رهاسازی فاضلاب خانگی در طبیعت

به گزارش رکنا از گلستان ؛ هرچند زنگ خطر جاری شدن پساب فاضلاب  خانگی در حریم  رودخانه ها و جنگلها وحتی در برخی از زمین های کشاورزی این استان بارها  به صدا درآمده و اطلاع رسانی‌های زیادی در این زمینه صورت گرفته و پیامدهای منفی آن از جمله آلودگی محیط زیست و تهدید سلامت مردم بر اثر شیوع بیماری‌های میکروبی گوشزد شده است اما متاسفانه همچنان هیچ راهکاری برای جلوگیری از وضعیت موجود هنوز به سرانجام نرسیده است.

طبق اخرین تحقیقات بعمل آمده توسط خبرنگارما روزانه به طور میانگین مقدار 120 متر مکعب فاضلاب خانگی از مناطق مختلف  شهرستان گرگان پس از جمع آوری و برداشت از چاه های خانگی از سوی رانندگان لجن کش در نقاط مختلف جنگلی و بستر رودخانه ها  شهرستان گرگان  بدور از چشمان مردم رهاسازی می شود که این مشکلات زیست محیطی فراوانی مانند آلودگی رودخانه ها، مرگ و میر آبزیان و آلودگی آب های زیرزمینی را در پی خواهد داشت .

مدیر عامل پسماند استان گلستان در گفتگو با خبرنگار رکنا بیان میکند : ورود پساب فاضلاب های خانگی به سایت آق قلا یک امر اشتباه بود که در سال 96 بدستور استاندار وقت آن زمان درپی مشکلات زیست محیطی و نارضایتی شهروندان بدلیل تخلیه غیر اصولی این فاضلاب ها در تپه هزار پیج همراه شد ، صادر گردید در آن زمان  مقرر شد بصورت 4ماه این فاضلاب ها در سایت پسماند آق قلا دپو شود تا مشکل  توسط دستگاه متولی رفع شود اما چهار سال از این موضوع میگذرد وهیچ اقدامی جز جلسات مکرر در این راستا صورت نگرفته

حسن ملک  در خصوص پذیرفتن سپتاژ از سال 96تاکنون همکاری خوبی برای رفع این مشکل با دستگاه متولی داشتیم و هیچگونه کوتاهی در این زمینه صورت نگرفته است، اما بدلیل مشکلات زیستی محیطی دیگر پذیرا این سپتاژها در سایت آق قلا نخواهیم بود.

مدیر عامل پسماند استان گلستان گفت : طبق ماده ۹ قانون مدیریت پسماند، مسوولیت اجرای طرح سپتاژ( سپتاژ به لجن حاصل از سپتیک تانک ها، چاه فاضلاب یا توالت های قابل حمل گفته می شود) در حوزه شهری بر عهده شهرداری هاست ضمن آنکه ادارات حفاظت محیط زیست، سازمان آب و فاضلاب ، صنعت معدن نیز به عنوان دستگاه های اجرایی وناظر بر این امر هستند و سازمان پسماند هیچ وظیفه ای قانونی  درجمع و نگهداری این سپتاژ ها ندارد .

رهاسازی فاضلاب خانگی در طبیعت جرم است

مدیر کل محیط زیست استان گلستان  با تاکید بر اینکه ، سلامتی مردم خط قرمز ماست گفت: با هر اقدام خلاف محیط زیستی که سلامت جامعه را تهدید می کند بدون هیچ گونه مماشاتی برخورد خواهیم کرد .

کنعانی افزود : ساماندهی فاضلاب ها به عنوان یکی ازاولویت ها در راستای حفظ سلامتی مردم است که در صورت عدم مدیریت یا رهاسازی فاضلاب خام در محیط، سلامت و بهداشت عمومی به مخاطره خواهد افتاد.

کنعانی گفت : گلستان نیازمند گسترش تصفیه خانه فاضلاب خانگی «سپتاژ» است و تلاش های زیادی صورت گرفت و اما متاسفانه  حمایت ها و پیگیری ها از سمت دستگاه مربوطه نبوده وبعلت نبود بودجه هیچگاه این پروژه به مرحله اجرا در نیامد.

وی اظهار داشت : از آنجا که این امر برای استان ضروریست و  در کاهش صدمات محیط زیستی و افزایش سلامت جامعه تاثیر بسزایی دارد بنابراین باید به هر قیمتی شده آن را انجام دهند .

کنعانی با اشاره به اینکه نگرانی مردم در این زمینه کاملا درست است ، خاطرنشان کرد : برای رفع این معضل مکاتبات زیادی به دستگاه مربوطه داشتیم و همچنان پیگیری های لازم راخواهیم کرد .

وی در پایان یادآور شد : رهاسازی فاضلاب های خانگی در انهار و رودخانه ها جرم محسوب می شود و با متخلفان در این راستا برخورد قانونی خواهدشد.

نقش و اهمیت به‌کارگیری پساب خانگی در چرخه طبیعت

ایران مانند بیشتر کشورهای واقع در خاورمیانه دچار کم‌‌‌آبی شدید است.   جمع‌‌‌آوری و تصفیه فاضلاب‌‌‌ها می‌‌‌تواند زمینه‌‌‌ساز استفاده از پساب برای مصارفی همچون آبیاری فضاهای سبز یا فرآیندهای تولید در صنایع کوچک و بزرگ به‌جای آب‌خام باشد.

مدیر عامل آب منطقه ای در این خصوص بیان کرد : موضوع  پساب های خانگی  یکی از مسایل مهم و نگران کننده برای مردم شهرستان گرگان وحتی کل استان است که در بستر رودخانه ها و جنگلها و گاهی در خیابانهای ریخت میشود علاوه بر بوی تعفن و نامطبوع  مشکلات زیست محیطی و تهدید سلامت مردم را بهمراه دارد

حسینی گفت : براساس قانون دستگاه متوالی برخورد قانونی با افرادی که اقدام به رهاسازی پساب خانگی در جنگلها ،حریم رودخانه  و خیابان‌ها می‌کنند عهده محیط زیست است واز این رو نیروهای ما هرکجا این اقدام غیر قانونی را ببیند نمیتوانند برخورد قانونی کنند و فقط میتوانند ان را به دستگاه متوالی معرفی کرده تا با آنها برخورد قانونی بشود .

وی گفت : پساب در برخی کشورها برای مصارف مختلف و حتی شرب استفاده می‌شود؛ یعنی فاضلاب را در حدی تصفیه می‌کنند که مجددا به‌عنوان آب شرب استفاده شود؛ اما در برخی کشورها و جوامع از جمله ایران، به لحاظ فرهنگی و اجتماعی ممکن است مردم پذیرش این را نداشته باشند که فاضلاب تصفیه‌شده یا پساب مجددا به‌عنوان آب شرب مصرف شود.

photo_2022-12-28_12-18-08

رهاسازی پنهانی فاضلاب های خانگی  در طبیعت

رهاسازی فاضلاب های خانگی از عمده چالش های زیست محیطی شهرستان گرگان است که سال هاست سلامت اهالی و محیط زیست را به مخاطره انداخته که باید برای حل این مشکل اساسی، متولیان امر تدابیر ویژه ای اتخاذ کنند.

یکی از ساکنان شهرگرگان در این باره به خبرنگار رکنا گفت : بارها تخلیه فاضلاب از سوی رانندگان لجن کش در حریم رودخانه مشاهده کردم و حتی از طریق گوشی فیلم هم تهیه و برای مسوولان دست اندرکار ارسال کردم، منتهی تا این لحظه اقدامی برای حل این معضل انجام نداده اند.

شهروند دیگر در این باره افزود: بارها مشاهد کرده که حجم زیادی از این پساب های خانگی  در زمین ها کشاورزی تخلیه میشود و در نهایت ازمسئولین خواست خواهشا به داد ما برسید.

شهروند ان گرگانی  تداوم این وضعیت را اسفبار و تهدیدی جدی برای سلامت جامعه و محیط زیست دانستند و  خواستار پایان این معضل دیرینه برای همیشه شدند.

نداشتن مکان مشخص برای تخلیه فاضلاب  

روزانه به طور میانگین مقدار 120 متر مکعب فاضلاب خانگی  درشهرستان گرگان از چاه های خانگی جمع اوری میشود که 60متر مکعب آن توسط شهرداری جمع آوری و در سایت پسماند آق قلا انتقال داده میشود و 60متر مکعب آن هم توسط لجن کش های بخش خصوصی پس ازجمع آوری در نقاط مختلف جنگلی در نزدیکی رودخانه ها بدور از چشمان مردم رهاسازی می شود.

یکی از رانندگان تانکر لجن کش در این باره به خبرنگارما گفت : شهروندان گرگانی نیاز به چنین خدماتی دارند و روزانه چندین مورد تماس تلفنی برای تخلیه چاه انسانی دارند بنابراین رانندگان این خودروها برای تامین مخارج زندگی شان ناگزیرند در این زمینه فعالیت کنند، منتهی هنوز مکان مشخصی برای تخلیه فاضلاب در نزدیکی خود گرگان از سوی مسوولان ذیربط که مشکل زیست محیطی و بهداشتی نداشته باشند، پیش بینی نشده است.

وی بیان کرد : سایت پسماند آق قلا از گرگان خیلی فاصله دارد و برای ما از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نیست تا به آن مکان برویم و به ناچار در عرصه های جنگلی تخلیه کنیم و از این بابت رنج هم میبریم ولی چاره ای جز این نداریم .

وی اظهارداشت : بارها با دیگررانندگان لجن کش در تماس تلفنی موضوع را به مسوولان متولی بویژه شهردار اطلاع داده ایم تا مکانی نزدیک در اختیار ما قرار بدهند اما به نظر می رسد که این موضوع بسیار مهم و حساس برای مسوولان این شهر اهمیت چندانی ندارد.

photo_2022-12-28_12-18-29

چالش دیرینه که به تدبیر ویژه نیاز دارد

خبرنگار رکنا بازگو میکنداین یک گزارش زرد یا عبور از خط قرمز نیست، بلکه نشان دادن دردی است که مردم استان گلستان با آن دست و پنجه نرم می کنند، نه سیاه نمایی در کار است و نه خیال‌پردازی، وقتی پساب های خانگی در مکان مختلف بصورت غیر بهداشتی تخلیه میشود، این یعنی بازی با جان مردم و در پی این گزارش از مسئولین دستگاه مربوطه الخصوص دادستان محترم استان گلستان خواستار رسیدگی فوری به این معضل زیست محیطی هستم

سید مهدی مهیایی معاون عمرانی استانداری در پی پیگیری خبرنگار رکنا در خصوص سبتاژها  و وضعیت بحرانی که در سایت آق قلا در قسمت  پساب ها بوجود آمده، جلسه در این خصوص در معاونت استانداری با حضور دستگاه متولی برگزار کرد .

 در این جلسه رحیمی نماینده شرکت آب و فاضلاب  گفت :امکان ورود مستقیم پساب های  به تصفیه خانه فاضلاب وجود ندارد و چنانچه مجموعه مدیریت شهری بخواهد از سیستم تصفیه‌خانه برای تصفیه فاضلاب شهری بهره برداری کند باید قبل از ورود آنها اقدام به پیش تصفیه کند و با کاهش درصد آلایندگی و نرمال شدن غلظت آلایندگی و  مدیریت حجم ورودی از مزیت تصفیه خانه استفاده و پساب تولیدی مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

و در ادامه مدیران دستگاه متولی نقطه نظرات خود را بیان کردند و از انجای که  50 درصدی این پساب ها مربوط به شهرداری میشد مقرر گردید شهرداری بهمراه اب و فاضلاب شهری در بازه زمانی 20 روزه مکانی در نزدیکی تصفیه خانه گرگان در اختیار پیمان کار گذاشته تا بتواند از آن جهت رفع مشکل رها سازی این پساب ها بصورت غیر اصولی بهره برداری کند و تمامی دستگاه به این پیمانکار در این امر همکاری کامل را داشته باشند  ودر ضمن تا زمان تعیین تکلیف موضوع مطروحه، تحویل سپتاژ ها به سایت آق قلا  صورت میگیرد.

photo_2022-12-28_12-18-41

 

کرامتی /گلستان

 

کدخبر: 856554 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟