رهاسازی یک پهله پرنده شکاری سارگپه در دزپارت + عکس  و فیلم

به گزارش خبرنگار رکنا از خوزستان، هژیر کیانی در تشریح این خبر گفت:  در اردیبهشت ماه امسال یک پهله جوجه پرنده شکاری توسط یکی از اهالی دوستدار طبیعت و محیط زیست دریافت کردیم که متاسفانه توسط تعدادی افراد سودجو دچار آسیبهای جدی شده بود.

کیانی با اشاره به آسیب ها و زخم های متعدد که این پرنده از ناحیه سر دیده بود، افزود:  پرنده ای را که با پرو بال های چیده شده و عدم توانایی حرکت و پرواز دریافت کردیم، با نظر پرنده شناسان مراحل نگهداری و مراقبت را آغاز و  پس از ۶ ماه مراقبت مداوم، با التیام یابی پرو بال ها و زخم های عمیق روی سر ، شرایط رها سازی این پرنده و بازگشت به دامان طبیعت مهیا و مرحله رها سازی با انجام گرفت.

photo_2023-02-22_01-24-36 (2)

  کیانی ضمن تاکید بر این موضوع که بخاطر نوع تغذیه و شکار طبیعی ، نگهداری و مراقبت از پرندگان شکاری کار دشواری است ، ادامه داد:  ما نمی دانیم پس از مراقبت و رهاسازی پرنده چه اتفاقی برای آن می افتد و علیرغمی که فکر می کنیم به این پرنده ها کمک کرده و به ناچار تلاش می کنیم چنین مواردی را مراقبت کنیم اما باز هم نگرانی ها برای آسیب های  بعد از رهاسازی همچنان در ما وجود دارد و توصیه می شود که از اسارت پرندگان پرهیز گردد و از دخالت در سیر زندگی زیستمندان به هر دلیلی خودداری شود..

کیانی به اشاره به سودجویی برخی افراد و توهم دستیابی به پول در ازای فروش پرندگان که باعث تلف و قربانی شدن پرندگان بسیاری می گردد، پرندگانی که بعضا در معرض انقراض قرار دارند، افزود: سودجویی به قیمت گرفتن جان سایر زیستمندان هیچ عاقبت خوشی برای انسان ندارد و انسان های با وجدان هرگز به خود اجازه نمی دهند با پرندگان و حیوانات اینگونه برخورد کنند . کما اینکه از همه مردم تقاضا داریم در صورت مشاهده چنین مواردی اداره و انجمن های مردمی حامی محیط زیست را در جریان بگذارند تا تدابیر لازم برای نجات این پرندگان صورت گیرد.

 

این فعال محیط زیست با اشاره به مرگ و میر همه ساله پرندگان بسیاری در جریان صید و فروش قاچاق، گفت: ما نیز همانند سایر  زیستمندان عضوی از طبیعت هستیم و حق نداریم و محاز نیستیم پرندگان زبان بسته را به اسارت خود درآوریم زیرا امکان مراقبت و نگهداری از این موجودات بسیار دشوار است و پرندگان باید در طبیعت آزادانه زندگی کنند.

خبرنگار: بهنام رضایی مالمیر

 

 

کدخبر: 871484 ویرایش خبر
لینک کپی شد
بهنام رضایی (مالمیر)
آیا این خبر مفید بود؟