بازار آب در قزوین راه اندازی می شود

به گزارش رکنا ازقزوین؛ محمدمهدی اعلایی عصر شنبه در جلسه شورای منابع آب استان قزوین، با اعلام این مطلب، افزود: امروزه موضوع و بحران آب به یکی از مسایل و چالش های کشورهای دنیا تبدیل شده است و حتی در کشورهای پر آب که انتظار می رود مشکلات منابع آبی را نداشته باشند با این مشکلات دست و پنجه نرم می کنند بنابراین باید تصمیم گیری های ما در مصرف آب مدبرانه تر باشد.

169525772

وی بیان کرد: برای ارتقای بهره وری آب اقداماتی انجام شده و در بهبود آب شرب آبیک و فرآیند انتقال آب سد طالقان به این شهر حرکتی ماندگار صورت گرفت که جای خرسندی دارد.

اعلایی تصریح کرد: احداث سدهای نهب و بالاخانلو از کارهای کلیدی و مهمی است که با سرعت ادامه دارد و موضوع انتقال آب از الموت رود هم از امور جدی است و ما آن را در استان پیگیری می کنیم.

اعلایی گفت: جذب سرمایه گذار بخش خصوصی بسیار سخت بوده و جذب ۷ هزار میلیارد تومان در یک پروژه کار سنگینی است که با کمک مدیران استان در حال نهایی شدن است و امیدواریم دستاوردهای خوبی برای استان داشته باشد.

اعلایی افزود: طرح آبیاری تحت فشار چندین سال است در کشور اجرا می شود ولی هیچ کس ادعا ندارد که اجرای آن موجب کاهش مصرف آب می شود ولی قطعا موجب افزایش ارزش افزوده در بخش کشاورزی و ارزش افزوده مصرفی آب می شود.

اعلایی افزود: اولین خروجی ایجاد بازار آب تعریف ارزش جانشینی برای آب است که خود منجر به قیمت دار شدن و ارزشمندتر شدن آب می شود و برکاتی در استفاده دارد.

وی افزود: شرایط سوء استفاده از آب و برداشت غیر مجاز باید در استان هزینه سنگینی داشته باشد تا بتوانیم منابع آبی را مدیریت کنیم.

استاندار قزوین گفت: وقتی بازار متشکلی در حوزه آب داشته باشیم قابلیت های سیاست گذاری در استان افزایش می یابد و بازار آب به فراهم سازی بستر سیاستگذاری و خط مشی گذاری در هر مقطعی کمک می کند که خود آن یک اقدام مناسب است.

استاندار قزوین گفت: ایجاد بازار آب موجب افزایش ضریب آب به درآمد، ارتقای بهره وری، مدیریت درست و تنظیم سیاست گذاری اصولی در منابع آبی می شود.

لیلا بیگدلی/ قزوین

کدخبر: 831491 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟