کسری ۷۵۰ میلیون متر مکعبی آبخوان دشت اردبیل

به گزارش رکنا از اردبیل، اسداله دیندار سو‌ها رئیس گروه مطالعات آب‌های زیرزمینی شرکت آب منطقه‌ای اردبیل در نشست مشترک با کشاورزان و بهره‌برداران با هدف تبیین وضعیت آبخوان دشت اردبیل گفت: اثرات تغییر اقلیم و کاهش بارندگی و روان‌آب شرایط جدیدی را بوجود آورده که در این رابطه نیاز است متناسب با این وضعیت نحوه و نوع مصارف از منابع آبی را با آن شرایط تطبیق دهیم.

وی با بیان اینکه بخش کشاورزی بزرگترین مصرف کننده منابع آب‌های سطحی و زیرزمینی در استان است افزود: حدود ۹۲ درصد مصرف آب استان مربوط به بخش کشاورزی بوده که نیازمند مدیریت و مصرف بهینه آب در این حوزه هستیم.

دیندار سو‌ها با اشاره به کاهش ۵۰ درصدی بارندگی‌ها در سال آبی جدید نسبت به سال آبی گذشته و بلند مدت افزود: مقدار بارش از اول پاییز تاکنون ۷۵ و ۷۰ میلی متر به ترتیب در سطح استان و در محدوده مطالعاتی اردبیل بوده که نیازمند همکاری بیش از پیش بهره‌برداران و کشاورزان در مدیریت این بحران هستیم.

وی بیان کرد: سالانه به طور متوسط بالغ بر ۱۰۰ میلیون متر مکعب از آبخوان دشت اردبیل آب برداشت و در مصارف آبیاری و کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد، که بطور میانگین حدود ۱۵ تا ۲۰ میلیون متر مکعب از این مقدار اضافه برداشت و مصرف مازاد است.

دیندار سو‌ها اظهار کرد: به منظور کنترل مصارف مازاد، نیازمند بکارگیری روش‌ها و راهکار‌های مدیریت مصرف بهینه هستیم.

رئیس گروه مطالعات آب‌های زیر زمینی تعداد چاه‌های آب موجود و فعال در دشت اردبیل را حدود ۲ هزار ۱۵۰ حلقه عنوان کرد و گفت: کاهش ذخایر آب زیرزمینی در دشت اردبیل منجر به کاهش کیفیت آب‌های زیرزمینی شده و بالا رفتن شوری (سطح املاح و نمک) در آب‌های زیرزمینی به جهت افزایش برداشت‌ها و مصارف علاوه بر افت تراز آبخوان و کسری مخزن منجر به از بین رفتن خاک مساعد برای کشاورزی خواهد شد.

بر اساس آمار‌های موجود استان اردبیل از نظر بارندگی در مقایسه با استان‌های واقع در شمالغرب کشور، شامل استان‌های آذربایجان‌شرقی، آذربایجان‌غربی، زنجان که به لحاظ اقلیمی در شرایط نسبتا مشابهی می‌باشند در جایگاه چهارم قرار دارد.

 

کدخبر: 873857 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟