: در مرکز استان تلاش می کنیم حمایت لازم از شوراهای حل اختلاف صورت گیرد و از اعتبارات برای کمک به شوراها استفاده شود.

وی گفت: امکان صدور ابلاغ قضایی برای شوراها ممکن شده که راهگشاست.

لیلا بیگدلی/قزوین

 

 

 

 

کدخبر: 899955 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟