در حوزه فرش دستباف خودتحریمی کرده‌ایم /  رقبا بازارهای فرش ایرانی را از آن خود کرده اند

به گزارش رکنا از اصفهان؛ مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان در نشست خبری بیست و پنجمین نمایشگاه تخصصی-صادراتی فرش دستباف اصفهان، که 5 تا 10 بهمن ماه قراراست در محل دائمی نمایشگاه‌های اصفهان برگزار شود گفت: به دنبال برگزاری نمایشگاهی در خور و شان این هنر صنعت هستیم و در این دوره بیش از 11 استان کشور و 110 مشارکت کننده در فضایی به مساحت 6 هزار مترمربع حضور دارند.

احمدرضا طحانیان ، افزود: دراین نمایشگاه به دنبال رویداد محوری هستیم، با بیش از ۶رویداد جانبی در نمایشگاه و همزمان در اتاق بازرگانی اصفهان برگزار می‌شود، این رویدادها با وجود کاهش صادرات، و مشکلات پیش روی صنعت فرش دستباف، در راستای فرهنگ‌سازی این هنرصنعت برگزار می‌شود و با توجه بله کاهش جایگاه آن در ببین مردم، نیازمند آشتی دادن مردم با هنر فرش دستباف هستیم.

وی گفت:برگزاری نمایشگاه مجازی برای ارتباطات بین‌الملل می‌تواند مؤثر باشد. برای گروه‌های تجاری از روسیه و بلاروس، همچنین رایزنان و کنسولگری‌های مختلف اطلاع‌رسانی لازم برای این نمایشگاه انجام شده است.

وی گفت: نمایشگاه مجازی به چهار زبان روز دنیاست و امیدواریم به عنوان یک رویداد نمایشگاهی اثرگذار در توسعه این صنعت فرش دستباف موثر باشیم و در این راستا با اطلاع رسانی وزارت امورخارجه و سفارتخانه ها به احتمال زیاد از کشورهای قطر و عراق حضور یابند.

تامین اجتماعی به وظیفه خود برای بیمه قالی بافان عمل نکرده است

 در ادامه نیز معاون بازرگانی سازمان صمت استان اصفهان با اشاره به اینکه در چند سال گذشته استانداری و سازمان های مرتبط  پیگیر مشکلات صنعت فرش دستباف هستند افزود: بعد از نفت دومین کالای تحریمی کشور، فرش دستباف بود و قطعا آمریکا بحث گردش مالی، اقتصادی، اشتغال، بازگشت پول را در تحریم این کالا در نظر گرفت.

اسماعیل نادری ، در مورد ریزش بیمه شدگان بافندگان و فعالان فرش دستباف، گفت: نزدیک 50 هزار بافنده بیمه شده فرش در استان وجود داشت که با ریزش امروز به کمتر از 20 هزار بیمه شده رسیده است، به این معنا که سازمان تامین اجتماعی و دولت در تخصیص یارانه برای بیمه بافندگان فرش وقفه ایجاد کرده است.

وی تاکید کرد: با وجود تفاهم نامه بین مرکز ملی فرش، تشکل ها و سازمان تامین اجتماعی برای بازرسی جهت بیمه بافندگان فرش و   تامین اجتماعی همچنان به تعهدات خود عمل نکرده است و در اصل امروز 14 هزار بیمه شده فرش دستباف در اصفهان داریم.

نادری گفت: اشتغال روستایی و مردان و زنانی که در خانه ها مشغول به کارند، برای ما اهمیت دارد، چراکه هر میزان درآمد موجب کمک به اقتصاد خانوار می شود همچنین اشتغال روستایی در حوزه فرش دستباف اهمیت بسیار زیادی دارد، چراکه از مهاجرت روستاییان به شهرها جلوگیری می‌کند، بنابراین همه تلاش خود برای حفظ این اشتغال انجام می‌دهیم.

خام فروشی در صنعت فرش دستباف

رئیس اتحادیه فرش دستباف روستایی استان اصفهان نیز گفت: فرش میراث کهن کشور است و ما در فرایند تولید این هنر صنعت از صفر تا صد آن و همچنین بعد از تولید در فروش داخلی و خارجی آن در کشور تلاش می کنیم.

علی شهبازی گفت: بیست و پنجمین نمایشگاه تخصصی فرش دستباف اصفهان  از پنجم تا دهم بهمن ماه بهانه ای است  تا علاقه مندان به این هنر ایرانی در این نمایشگاه حضور پیدا کنند و دستاورد هنرمندان، بافهندگان و طراحان و تولیدکنندگان فرش را مشاهده کنند.

وی درباره خام فروشی در صنعت فرش دستباف، گفت: در اصفهان بیش از ۱۲ مدل فرش وجود دارد که با مکاتبات صورت گرفته با وزات صمت جلوی صادرات مواد اولیه فرش دستباف گرفته شده است.

وی افزود: مواد اولیه فرش دستباف پشم، ابریشم و پنبه است که تمام این مواد اولیه در کشور موجود نیست که به دلیل کمبود نیازمند واردات هستیم.در کل حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد مواد اولیه فرش دستباف استان اصفهان وارداتی است.

وی تصریح کرد: بانک آینده در این نمایشگاه غرفه‌ای دارد و تسهیلات تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان برای خرید فرش دستباف پرداخت می‌کند، همچنین بخشی از فروش فرش‌های نمایشگاه به صورت فروش اقساطی در اختیار بازدیدکنندگان قرار می‌گیرد.

همایش دکوراسیون داخلی و معماران در نمایشگاه فرش دستباف اصفهان

همچنین رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف استان اصفهان در این نشست در خصوص بافندگان فرش در اصفهان، گفت: مطالبق آخرین آمارها 430 بافنده فرش در استان اصفهان فعال بودند که به دلیل مشکلات تولید و تحریم ها و بازارها، از تعداد بافندگان فرش استان کاسته شده  که این ضعف بزرگی است.

سعید عصاچی با اشاره به اینکه تبلیغات محیطی نمایشگاه فرش به عهده شهرداری است ادامه داد: در این نمایشگاه غرفه ای جداگانه به فرایند تولید فرش اختصاص داده شده تا مردم از صفر تا صد بافت فرش مطلع شوند.

 وی درباره کاهش صادرات فرش، توضیح داد: مسئله پیمان ارزی و بازگشت ارز صادراتی و همچنین تعهد بازگشت فرش ازجمله مشکلاتی است که در حوزه فرش دستباف مشکلات زیادی را ایجاد کرده است.

وی تاکید کرد:در حوزه فرش دستباف خودتحریمی کرده‌ایم و رقبا توانسته‌ اند از خلأ نبود فرش ایرانی استفاده کرده و بازارهای فرش ایرانی را از آن خود کنند.

عصاچی گفت: نمایشگاه امسال به بهترین نحو برنامه ریزی شده است و یکی از برنامه های ما در این نمایشگاه، همایش دکوراسیون داخلی و معماران است که در حاشیه این رویداد به دنبال انعقاد تفاهم نامه ای با معماران هستیم.

بهمن راعی اصفهان

کدخبر: 862442 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟