گردشگری سلامت حوزه پرسود برای اقتصاد کشور است/ محصولات کشاورزی خود را از افغانستان تامین کنیم

به گزارش رکنا از اصفهان؛ مسعود گلشیرازی در گردهمایی بسیج تجار و فعالان اقتصادی کشور با اشاره به ابعاد گوناگون استان در حوزه‌های صنعت، اقتصاد، کشاورزی، معدن و گردشگری اظهار داشت: در راستای تربیت نیروی جوان و کارآمد، در گام نخست تحول نیروی انسانی اتاق را در دستور کار قرار داده و تمام مدیران اتاق از میان جوانان نخبه دانشگاهی انتخاب شدند. اعتقاد داریم تا از وجود جوانان در کنار باتجربه‌های حوزه اقتصاد بهره نبریم موفق نمی‌شویم و هم‌اکنون برخی از این نیروهای جوان نخبه در سمت‌های کلیدی مشغول کار هستند.

رئیس اتاق بازرگانی اصفهان با بیان اینکه اقدامات اتاق بازرگانی اصفهان در 3 سال گذشته یک مدل جهادی موفق است، افزود: برگزاری دوره‌های آموزشی در مرکز توسعه کسب‌وکار، ایجاد 13 مرکز و شتابدهنده و آموزش به کودکان 7 ساله تا کارخانه‌دار باتجربه از جمله اقدامات اتاق بازرگانی اصفهان بوده است. همچنین آموزش کسب‌وکار در کنار سایر موضوعات در مراکز فرهنگی سطح استان را با 10 مرکز آغاز کرده‌ایم و در حال توسعه این اقدامات هستیم.

گلشیرازی با بیان اینکه ریشه برخی ناآرامی‌ها در کشور نه اجتماعی بلکه کاملاً اقتصادی است، تصریح کرد: جنگ اوکراین یک فرصت بسیار مناسب اقتصادی برای کشور ما بود، اما برخی بازی‌های رسانه‌ای و اجتماعی اذهان را درگیر خود کرده و فرصت گسترش تجارت با روسیه نیز تحت‌الشعاع مشکلات اینترنت قرار گرفته است.

لزوم  مقالبه با حملات دشمن در میدان جنگ اقتصادی

امیررضا نقش، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان نیز بسیجیان اصناف، بازاریان و تجار را فرماندهان جنگ اقتصادی نامید و اظهار داشت: باید هوشمندانه خود را برای مقالبه با حملات ددمنشانه دشمن در میدان جنگ اقتصادی تجهیز کنیم.

وی با اشاره به انتظارات مقام معظم رهبری از دولت سیزدهم برای بازگرداندن امید و اعتماد به جامعه گفت: ایشان در دیدار اخیر خود با مردم اصفهان بر زنده نگه داشتن امید در جامعه تأکید فرمودند. 

غفلت فعالان اقتصادی ایران از ظرفیت‌های افغانستان

بهادر امینیان، سفیر جمهوری اسلامی ایران در کابل نیز با بیان اینکه توسعه اقتصادی کشورمان منوط به توسعه صادرات است، گفت: افغانستان محیط بلافصل فرهنگی، تمدنی و جغرافیایی کشورمان است، اما متأسفانه تجار و فعالان اقتصادی کشورمان از ظرفیت‌های این کشور 40 میلیونی غافل هستند.

وی با اشاره به صادرات 3.5 میلیارد دلاری کشورمان به افغانستان در 2 سال گذشته افزود: این در حالی است که صادرات کشورمان به کل اتحادیه اروپا در 2 سال گذشته حدود 3 میلیارد دلار بوده است. هم‌اکنون با شکست آمریکا در افغانستان و خروج آمریکایی‌ها از این کشور فضای افغانستان مهیای حضور پررنگ تجار کشورمان است. علاوه بر معادن بکر این کشور، با وجود آب فراوان، زمین‌های کشاورزی و نیروی کار تلاشگر، ایران می‌تواند نیاز محصولات کشاورزی خود را افغانستان تأمین کند و از واردات بی‌نیاز شود.

امینیان با بیان اینکه ایران می‌تواند از طریق افغانستان به چین و آسیای میانه متصل شود، ادامه داد: گردشگری سلامت می‌تواند یکی از حوزه‌های پرسود برای کشورمان باشد درحالی‌که کشورهای هند و ترکیه بیشترین بهره را از تجارت با افغانستان می‌برند. اگر برای حضور موثر در بازار افغانستان تلاش نکنیم رقابت را به هند، ترکیه و پاکستان واگذار خواهیم کرد.

بازار بکر آفریقا برای حضور تجار ایرانی

مسعود برهمن، رئیس اتاق مشترک ایران و آفریقا نیز با اشاره به جمعیت یک میلیارد و 300 میلیون نفری قاره آفریقا گفت: 55 درصد مردم آفریقا مسلمان هستند و 30 درصد معادن دنیا، 90 درصد ذخایر الماس و 45 درصد ذخایر طلای دنیا در این قاره است. حضور کشورهای اروپایی و آمریکا به جز غارت و صادرات یک‌طرفه عایدی دیگری برای قاره آفریقا نداشته و مردم این قاره از نگاه استعماری آنها خسته هستند؛ این در حالی است که فعالان اقتصادی کشورمان از ظرفیت بالقوه این قاره برای تجارت آگاهی ندارند. بنابراین آمادگی داریم زمینه حضور فعالان اقتصادی در این قاره را فراهم کنیم.

در بخش دیگری از این گردهمایی، مشاور رئیس سازمان بسیج اصناف، بازاریان و تجار کشور با تاکید بر ظرفیت بالای صنعت نساجی و پوشاک برای توسعه صادرات، از برگزاری ۳ نمایشگاه کیف، کفش، پوشاک و نساجی در روسیه در اسفندماه خبر داد و اعلام کرد آمادگی لازم برای ارائه تسهیلات به تجار و فعالان اقتصادی کشور برای حضور در این نمایشگاه‌ها وجود دارد.

بهمن راعی/ اصفهان

کدخبر: 847163 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟