تحریم ها باعث ناترازی تولید و مصرف گاز شد / موتورخانه ها را مجانی رفع عیب می کنیم

به گزارش رکنا از گیلان؛ عیسی جمال نیکویی، مدیرعامل شرکت گاز استان گیلان در نشست خبری با اصحاب رسانه با تاکید بر مدیریت مصرف در همه حوزه ها گفت: مصرف گاز بخش خانگی نسبت به آذر ماه سال گذشته ۹درصد افزایش داشته است .

وی همچنین به دلیل ناترازی در تولید و مصرف عذر خواهی کرد و گفت: ما متعهد بودیم تا گاز پایدار نگه داریم ولی به دلیل تحریم و دلایلی دیگر  نتوانستیم میزان تولید و مصرف را هم تراز نگه داریم و  در بحث عرضه ماتوانستیم میزان عرضه در روستاها را بالا ببریم، اما در بخش تولید برنامه ها محقق نشده است؛ اما در دولت سیزدهم توافقات خوبی صورت گرفته تا برنامه های تولید نیز محقق شود که این امر نیازمند زمان است تا ما بتوانیم کاستی و کمبودها را جبران کنیم. 

نیکویی گفت: صنعت برق و گاز در هم تنیده هستند و در کنار یکدیگر و وابسته به یکدیگر هستند، و فقط فرق بزرگ این است که برق دم دست تولید می شود و گاز بالغ بر 1200 کیلومتر مسیر را طی می کند تا به مصرف کننده برسد و در فصل سرد سال این معضل ماست که باید تمام تلاشمان را با صرفه جویی  بکنیم تا گاز به سر شاخه های خط انتقال نیز برسد.  

وی با بیان اینکه ساختمان‌های استان اتلاف انرژی بسیاری دارند، تصریح کرد: قیمت پایین انرژی و دم دست بودن آن در کنار قیمت بالای مصالح موجب شد که به سمت اصلاح الگوی احداث ساختمان حرکت نکنیم. 

 وی با اشاره مصرف بالای گاز در ایران گفت: در حال حاضر ایران دارای دومین ذخایر گاز دنیا وسومین تولید کننده گاز در جهان و درعین حال چهارمین مصرف کننده در جهان است. 

مدیرعامل شرکت گاز گیلان با اشاره به روند صعودی مصرف گاز در روزهای اخیر گفت: دمای هوا در دی ماه سردتر می‌شود و ناچاریم محدودیت مصرف گاز را در بخش‌های پرمصرف اعمال کنیم.

وی با اشاره بر پایداری گاز بخش خانگی گفت: ما در این ایام به صنعت برق سخت گرفته ایم و با محدود کردن نیروگاه ها و به صفر رساندن گاز آنها و استفاده از سوخت مایع جایگزین در نیروگاهها  و نیز محدود کردن گاز صنعت فولاد و سیمان تلاش داریم تا جریان گاز در بخش خانگی پایدار بماند. 

مدیرعامل شرکت گاز گیلانافزود: فعلا برنامه ای برای قطع گاز استخرها نداریم  و با دستور جدید فعلا گاز استخرها دایر است اما در شرایط سخت ممکن است  این دستورات داده شود که در اینصورت ناگزیر به قطع گاز استخرها چه دولتی و چه خصوصی خواهیم بود. 

جمال نیکویی در همین راستا اظهار داشت: با تشکیل کارگروهی به ریاست استانداری که دبیری آن بر عهده شرکت گاز است، سعی در مدیریت مصرف گاز در استان داریم.

وی با اعلام اینکه هر مشترکی نسبت به سال گذشته یک درصد کاهش مصرف گاز داشته باشد، شامل سه درصد تخفیف گاز خواهد شد، گفت: ۶۴ درصد مشترکین خانگی، ۳۵ درصد گاز را مصرف می‌کنند و مابقی مصرف گاز متعلق به سایر مشترکین یعنی پرمصرف‌ها است.

وی درخصوص جلوگیری از هدر رفت گرما به دلیل فرسودگی موتورخانه ها گفت: همه مشترکین خانگی و تجاری می توانند با وارد کردن شماره اشتراک موتورخانه های معیوب به سایت شرکت گاز گیلان و پایش شماره اشتراک توسط کارشناسان بهینه سازی، نسبت به رفع عیوب موتورخانه ها،  عایق کاری موتورخانه توسط نیروهای شرکت گاز اقدام کنند و تمام هزینه ها از طرف شرکت گاز پرداخت می شود.

نیکویی گفت :گاز مصرفی مشترکین کمیته امداد و بهزیستی که مصرف آنها متعارف باشد(سقف مصرف مجاز پله 3 در هر اقلیم) نیز  رایگان خواهد بود و شامل تشویق هم می شوند و ما  از پرمصرف ها میگیریم و به کم مصرف ها که در  پلکان یک تا سه قرار دارند تشویقی در بهای مصرفی میدهیم. 

مدیرعامل شرکت گاز گیلان در خاتمه بار دیگر از همه خبرنگاران و اصحاب رسانه درخواست کرد تا همانند گذشته با انعکاس گسترده اخبار مرتبط با گاز، این شرکت را درجهت نهادینه سازی فرهنگ مصرف در جامعه و پایداری جریان گاز یاری رسانند.

مرجان گودرزی /گیلان

کدخبر: 854880 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟