خبر خوش برای کتابخوان ها / 24 آبان عضویت یکساله رایگان کتابخانه های عمومی بگیرید

به گزارش رکنا از اصفهان؛ حجت‌الاسلام و المسلمین رمضانعلی معتمدی با اشاره به فرارسیدن ۲۴ آبان ماه روز کتاب و کتابخوانی درجمع خبرنگاران به این مسئله اشاره داشت که احساس نیاز به کتاب را باید در خانواده‌ها با جهاد تبیین و گفتمان انقلاب اسلامی ایجاد کرد.

 وی با اشاره به اینکه سی‌امین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با شعار« ما همانیم که می‌خوانیم» از ۲۱ تا ۲۷  آبان در سراسر کشور برگزار می‌شود گفت: اکنون به صورت شبکه مویرگی سه هزار و ۷۲۸ باب کتابخانه در سطح کشور با ۷۵۰۰ کتابدار فعال است که در راستای سرانه و عدالت فرهنگی خدمات می‌دهند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان اصفهان با اشاره به اینکه یکی از جلوه‌های زیبای جهاد تبیین، در عرصه مطالعه کتاب و کتاب خوانی است افزود: بخشی از دلایل اقبال کم مردم به ما بازمی گردد و لازم است که تازه‌های نشر و کتاب‌های مورد نیاز خانواده‌ها، دانش آموزان و کودکان بروز رسانی شود.

وی با اشاره به اینکه در استان اصفهان در مجموع ۲۹۴ باب کتابخانه نهادی، مشترک و مستقل وجود دارد، افزود: ۲۰۹ باب کتابخانه در استان نهادی است و مابقی مشارکتی و مستقل است. ازجمعیت 5 میلیون نفری استان اصفهان، ۱۵۰ هزار نفر در کتابخانه‌های ما عضویت دارند که معادل سه درصد جمعیت استان است البته این 3 درصد مربوط به تعداد اعضا کتابخانه‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی است و اگرآمار کتابخانه های شهرداری اصفهان، آموزش و پرورش و سایر کتابخانه‌ها به این عدد اضافه شود عضویت به بالای ۱۰ درصد می رسد.

ضرورت تدوین اطلس فرهنگی در حوزه کتابخانه‌ها

حجت‌الاسلام معتمدی با برشمردن نیاز کتابخانه های عمومی در استان گفت: ایجاد هماهنگی بین کتابخانه‌های با راه اندازی سامانه واحد و یکپارچه ، تدوین اطلس فرهنگی در حوزه کتابخانه‌ها و به روز رسانی منابع کتاب از جمله نیاز ها است.  

وی با بیان اینکه استان اصفهان رتبه اول کشور در زمینه تعداد کتابخانه را داراست افزود: در روز 24 ابانماه همه مردم می توانند به صورت رایگان و به مدت یکسال عضو کتابخانه های عمومی استان شوند و از خدمات بهره مند گردند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان اصفهان با اشاره به اینکه سرانه منابع در کتابخانه‌ها به ازای هر فرد4 جلد کتاب است در حالی که با توجه به جمعیت استان اصفهان باید در مجموع منابع ما ۲۰ میلیون جلد کتاب باشد افزود:باید هماهنگی  و همکاری بین  کتابخانه‌های شهرداری، دانشگاه‌ها، مدارس، حوزه‌های علمیه و مساجد بیشتر شود تا متقاضیان بتوانند از منابع کتاب این نهادها هم استفاده کنند .

تشکیل انجمن خیران کتابخانه ساز نقش بسزایی در توسعه فرهنگ مطالعه دارد

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی اصفهان افزود: ارائه نشدن تازه‌های نشر، منابع و کتاب های مورد نیاز خانواده‌ها، دانش‌آموزان، دانشجویان و کودکان و به‌روز رسانی نشدن کتاب‌ها از جمله ضعف‌های مُبتلابه نهاد کتابخانه‌های عمومی استان است.

وی همچنین بی‌رغبتی مردم و خانواده‌ها به حضور  در کتابخانه‌ها و استفاده از این ظرفیت را از دیگر دلایل کاهش مراجعه به این مراکز فرهنگی عنوان کرد و گفت: بر این اساس باید با تلاش رسانه‌ها، کتاب به دغدغه‌ای برای خانواده‌ها تبدیل شود.

وی گفت: یکی از ضرورت های توسعه زیرساختی، فیزیکی و نرم‌افزاری کتابخانه‌های عمومی در استان تشکیل انجمن خیران در این زمینه است.

 وی بیان داشت: مشارکت خیران در ساخت و تامین منابع کتابخانه‌ها در استان تاثیر بسزایی در توسعه فرهنگ مطالعه و کتابخوانی دارد.

بهمن راعی/ اصفهان

کدخبر: 842842 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟