فعالیت ۱۷۹ مرکز نیکوکاری در قزوین

به گزارش رکنا ازقزین، ناصر ظاهری در همایش تجلیل از خیران مراکز نیکوکاری و خیران صدقات که در سالن اجتماعات دانشگاه پیام نور قزوین برگزار شد، بیان کرد: هدف از برگزاری این همایش تجلیل از خیران مراکز نیکوکاری و مشترکان صدقات است.

وی ادامه داد: این اقدام در سالروز آزادی خرمشهر و دهه کرامت به نیابت از همه خیران که کمیته امداد را همراهی می کنند، صورت می گیرد تا گامی دیگر برای خدمت به محرومان برداشته شود.

مدیرکل کمیته امداد استان قزوین اضافه کرد: هدف از برگزاری این مراسم ترویج فرهنگ انفاق و احسان و از خودگذشتگی و همچنین گرامیداشت و یاد و خاطره شهداست.

وی افزود: امام صادق (ع) فرمودند؛ کسی که قدم بردارد برای رفع حاجات برادر مومن خود به واسطه همین قدم برداشتن، خداوند ۱۰ حسنه در پرونده فرد می نویسد و درجات معنوی او را ۱۰ درجه ارتقا می دهد و روزی ۱۰ گناه و خطای او را خط می کشد و مقام شفاعت برای ۱۰ نفر را به او عطا می کند.

ظاهری عنوان کرد: کمیته امداد بر اساس اندیشه ناب قرآنی و فقهی امام (ره) تشکیل شده است و امام از سال ۴۲ که مبارزات را آغاز کردند بحث امداد را هم برنامه ریزی کردند و ۲۲ روز بعد از پیروزی انقلاب این نهاد را تأسیس کردند.

وی اظهارکرد: کمیته امداد به سمت مردمی شدن آمده که از فرمایشات رهبری است به طوری که امروز در کنار کار خیر باید افرادی را هم اضافه کنیم و مرکز نیکوکاری باید افراد زیادی را به خیل نیکوکاران بیافزاید کمیته امداد در مسیر خودکفایی و خوداتکایی قدم برداشته و اکثر برنامه ها خانواده محور است تا رشد ایمانی و معنوی را داشته باشیم.

مدیرکل کمیته امداد استان قزوین خاطرنشان کرد: سلامت خانواده و درمان، تأمین مسکن، اهدای جهیزیه و کمک به امر ازدواج، ارائه مشاوره و حمایت حقوقی و قضایی، اکرام ایتام، جمع آوری زکات و بحث قرض الحسنه از خدمات کمیت امداد است.

وی تصریح کرد: ما شاید نتوانیم با کمک بلاعوض مشکلات را حل کنیم ولی با قرض الحسنه می توانیم، ظرفیت های زادی در استان وجود دارد به عنوان نمونه ۲۷ درصد در مجموع کمک های مردمی رشد داشته ایم، علیرغم رشد کمک های مردمی در زمینه قرض الحسنه تنها هفت درصد تحقق برنامه داشته ایم.

ظاهری با اشاره به فعالیت مردمی در مراکز نیکوکاری گفت: در حال حاضر ۱۷۹ مرکز نیکوکاری داریم که ۷۱ مرکز مسجد محور و ۵۱ مرکز در روستاها هستند البته با همکاری مراکز نیکوکاری تعدادی از پرونده های مددجویان را برون سپاری کرده ایم که برای این موضوع ۲۰  مرکز نیکوکاری پای کار آمدند.

وی تصریح کرد: در بحث درآمد مراکز نیکوکاری طی سال گذشته ۹۰ میلیارد تومان درآمد از محل کمک های مردمی و مشارکت در مراکز نیکوکاری بوده است.

مدیرکل کمیته امداد استان قزوین اظهارکرد: میزان صدقات واریزی مردم طی سال گذشته بیش از ۱۴ میلیارد تومان بوده جا دارد بیشتر شود چراکه در حال حاضر متوسط پرداختی هر خانواده در شهر قزوین ۳۴ هزار تومان برای میانگین ماهانه است.

وی ادامه داد: برای تسهیل در روش های پرداخت، صدقه الکترونیکی را داریم که روند پرداخت و جمع اوری را تسریع می کند که از میزان صدقه جمع آوری شده برای تعمیر و احداث و خرید مسکن، شهریه دانشجویان و تحصیل دانش آموزان، اردوهای آموزشی و کمک های ازدواج طرح های مبتنی بر نیاز انجام می شود.

ظاهری خاطرنشان کرد: با وجود مشکلات اقتصادی مردم پای کار هستند. در فطریه و کفاره ۱۲ میلیارد تومان کمک های مردمی بوده است.

لیلا بیگدلی/قزوین

کدخبر: 894645 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟