سوله مدیریت بحران نیاز ضروری کرمانشاه است/ زمان پاسخ به پرونده ها کاهش یافته

به گزارش خبرنگار رکنا از کرمانشاه، سلیم خانی ظهر یکشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه که در سالن جلسات پزشکی قانونی کرمانشاه برگزار شد، اظهار کرد: تمام تلاش‌های این مجموعه خدمت بهینه و اثر بخش بودن نتایج خدمت به مردم است.

وی با اشاره به اینکه سالانه بیش از ۵۰ هزار پرونده در پزشکی قانونی در بحث معاینات مربوط به تصادفات و نزاع است، افزود: علاوه بر آن بیش از یک هزار و ۵۰۰ پرونده در بخش کمیسیون و یک هزار و ۵۰۰ مورد نیز بررسی آزمایشگاهی در موارد مختلف توسط پزشکی قانونی صورت می‌گیرد.

مدیرکل پزشکی قانونی استان کرمانشاه تصریح کرد: سالن تشریح با وجود کم بودن میزان بررسی‌ها و تشکیل ۲ هزار پرونده اما بیشترین زحمت را داشته و به عنوان قلب تپنده پزشکی قانونی در اجرای عدالت محسوب می‌شود.

خانی در ادامه با بیان اینکه پزشکی قانونی تلفیقی از علم و قانون به منظور اجرای بهتر عدالت است، خاطرنشان کرد: یکی از اقدامات رو به رشد و مؤثر این اداره کاهش زمان پاسخ‌دهی به مراجعات در تمامی موارد بوده و همچنین در پاسخ نتایج کمیسیون‌ها نیز کمترین بازه زمانی پاسخ‌دهی به ۱۶ تا ۱۷ روز کاری رسیده است.

وی بیان کرد: پاسخ‌دهی مربوط به سالن تشریح نیز در مواردی که بررسی خاصی نداشته باشد بلافاصله اعلام خواهد شد و در صورتی که نیازمند بررسی و آسیب شناسی داشته باشد کمتر از ۴۵ روز اعلام وضعیت می‌شود.

مدیرکل پزشکی قانونی استان کرمانشاه اضافه کرد: بسیاری از مواقع در بخش آزمایشگاه‌ی پزشکی قانونی استان کرمانشاه استان‌های همجوار را نیز پوشش خواهد داد و در تصادف رخ داده در ایام اربعین استان کرمانشاه توانست ۱۰ مورد از اجساد مجهول الهویه را ظرف ۲۴ ساعت در پی انجام آزمایشات ژنتیکی معین کند.

خانی با اشاره به اینکه تمامی شهرستان‌های استان کرمانشاه مجهز به سالن تشریح هستند، گفت: به جز شهرستان روانسر و قصرشیرین که به دلیل نزدیکی و جمعیت پایین آنها سالنی احداث نشده سایر شهرستان‌ها از این ظرفیت برخوردار هستند و برای بی نیازی تمامی این شهرستان‌ها از ساختمان پزشکی قانونی در تلاش هستیم.

وی تاکید کرد: یکی از اقدامات و طرح‌های مهمتر پزشکی قانونی احداث سوله بحران در شهر کرمانشاه است که از سال‌ها پیش با توجه به احساس نیازمندی به آن مطرح شد.

مدیرکل پزشکی قانونی استان کرمانشاه با تاکید بر مشکلات پیش رو برای احداث سوله بحران و توقف بیش از هفت ساله آن، یادآور شد: باوجود اعلام ضرورت برای ساخت این سوله اما از سوی شهرداری مخالفت‌هایی صورت گرفت که پس از آن به شورا واگذار شد، که با تایید این طرح برای تکمیل این سوله به زودی اقدامات جدی‌تری آغاز خواهد شد.

خانی ادامه داد: ایده احداث سوله بحران با هدف ساماندهی اجساد در مواقع بحرانی است چرا که در حال حاضر استان کرمانشاه در مواقع بحرانی و افزایش تعداد اجساد تنها ظرفیت نگهداری ۲۱ جسد را خواهد داشت.

وی با استفاده از سوله بحران تنها در مواقع بحرانی مانند تصادف، زلزله و… اشاره کرد و مطرح کرد: این سوله در انتهای آرامستان شهر کرمانشاه با ۱۳۶۰ متر زیر بنا به صورت نیمه کاره ساخته شده و در صورت موافقت نهایی با ستاد مدیریت بحران و مالکیت شهرداری اداره پزشکی قانونی استان کرمانشاه با جذب اعتبارات مورد نیاز تا پیش از خرداد ماه سال آینده آن را تکمیل خواهد کرد.

مدیرکل پزشکی قانونی استان کرمانشاه متذکر شد: با توجه به اینکه ساخت اولیه و اسکلت سوله بحران حدود هفت سال پیش صورت گرفته و تا به امروز به صورت نیمه کاره رها شده اکنون این محل نیمه کاره مکانی برای تجمع معتادین و همچنین برخی از قسمت‌های این اسکلت مورد سرقت قرار گرفته است.

خانی در پایان با اشاره به اینکه سوله بحران ظرفیت نگهداری ۳۰۰ جسد را در مواقع بحرانی خواهد داشت، گفت: استان کرمانشاه پی از استان‌های تهران، اصفهان و شیراز چهارمین استانی است که سوله بحران به صورت مجهز تری را در کشور خواهد داشت که این سوله نه تنها ضرر رسان نیست بلکه طرحی مهم وضروری برای استان است.

نازی حاجی علی اکبری/ کرمانشاه

کدخبر: 875079 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟