۲۷ میلیون متر مکعب آب با انسداد چاه‌های غیرمجاز در قزوین صرفه جویی شد

به گزارش رکنا ازقزوین، مصنور ستوده افزود: انسداد چاه های غیرمجاز نقش مهمی در بهبود شرایط آب های زیرزمینی در دشت قزوین به همراه دارد.

این مسوول خاطرنشان کرد: در این مدت همچنین ۱۳۴ دستگاه و ادوات حفاری غیر مجاز توقیف و هزار و ۱۷۵ دستگاه کنتور هوشمند آب نیز بر روی چاه های مجاز استان نصب شده است.

وی در ادامه به اجرای طرح های بزرگ حوزه آب در استان قزوین اشاره کرد و گفت: یکی از این طرح ها سد نهب است که اجرای آن بر روی رودخانه خررود در حال پیگیری است.

این مسوول گفت: پیشرفت فزیکی این سد به ۹۴ درصد رسیده است و با تکمیل و بهره برداری از آن قابلیت ذخیره سازی ۸۰ میلیون متر مکعب آب در سال و تامین آب مورد نیاز حدود ۳۷ هزار هکتار زمین در شهرستان های تاکستان و بویین زهرا فراهم می شود.

ستوده خاطرنشان کرد: تخصیص ۲۵ میلیون مترمکعب برای تغذیه مصنوعی دشت قزوین در محدوده شهرستان های تاکستان و بویین زهرا و همچنین ۵.۲ میلیون مترمکعب برای محیط زیست و احداث نیروگاه برقابی از دیگر اهداف ساخت این سد به شمار می رود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان قزوین گفت: سد بالاخانلو نیز بر روی رودخانه حاجی عرب در حال اجراست و با پیشرفت فیزیکی ۷۳ درصدی یکی از دیگر بزرگترین طرح های حوزه آب در استان قزوین به شمار می رود.

این مسوول اضافه کرد: اجرای این طرح آب شرب پنج شهر و ۳۰ روستا در جنوب استان قزوین را تامین خواهد کرد.

ستوده با بیان اینکه اعتبارات قابل توجهی از محل سفر رئیس جمهور برای پیشبرد طرح های حوزه آب استان قزوین مصوب شده است،اظهار کرد: در همین راستا ۲ هزار میلیارد ریال برای تکمیل و بهره برداری از سد نهب، ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال به منظور تکمیل پروژه شبکه آبیاری سد نهب و ۲ هزار میلیارد ریال جهت آبگیری اولیه سد بالاخانلو درنظر گرفته شده است.

وی در مورد اقدامات انجام شده به منظور حفظ و صیانت از بستر و حریم رودخانه های قزوین نیز گفت: از ابتدای دولت سیزدهم لایروبی حدود 40 کیلومتر از مسیر رودخانه ها و مسیل های استان در کنار آزادسازی و رفع تصرفات ۳۶ هکتار از بستر و حریم رودخانه ها به انجام رسیده است.

 

منبع:روابط عمومی آب منطقه ای

لیلا بیگدلی/قزوین

کدخبر: 867290 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟