با عبور از موج هفتم کرونا سونامی آنفلوانزا در راه است؟

 

به گزارش رکنا از مازندران؛ گفته می شود با عبور از بحران کرونا و رها شدن پروتکل های بهداشتی، باید منتظر سونامی آنفلوانزا در کشور باشیم که به نظر می رسد امسال، پاییز و زمستان متفاوتی را داشته باشیم.

قبل از اینکه کرونا از راه برسد، شایع‌ترین بیماری فصل پاییز و زمستان، ویروس آنفلوانزای فصلی بود که وقتی یک نفر از اهل خانه را مبتلا می‌کرد، باید منتظر بیمار شدن سایر افراد خانواده می‌بودیم.

یک بیماری واگیردار که با درد استخوان و تب و لرز همراه است و فرد مبتلا را از پا می‌اندازد، به طوری که می‌بایست چند روزی خانه نشین باشد. جالب اینکه با آمدن پاندمی کرونا، بیماری آنفلوانزا از میدان خارج شد و جای خودش را به این ویروس ناشناخته اما شبیه خودش داد.

متخصصین عفونی، متفق القول به این نکته اشاره دارند که طی دو سال گذشته کمتر شاهد شیوع آنفلوانزا بوده ایم که علت اصلی آن نیز، رعایت بهداشت فردی به خاطر ترس از ابتلاء به کرونا بوده است.

پیام طبرسی فوق تخصص بیماری‌های عفونی و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، می‌گوید: احتمالاً در پاییز امسال با بیماری آنفلوانزا مواجه خواهیم شد، چون محدودیت‌های کرونایی را نداریم.

طبرسی می‌گوید: امسال با توجه به اینکه محدودیت‌ها را نداریم و مراکز آموزشی به صورت حضوری بازگشایی می‌شود و مردم هم ماسک نمی‌زنند، احتمال دارد دوباره درگیر آنفلوانزا شویم.

این فوق تخصص بیماری‌های عفونی، بهترین زمان تزریق واکسن آنفلوانزا را از اواخر شهریور تا اوایل مهر دانست، زیرا دو هفته طول می‌کشد آنتی بادی در بدن ایجاد شود.

طبرسی می‌گوید: البته کسانی که به هر دلیلی این واکسن را در زمان تعیین شده تزریق نکرده اند، می‌توانند در آبان و آذر هم این واکسن را دریافت کنند، چون بیماری تا اردیبهشت ادامه دارد.

وی با عنوان این مطلب که شیوع بیماری آنفلوانزا از اوایل آبان تا اردیبهشت است که می‌بایست از همین حالا برای تزریق واکسن آنفلوانزا اقدام کرد، می‌افزاید: اولویت تزریق واکسن آنفلوانزا همانند گروه‌هایی است که برای واکسن کرونا از آنها نام می بریم. مثل افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای دارند، مادران باردار، کودکان زیر ۵ سال و سالمندان بالای ۶۵ سال، در اولویت تزریق واکسن آنفلوانزا هستند.

کدخبر: 825633 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟