خشکسالی امان باغداران زیتون را بریده است/ به داد کشاورزان دالاهو برسید!

به گزارش رکنا از کرمانشاه؛ «زرده» روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان دالاهو استان کرمانشاه است. مردم این روستا کرد هستند و به زبان کردی هورامی صحبت می‌کنند. مردم زرده پیرو آیین یارسان هستند و این روستا به سبب قرار داشتن بارگاه‌های شخصیت‌های مقدس یارسان، از اماکن مقدس این آیین به‌شمار می‌آید و در تاریخ این آیین نقش مهمی دارد.

روستای زرده را خیلی ها از صبحگاه روز ۳۱ تیر ۱۳۶۷ می شناسند. روزی که با بمب‌های شیمیایی رژیم بعث عراق مورد حمله قرار گرفت. در این حمله ۲۷۵ نفر از مردم که برای برگزاری جشن مذهبی در محل بارگاه داوود و بارگاه بابایادگار گردهم آمده بودند، به شهادت رسیدند و ۱۱۴۶ نفر زخمی شده و یا به عوارض ناشی از استنشاق گازهای سمی دچار شدند. علاوه بر مردم روستا، از روستاهای دیگر نیز جمعیتی برای انجام نیایش به روستا آمده بودند. جمعیت زرده در آن زمان ۱۷۰۰ نفر بوده‌است. تعدادی از بمب ها با فاصله اندکی در انتهای روستا فرود آمدند، اما یکی از بمب ها بر روی چشمه آب این روستا فرود آمد و افرادی که از آب آن استفاده کردند دچار عوارض وخیمی شدند.

پس از جنگ و توسعه و بازسازی روستاها، مردم این روستا با ایجاد باغ های زیتون به کشت این محصول کشاورزی پرداختند اما اکنون دو سالی می شود که بدلیل خشکسالی، عدم تولید و همچنین مشکلات صنایع تبدیلی در بحث فرآوری آن، اهالی روستای زرده گرفتار شده اند. از این رو، خبرنگار رکنا پیگیری این دو موضوع مهم را در دستور کار قرار داد.

به دادمان برسید

عظیمی عضو شورای روستای زرده و یکی از باغداران زیتون در این باره طی گفت و گو با خبرنگار رکنا اظهار داشت: در استان کرمانشاه سالانه بیش از 3 هزار و 800 تن زیتون برداشت می شود که 2 هزار 500 تن آن در قالب 400 هکتار متعلق به روستای زرده و مابقی مربوط به شهرستان سرپل ذهاب است.

وی افزود: 30 سال است که مردم روستا برای این باغات زحمت کشیده اند اما اکنون حدود دوسال است که بدلیل خشکسالی حتی یک کیلوگرم نیز تولید نداشته ایم.

زیتون

این باغدار ادامه داد: در زمان کشت، تولید و برداشت تمامی اهالی روستا جمعیتی بالغ بر 1600 نفر مشغول بکار بودند و حتی از دیگر شهرها برای برداشت حضور پیدا می کردند اما خشکسالی توان اهالی روستا را گرفته است و از لحاظ معیشتی با مشکل روبرو هستیم لذا از مسئولین می خواهیم که به داد این روستا برسند.

عظیمی در ادامه برای رفع این مشکل پیشنهاد داد که خط انتقال آب دشت ذهاب به طول 40 کیلومتر به این روستا ادامه پیدا کند.

وی درخصوص نحوه مصرفی تولیدات گفت: حدود 80 درصد زیتون برداشت شده به شهرهای رودبار، منجیل، مشهد و زنجان ارسال و مابقی فرآوری در منطقه می شود.

مشکل بزودی رفع می شود

خبرنگار رکنا برای پیگیری موضوع به سراغ فرماندار شهرستان دالاهو رفت. کیومرث جلیلیان در این باره اظهار داشت: حدود دوسال است که اهالی این روستا با مشکل مواجهه شده اند که پیگیری آن در دستور کار قرار دارد.

وی افزود: آب سراب شلان در فاصله 20 کیلومتری در این مسیر وجود دارد اما بدلیل ارتفاع، اهالی بالادستی از آن بهره می برند اما اهالی پایی دستی خیر، که طی هماهنگی های صورت گرفته و اقدامات کارشناسی جهادکشاورزی، مقرر شده سدهای آبگیری احداث تا در زمستان پر شود.

دالاهو

فرماندار شهرستان دالاهو ادامه داد: این طرح هم اکنون در مرحله مشاور بوده و حتی تامین اعتبار نیز شده است و پیش بینی می شود در بازه زمانی کمتر از یکسال به اتمام برسد که البته اگر طرح آبیاری تحت فشار نیز اجرا شود می توان در مصرف آب صرفه جویی کرد و ما آمادگی ارائه تسهیلات در این موضوع را داریم.

جلیلیان درخصوص پیشنهاد اهالی روستا مبنی بر انتقال آب از دشت ذهاب گفت: این موضوع قبلا بررسی شده که بدلیل ارتفاع بیش از هزار متری آن عملا قابل اجرا نیست اما طرح جدید جهادکشاورزی برای ایجاد سد ( استخر آبی ) قابلیت اجرا دارد و مراحل آن درحال عملیاتی شدن است.

خبرنگار رکنا در ادامه به سراغ دکتر رحمان فیض قربانی مدیر باغبانی جهادکشاورزی استان کرمانشاه رفت که متاسفانه علی رغم تماس و پیام های مکرر، موفق به صحبت با وی نشد.

کشاورزان تمایلی ندارند

خبرنگار رکنا برای پیگیری موضوع فرآوری این محصول به سراغ سعید کریمی مدیر صنایع تبدیلی جهاد کشاورزی کرمانشاه رفت؛ وی درخصوص علت خروج عمده این محصول کشاورزی از استان و عدم نگه داشت آن اظهار داشت: هم اکنون دو واحد فرآوری زیتون در شهرستان های دالاهو و سرپل ذهاب فعال است و واحد سوم نیز در مرحله صدور مجوز می باشد.

وی افزود: ظرفیت فرآوری این واحدها بیشتر از تولیدات است اما علت خروج زیتون از استان، به عدم تمایل کشاورزان مبنی بر فروش آن به واحدهای فرآوری بازمی گردد چراکه با مبلغ بیشتری به دیگر استان ها ازجمله رودبار می فروشند.

سعید کریمی

کریمی با بیان اینکه بیش از 50 درصد زیتون رودبار متعلق به کرمانشاه است ادامه داد: هیچ گونه قانونی وجود ندارد که ما کشاورز را مکلف کنیم تا محصول خود را در داخل استان بفروش برساند و حتی بدلیل همین عدم تمایل، دو واحد فرآوری در شهر کرمانشاه بدلیل عدم فروش زیتون تعطیل شده اند.

مدیر صنایع تبدیلی جهادکشاورزی کرمانشاه تصریح کرد: حرف کشاورزان این است که ما این محصول را با قیمت بیشتری به خارج از استان بفروش می رسانیم درحالی که اگر همان کشاورز اقدام به احداث واحد فرآوری کند، می تواند محصول خود را با قیمت بسیار بالایی بفروشد و حتی باتوجه به همجواری کرمانشاه با کشور عراق، می توانند نسبت به صادرات آن اقدام کنند و ما نیز آمادگی ارائه هرگونه تسهیلات برای احداث واحدهای فرآوری و صدور مجوز مشاغل خانگی را داریم.

وی در پایان با بیان اینکه سالانه دو جلسه ترویج برای کشاورزان برگزار می شود گفت: فرآوری این محصول در استان می تواند صرفه اقتصادی بالایی داشته باشد اما همه چیز به خود کشاورز باز می گردد.

مسئولین تدبیری بیاندیشند

رکنا: باتوجه به اظهارات مسئولین درخصوص رفع مشکلات خشکسالی روستای زرده، خبرنگار رکنا موضوع را در آینده نزدیک پیگیری خواهد کرد؛ درمورد خروج این محصول از استان، هرچند کشاورز مختار است محصول خود را به شهر و شخص دیگری بفروشد و قانونی نیز برای جلوگیری از آن وجود ندارد، اما انتظار می رود مسئولین تدبیر کرده و با برگزاری منظم کلاس های ترویج و همچنین افزایش قیمت خرید آن در استان، کشاورزان را ترغیب به فروش محصول در استان کنند که البته می توان با ایجاد شرایط و بستر مناسب، نسبت به صادرات آن نیز اقدام کرد.

نازی حاجی علی اکبری/ کرمانشاه

 

کدخبر: 839781 ویرایش خبر
لینک کپی شد
نازی حاجی علی اکبری
آیا این خبر مفید بود؟