هشدار به دارندگان لوازم گازسوز / قاتل نامرئی در کمین است!

به گزارش رکنا از اصفهان؛ محسن اصغرزاده، با اشاره به آغاز فصل سرما در استان از مشترکین خواست علاوه بر رعایت نکات ایمنی، گاز طبیعی را به صورت منطقی و بهینه مصرف کنند تا همه مشترکین در سراسر کشور بتوانند به صورت مستمر از این نعمت خدادادی بهره مند شوند.

وی، افزود: صرفه جویی در مصرف گاز ضمن کمک به اقتصاد خانواده و کاهش مبالغ قبوض گاز بهاء و صرفه جویی مالی، مانع افت فشار گاز در نقاط سردسیر و جلوگیری از اعمال محدودیت مصرف در صنایع عمده و نیروگاه ها خواهد شد.

سخنگوی شرکت گاز استان اصفهان، با تاکید بر اینکه، اولین نکته مهمی که باید به آن توجه داشت مطمئن بودن از درست کارکردن وسایل گازسوز است، گفت: در منازلی که ازآبگرمکن و بخاری به عنوان وسیله گرم کننده استفاده می شود، اطمینان از باز بودن مسیردودکش، استفاده از لوله بخاری فلزی غیرآکاردئونی، شیلنگ مخصوص گاز به طول حداکثر یک متر و ۲۰ سانتی متر، بست استاندارد برای اتصال شیلنگ به وسیله گازسوز و کلاهک H برای دودکش ها جهت پیشگیری از نشت گاز، حوادث گازگرفتگی و آتش سوزی ضروری است.

اصغرزاده در ادامه افزود: بعد از روشن کردن وسیله گازسوز یا بخاری حتماً از گرم بودن لوله دودکش مطمئن شوید، اگر لوله دودکش سرد باشد علامت خطر است و بیانگر مکش معکوس گاز سمی co و عدم خروج آن از دودکش می باشد که ممکن است عواقب خطرناکی را در بر داشته باشد.

وی، تصریح کرد: گاز co (مونو اکسید کربن) گازی خطرناک، بی بو و بی رنگ و بسیار سمی است که انسان نمی تواند وجود آنرا با حواس پنجگانه خودحس کند و بسیار سریع جذب خون شده، منجر به گازگرفتگی و فلج عضلات و نهایتاً فوت می شود.

وی ادامه داد: در خانه هایی که از سیستم حرارت مرکزی استفاده می کنند، کنترل موتورخانه نیز ضروری است و بایستی سیستم موتورخانه بوسیله متخصصین مورد بازبینی قرار گرفته و در صورت ناقص کار کردن عیب های آن رفع گردد.

محسن اصغرزاده، افزود: برای صرفه‌جویی در مصرف گاز طبیعی بایستی موتورخانه و لوله های رفت و برگشت آب گرم در سیستم های حرارت مرکزی را عایق کاری نمود تا از هدر رفت انرژی جلوگیری نمائیم که این مهم توسط شرکت گاز استان اصفهان به صورت رایگان در حال اجراست و تا کنون تنظیم مشعل، نصب رسوب گیر و عایق کاری حدود 5هزار و 700 واحد موتورخانه به صورت رایگان در سطح استان انجام شده است.

وی در پایان گفت: گاز طبیعی، انرژی پاک و در دسترس محسوب می شود که علاوه بر رفاه و آسایش مردم باعث رونق اقتصادی جامعه نیز می شود.

بهمن راعی/ اصفهان

کدخبر: 840733 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟