۱۰ دستگاه دمنده برای مهار سریع حریق در عرصه های طبیعی همدان خریداری شد

به گزارش رکنا از همدان، سرهنگ مهدی نوری اظهار داشت: با توجه به بارش های زمستانه و بهاری و رشد گونه های مختلف در عرصه های طبیعی و با گرم شدن هوا، بسیاری از مراتع و عرصه های طبیعی این استان مستعد آتش سوزی هستند.

وی ادامه داد: بنابراین نقشه ای از اماکن بحرانی و نیمه بحرانی آتش سوزی تهیه و در اختیار شهرستان ها برای برنامه ریزی و حفاظت از این اراضی قرار گرفته است که بیشترین آسیب پذیری مربوط به شهرستان های ملایر، نهاوند، همدان و پارک جنگلی گردنه اسدآباد است.

وی بیان کرد: به منظور پیشگیری از بروز حریق نشست هایی با ساکنان و جوامع محلی ساکن در مناطق نزدیک عرصه های طبیعی برگزار شده همچنین تجهیزات لازم نظیر دمنده، آتش کوب و لباس مخصوص حریق در اختیار نیروهای یگان حفاظت قرار گرفته است.

۱۰ دستگاه دمنده برای مهار سریع حریق در عرصه های طبیعی همدان خریداری شد

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان افزود: دوره های آموزشی و مانورهای اطفای حریق همچنان در شهرستان ها در حال اجرا است تا نیروها از آمادگی لازم برای مهار حریق برخوردار باشند.

سرهنگ نوری با بیان اینکه سال گذشته ۱۰ هکتار از عرصه های طبیعی همدان در پنج فقره آتش سوزی طعمه حریق شد ادامه داد: امسال تاکنون با توجه به خشک نشدن گونه های گیاهی، آتش سوزی گزارش نشده است.

وی گفت: برخی کشاورزان پس از برداشت محصول اقدام به آتش زدن «کاه و کُلش» و «پس چر» مزارع می کنند که این اقدام برخی سال‌ها در اراضی کشاورزی همجوار با عرصه های ملی موجب سرایت آتش به منابع طبیعی شده بود.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان اضافه کرد: به منظور پیشگیری از آتش زدن «پس چر» مزارع مکاتبات و نشست هایی با هماهنگی جهاد کشاورزی برگزار و آثار تخریبی این اقدام غیر علمی بیان شده است.

سرهنگ نوری از هم استانی خواست در صورت مشاهده دود و آتش سوزی موضوع را از طریق تماس با سامانه ۱۵۰۴ اطلاع رسانی کرده تا نیروهای این مجموعه به فوریت نسبت به مهار حریق اقدام کنند.

وی مهمترین علت آتش سوزی را سهل انگاری افراد در خاموش کردن آتش پس از ترک طبیعت و رها سازی زباله به خصوص شیشه عنوان کرد و گفت: شیشه های رها شده در طبیعت خاصیت ذره بینی دارند و با تابش نور خورشید موجب بروز حریق در طبیعت می شوند.

 

کدخبر: 898177 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟