۸۶۷ میلیارد تومان اعتبارات آب منطقه‌ای لرستان تخصیص یافت

به گزارش رکنا از لرستان؛ "داریوش حسن نژاد" روز چهارشنبه در گفتگوی ویژه خبری شبکه افلاک با تشریح وضعیت منابع آبی استان افزود: اعتبارات مصوب سال مالی جاری حدود یک هزار و ۹۰ میلیارد تومان بوده که حدود ۸۶۷ میلیارد تومان معادل ۸۰ درصد آن تاکنون تخصیص یافته است.

وی اظهار کرد: تخصیص آب برای لرستان در حوضه کرخه به نتیجه مطلوبی رسیده و تمامی طرح های مربوط به این بخش در لرستان تخصیص داشته اند همچنین سدهایی برای تامین آب شرب پایداربیشتر شهرهای استان پیش بینی شده است.

وی گفت: در این خصوص سدهای چولهول برای شهرستان پلدختر، ده پهلوان برای دلفان، آبسرده برای بروجرد، مخملکوه برای خرم آباد، ماربره برای دورود و کمندان برای تامین آب شرب پایدار ۲ شهرستان ازنا و الیگودرز در نظر گرفته شده اند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای لرستان ادامه داد: تخصیص آب کشاورزی در حوضه کرخه ۶۷۷میلیون مترمکعب و در حوضه کارون ۳۹۰میلیون مترمکعب به تصویب رسیده است که اگر قرار باشد اصلاحات کشوری در شاخص های قید شده صورت بگیرد، لرستان نیز برای افزایش تخصیص آب کشاورزی اقدام خواهد کرد.

حسن نژاد کمبود اعتبار برای اتمام سدهای در دست اجرا را از مشکلات اصلی حوزه آب در لرستان برشمرد و گفت: طی ۲ سال اخیر جهش خوبی در اعتبارات بخش آب استان رخ داده و شرکت آب منطقه ای هم اکنون مجری ۲۶ طرح شامل ۴۱ پروژه از قبیل سد، ایستگاه های پمپاژ و خطوط انتقال آب است.

وی بیان کرد: سدهای آبسرده و مخملکوه از پروژه های اضطراری وزارت نیرو هستند و باید تا ۲ سال آینده باید به اتمام برسند همچنین ۲ سد کمندان و تاج امیر آماده آبگیری هستند و ۱۱ پروژه مصوبات سفر ۱۴۰۰ رییس جمهور هم در خصوص اعتبارات و هم انتظارات دولت، تحقق یافته اند.

سدهای مروک، ایوشان، تنگ هاله، خان‌آباد، کزنار و حوضیان در لرستان قابل بهره برداری هستند و حجم کل مخزن آنها ۲۰۸.۷۱میلیون متر مکعب است.

۱۵ سد با حجم مخزن ۹۰۰ تا یک میلیارد متر مکعب در لرستان با اهداف مختلف برقابی و تامین آب شرب، صنعت، کشاورزی، کنترل و مهار سیلاب و گردشگری در دست ساخت است که در صورت تکمیل، ۳۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان را آبیاری خواهد کرد.

 

مهدی زکی پور / لرستان

کدخبر: 898729 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟