آمادگی اداره اوقاف برای سرمایه گذاری در مرکز نوآوری کشاورزی قزوین

به گزارش رکنا از قزوین؛ حجت الاسلام سید مصطفی مجیدی در نشست خبری به مناسبت هفته وقف، افزود: در استان قزوین 814 موقوفه داریم که حدود 508 موقوفه مربوط به بعد از سال 57 و 304 موقوفه مربوط به قبل از انقلاب محسوب می شود.

مجیدی تصریح کرد: اولین موقوفه در استان قزوین مربوط به 980 سال قبل است و باید اذعان کرد در یک دوره 940 ساله حدود 300 وقف در قزوین صورت گرفته و در 40 سال گذشته حدود 500 وقف که بیانگر استقبال از این حرکت ارزشمند دینی در دوران پس از انقلاب اسلامی است.

حجت الاسلام مجیدی ادامه داد: در بحث نهضت ملی مسکن با حمایت استاندار و نظر مساعد وزیر راه و شهرسازی در ۲ پروژه به وسعت سه هزار هکتار به صورت ویلایی و شهری به منظور خانه‌دار شدن مردم گام‌های برداشته شده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین گفت: در ۶ ماهه اول امسال ۴۹۵ سند تک‌برگی برای موقوفات اخذ شده است و یک هزار و ۸۱۹ رقبه موقوفه سندار شده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: همچنین در حوزه کمک به مساجد و بقاع متبرکه از محل اعتبارات دولتی، ۱۰ میلیارد و ۲۷۵ میلیون تومان به ۱۷۷ مسجد و ۳۳ بقعه متبرکه از محل اعتبارات سال ۱۴۰۰ مساعدت شد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین یادآورشد: در اجرای این طرح که امیدواریم تا پایان سال وارد فاز عملیاتی شود آمادگی داریم تعاونی های مسکن کارمندی و مطبوعات را نیز از خدمات اوقاف برخوردار کنیم.

وی اضافه کرد: همزمان با بازگشایی مدارس در حوزه مهر تحصیلی یک هزار و ۲۰۰ بسته بین دانش آموزان بی بضاعت با ۴۰۰ میلیون تومان هزینه اهدا شد و در حوزه مهر تندرستی و ویزیت رایگان بیماران نیز سه هزار نفر مورد حمایت دارویی و درمانی قرار گرفتند و بیش از ۳۰۰ میلیون تومان هزینه از محل موقوفات برای درمان بیماران کمک شد.

حجت الاسلام مجیدی با اشاره به برنامه‌های متنوع فرهنگی در بقاع متبرکه، یاد آور شد: سازمان اوقاف در عموم کارها و طرح‌های فرهنگی حضور دارد و استان قزوین نیز در حوزه مسابقات قرآن کریم، آذرماه میزان مسابقات کشوری در بخش نغمات دینی خواهد بود.

وی اظهارداشت: در اراضی موقوفه بیدستان و خاکعلی حاضریم با حقوق مکتسبه نسبت به تبدیل به احسن اراضی و املاک مردم اقدام کنیم و در این راستا 4 سال زمان دادیم و برای عده ای که مددجوی نهادها بودند و نیز کسانی که توان مالی نداشتند به صورت رایگان محاسبه کردیم و برای عده دیگر حاضر شدیم 20 درصد قیمت کارشناسی روز را بعنوان حق تملک اعیان محاسبه کنیم و در بخشی 60 درصد قیمت زمین را تخفیف دادیم اما برخی سمپاشی کردند و مردم مشارکت نکردند

وی گفت: به مناسبت دهه وقف برنامه های متنوعی پیش بینی شده که راه اندازی دسته های عزاداری، اجرای طرح اطعام، سرکشی به خانواده واقفان، تجلیل از مستاجران و هیئت امنای نمونه، دستگیری از فقرا و نیازمندان، توزیع بسته های معیشتی، لوازم التحریر و وسایل تحصیل دانش آموزان، برگزاری همایش «همه واقف باشیم» در تاریخ دهم مهرماه در امامزاده حسین(ع) از مهمترین برنامه های دهه وقف در استان قزوین است.

لیلابیگدلی/قزوین

کدخبر: 829113 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟