افزایش چندبرابری تعرفه آب و برق هتل‌ها مانع توسعه گردشگری اصفهان است

به گزارش رکنا از اصفهان؛ یکصد ‌و نوزدهمین جلسه شورای گفت‌و‌گوی دولت و بخش خصوصی استان به بررسی مسائل و مشکلات فعالان اقتصادی در حوزه صادرات صنایع‌دستی، مشکلات جامعه هتلداران اصفهان درباره افزایش تعرفه آب‌بهای هتل‌ها و همچنین بررسی مسائل و مشکلات سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری اختصاص داشت.

در ابتدای این جلسه استاندار اصفهان با تبریک ماه ربیع‌الاول و ابراز امیدواری برای بهبود بیش از پیش شاخص محیط کسب‌وکار استان با همراهی دستگاه‌های دولتی و بخش خصوصی، درباره وقایع اخیر کشور اظهار داشت: این حواشی ناشی از جنگ رسانه‌ای دشمن است. دشمن سال‌های سال است برای برهم زدن نظم و کمرنگ کردن موفقیت‌های فراوان کشورمان برنامه‌ریزی می‌کند، درحالی‌که در مقایسه با کشورهای هم‌تراز خود به پیشرفت‌های زیادی در حوزه‌های گوناگون رسیده‌ایم که دشمن در تمام این سال‌ها تلاش کرده این گوهرهای ناب را با بمباران رسانه‌ای از ما بگیرد و نقشه‌های شوم خود را پیاده کند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان همواره شرایط خوبی در ارزیابی‌های شورای گفت‌وگوی ملی دارد، بر حضور مستمر مدیران دستگاه‌های اجرایی استان در جلسات شورای گفت‌وگو تأکید کرد تا سبب تصمیم‌گیری‌های متقن و هم‌افزایی بیشتر در روند تصمیم‌گیری‌ها و در نهایت حفظ جایگاه استان در سطح ملی شود.

رئیس اتاق بازرگانی اصفهان نیز با اشاره به ارتقای چشمگیر شاخص محیط کسب‌وکار استان با گذشت یک سال از زمان آغاز به‌کار تیم مدیریتی استان در دولت سیزدهم گفت: ارتقای این شاخص نشان می‌دهد هرچند ادارات‌کل استان به‌صورت مجزا نیز کارآمد هستند، عملکرد آنها از نظر فعالان اقتصادی نیز مثبت بوده است.

مسعود گلشیرازی با اشاره به جلسه اخیر ستاد استانی اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی تصریح کرد: نتایج این جلسه در کنار جلسات ستاد تسهیل و رفع موانع تولید و جلسات شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان این موفقیت را رقم زده و به‌عنوان رئیس اتاق بازرگانی و نماینده بخش خصوصی امیدوارم این تلاش‌ها منجر به وضعیت بهتری نیز برای اقتصاد استان و درنهایت اقتصاد کشور شود.

همچنین مریم جلالی، معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نیز با اشاره به وعده رئیس‌جمهور برای بیمه شدن 10 هزار هنرمند صنایع‌دستی گفت: چون طبق قانون برخی از هنرمندان صنایع‌دستی کارگر فصلی محسوب می‌شوند با مشکل حذف هنرمندان از شمول بیمه مواجه هستیم؛ بنابراین مقرر شد مبلغی که هر سال برای بیمه هنرمندان صنایع‌دستی اختصاص می‌یابد به صندوق احیای هنرمندان در وزارت میراث فرهنگی منتقل شود و سرفصل جدید بگیرد تا مشکل عدم پایداری بیمه هنرمندان رفع شود.

وی با اشاره به اینکه تاکنون 44 هزار هنرمند صنایع‌دستی در کل کشور بیمه شده‌اند، اضافه کرد: سیاست‌های دولت در جهت توانمندسازی هنرمندان صنایع‌دستی است تا بتوانند کارگاه‌هایی را ایجاد کنند تا تحت نظارت یک برند افراد زیادی تحت پوشش بیمه صندوق‌های اعتباری قرار گیرند.

مهدی طغیانی، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی نیز اظهار داشت: در نشست مجمع نمایندگان استان با وزیر میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌‌دستی پیشنهاد دادیم صادرات صنایع‌دستی و فرش دستباف از رفع تعهد ارزی معاف شوند. با وجود نامه‌نگاری با دفتر ریاست‌جمهوری در این خصوص، به دلیل ارجاع موضوع به بانک مرکزی هنوز نتیجه خاصی حاصل نشده است؛ بنابراین به نظر می‌رسد استاندار اصفهان باید این موضوع و مکاتبات قبلی استانداری را مجدداً از شخص رئیس‌جمهور پیگیری کند چون صنایع‌دستی از اولویت‌های مهم استان است و مشکلات گوناگون هنرمندان صنایع‌دستی اصفهان را بسیار رنج می‌دهد.

علیرضا ایزدی، مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌‌دستی استان اصفهان نیز با اشاره به نگرانی هتل‌داران استان درباره افزایش چندبرابری تعرفه آب و برق هتل‌ها و تحمیل جرایم سنگین برای مصارف مازاد بر ظرفیت قراردادی مشترکین صنعت گردشگری افزود: بیشتر هتل‌هایی که پیش از سال 1380 ساخته شده‌اند به دلیل عدم همخوانی ظرفیت‌های تخصیصی مصرف آب با واقعیت موجود دچار مشکل شده‌اند.

مشاور وزیر میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌‌دستی با بیان اینکه برخی قوانین مصوب مجلس در حوزه نرخ برق موجب آسیب جدی به صنعت گردشگری و هتل‌داران شده، افزود: زمانی که نرخ برق مصرفی هتل‌‌ها قرار است 10 و نیم برابر گران شود، طرح‌های تشویقی برای سرمایه‌گذاری در ساخت هتل چه توجیه اقتصادی برای فعالان این حوزه دارد؟ بنابراین مجلس شورای اسلامی باید در این حوزه چاره‌اندیشی کند.

همچنین مصطفی نباتی‌نژاد، عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به سابقه مشارکت شهرداری اصفهان با سایر نهادها در برگزاری رویدادهای گوناگون گفت: به نظر می‌رسد دو رویداد جهانی شهر جهانی صنایع‌دستی و اجلاسیه جهانی شهر خلاق صنایع‌دستی می‌تواند با مشارکت اعتبارات ملی و استانی و با محوریت شهرداری اصفهان برگزار شود.

پیشنهاد انجام طرح توجیهی پژوهشی درباره تجدیدنظر در شمول بودن نقره در ضوابط مرتبط با پشتوانه پولی در بانک مرکزی به همراه مطالعه موردی کشورهای موفق در حوزه صادرات نقره توسط اتاق بازرگانی با همکاری سازمان مدیریت و اداره‌کل صمت و گمرکات استان، پیشنهاد شناسایی میزان نیاز تولیدکنندگان داخلی و تهیه و تنظیم آیین‌نامه‌ای جهت دریافت سهمیه کنسانتره نقره برای حوزه صنایع‌دستی توسط معاون امور معادن وزارت صمت با همکاری بورس کالای ایران، برگزاری کلاس‌های آموزشی تخصصی به‌منظور صدور مدارک ارزیاب صنایع‌دستی و کلاس‌های آموزش قوانین گمرکی و تجاری به فعالان اقتصادی حوزه صنایع‌دستی، شناسایی قوانین صادراتی کشورهای مقصد صادراتی صنایع‌دستی از سوی وزارت میراث فرهنگی با همکاری دستگاه‌های تخصصی، معرفی تولیدکنندگان صنایع‌دستی به ادار‌ه‌کل امور مالیاتی استان از سوی اتحادیه صنایع‌دستی و برگزاری دوره‌های آموزشی برای آشنایی هنرمندان صنایع‌دستی با نحوه تکمیل اظهارنامه مالیاتی، تخصیص اعتبارات بیمه‌ هنرمندان صنایع‌دستی متناسب با ظرفیت واقعی استان اصفهان و پیشنهاد دریافت بدهی و جرایم آب‌بهای هتل‌‌ها به‌صورت 20 درصد نقد و اقساط بلندمدت 12 ماهه از جمله مصوبات این جلسه بود.

در ابتدای این جلسه نیز توقف موقت اعمال جرایم بر مابه التفاوت دریافت و تخلیه سوخت از جایگاه‌داران به مدت یک ماه تصویب و مقرر شد کمیته‌ای کارشناسی این موضوع را بررسی و نتیجه را در جلسه آینده شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان ارائه کند. همچنین گزارش آخرین وضعیت اجرای مصوبات شورای گفت‌و‌گوی دولت و بخش خصوصی و وضعیت حضور اعضا در نیمه اول سال 1401 ارائه گردید. بر اساس این گزارش و با اشاره به تعداد مصوبات ملی و استانی، مقرر شد دستگاه‌های اجرایی استان گزارش خود را درباره دلایل عدم اجرای برخی مصوبات سال‌ 1400 و چهار ماه نخست سال 1401 به شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان ارائه کنند.

بهمن راعی/ اصفهان

کدخبر: 830066 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟