بافت تاریخی یا بافت فرسوده کرمانشاه؛ مساله این است! / خیابان مدرس پیاده رو می شود؟

به گزارش رکنا از کرمانشاه؛ 350 هکتار بافت فرسوده در بافت قدیمی شهر کرمانشاه وجود دارد که برای ارائه پروانه ساخت 5 طبقه چند مشکل بر سر راه مالکین قرار دارد.

عدم موافقت اصولی میراث فرهنگی ، فرسودگی شبکه آبرسانی و باریک بودن معابر ، 3 مشکل اساسی این مناطق است.

موضوع باریکی معابر با عقب نشینی و فرسودگی لوله های آب با تعویض حل می شود؛ اما مسئله صدور مجوز از سوی میراث فرهنگی موضوعی جدی به نظر می رسد.

نادر نوروزی شهردار کرمانشاه در این باره گفت: یکی از مشکلات اصلی نوسازی ساختمانهای این مناطق، میراث‌فرهنگی است که مجوز ساخت بلندمرتبه را در این بخش نمی‌دهد. مذاکراتی در این راستا که «مطابق قانون فقط محل‌های اطراف آثار میراث باید حریم را رعایت کنند و سایر نقاط می توانند آزادسازی شوند»، صورت گرفته و موضوع در حال بررسی است.

وی افزود: در جلسات بررسی بافت فرسوده تصمیمات خوبی گرفته شده که اجرایی شدن آن‌ها می‌تواند به نوسازی بافت فرسوده کمک شایانی کند. مانند اینکه شهرداری برای صدور پروانه ساخت در بافت فرسوده وجهی از مردم دریافت نمی کند.

خبرنگار رکنا برای پیگیری علت مخالفت میراث فرهنگی به سراغ محمدرضا سهیلی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کرمانشاه رفت.

وی در این باره اظهار داشت: بافت فرسوده با بافت تاریخی دو موضوع متفاوت است.

سهیلی ادامه داد: در بافت فرسوده همچون محله آقاجان که ضوابط میراث فرهنگی وجود ندارد، شهرداری می‌تواند اقدام به کار کند اما در بافت تاریخی همچون خیابان مدرس و جلیلی، خیر.

مدیرکل میراث فرهنگی تصریح کرد: ضوابط میراث فرهنگی سالها به‌روز نشده بود، لذا همکاران ما بصورت شبانه روز اقدام کردند و تدوین این سند مراحل پایانی خود را می گذراند و بزودی ابلاغ می شود.

وی افزود: در این سند سعی کرده‌ایم هم خواست شهرداری و هم قوانین را در نظر بگیریم تا بتوان با حداقل ها کار کرد.

سهیلی ضمن گلایه از مدیران اسبق شهرداری گفت: در تمام شهرها از بافت تاریخی با حفظ و مرمت آن و با جذب گردشگر درآمد کسب می کنند؛ اما متاسفانه مدیران اسبق شهرداری، پیاده روی خیابان مدرس را تعریض، مجوز ساخت مجتمع های تجاری ناهمگون و بدون معماری تاریخی را صادر کرده اند و اکنون نمای ظاهری و جداره بافت تاریخی خیابان مدرس کرمانشاه از بین رفته است.

این مسئول ادامه داد: حفظ ساختار و هویت هر شهر یکی از الزامات است تا بتوانیم تاریخ این دیار را حفظ کنیم.

وی عنوان کرد: برای حفظ این بافت تاریخی، بر پیاده رو شدن ابتدای خیابان مدرس تا میدان آیت الله کاشانی تاکید داریم.

سهیلی درخصوص عدم تعریض خیابان جلیلی گفت: شهردار کرمانشاه بر حفظ تاریخ تاکید دارند و در کمسیون ماده 5 کمک کردند تا موافقت تعریض صادر نشود چراکه این ناحیه هویت شهر است.

اکنون باید دید مجموعه مدیریت کرمانشاه می تواند با حفظ هویت بافت تاریخی نسبت به حفظ تاریخ، مرمت، سرمایه گذاری و جذب گردشگر اقدام کند یا خیر؟ مسئله پیاده رو شدن خیابان مدرس یکی از مطالبات جدی مردم کرمانشاه است که در دولت قبل و توسط شهردار سابق مطرح شد اما بدلیل مخالفت تعدادی از اتحادیه های صنفی، روی زمین ماند که البته هوشنگ بازوند استاندار وقت کرمانشاه وعده داد که عملیات اجرایی آن از ابتدای سال 1401 آغاز می شود، وعده ای که هنوز محقق نشده است. خبرنگار رکنا در کرمانشاه این موضوع را پیگیری می کند.

نازی حاجی علی اکبری/ کرمانشاه

کدخبر: 836696 ویرایش خبر
لینک کپی شد
نازی حاجی علی اکبری
آیا این خبر مفید بود؟