قزوین 700 پروژه نیمه تمام دارد/ درصورت تخصیص 1800 میلیاردتومان 5 سال زمان لازم است

به گزارش رکنا ازقزوین؛ ابوالفضل یاری در نشست خبری که در محل سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان قزوین برگزار شد، اظهارداشت: یکی از اسناد بسیار مهم که اخیرا مورد توجه دولت نیز قرار گرفته موضوع آمایش سرزمین است که در این راستا اولین استانی هستیم که اسناد آمایش را منتشر کرده ایم.

وی اضافه کرد: سند آمایش بر اساس ظرفیت های کنونی و چشم انداز آینده و رویکرد آینده نگری تهیه و تدوین شده و بایدها و نبایدها در آن لحاظ شده است.

یاری بیان کرد: بر اساس همین سند استقرار صنایع آب بر، فولادی و پتروشیمی و توسعه دامداری ها در استان ممنوع شده و استفاده بهینه از ظرفیت های موجود و موافقت با احداث شهرک انرژی، شهرک تولید محتوا و شهرک صنفی در اولویت قرار گرفته است.

این مسوول با بیان اینکه اعتبارات هزینه ای استان قزوین نیز ۵۰۰ میلیارد تومان است که پیش بینی می کنیم نا پایان سال به ۶۰۰ میلیارد تومان افزایش یابد،اظهار داشت: از حیث اعتبارات هزینه ای در وضعیت بدی قرار نداریم و نسبت به ۲۷ استان دیگر از در جایگاه بهتری هستیم.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان قزوین همچنین گفت: در جریان سفر رییس جمهور به استان ۱۰ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل طرح های استان مصوب شد که تاکنون هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان آن تخصیص یافته است.

وی اظهار داشت: در آینده نزدیک نیز ۹۰۰ میلیارد تومان دیگر به رقم تخصیص های مصوبات سفر رییس جمهور افزوده می شود.

یاری افزود: استان قزوین در زمینه اعتبارات سفر رییس جمهور از جایگاه بسیار خوبی برخوردار بوده و هم جایگاه با استان های خراسان رضوی و اصفهان هستیم و تخصیص ها نیز با توجه به اینکه حدود سفر در اردیبهشت ماه انجام شد وضعیت خوب بوده است.

image_2022_9_5-16_31_34_319_5sd

 

 

این مسوول همچنین گفت: در سند آمایش سرزمین استان قزوین باید و نبایدهایی نیز لحاظ شده که از جمله آن ها ممنوعیت و محدودیت های استقرار صنایع پر آب بر و آلاینده محیط زیست است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان قزوین با بیان اینکه سیاست ما در استان توسعه کشاورزی و رشد صنایع با فناوری بالاست، اظهار داشت: برخی اوقات اجرای تعداد محدودی از برنامه ها و طرح ها ممکن است مغایر با برنامه آمایش سرزمینی باشد که به دلیل نیازها و مصالح ملی رقم می خورد ولی مدیریت ارشد استان تا جای ممکن برنامه ها را مطتبق با این سند پیش می برند.

یاری افزود: در حال حاضر نرخ بیکاری کشور 9.2 درصد و در استان 7.2 درصد و کمتر از میانگین کشوری است که نشان می دهد این منطقه ظرفیت های خوبی برای اشتغال و سرمایه گذاری دارد.

وی نرخ تورم را 45.2 درصد اعلام کرد و گفت: با تعیین تکالیف استانداران رشد 8.2 درصدی در استان قزوین تعیین شده که برای تحقق آن به 61 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری نیازمندیم که باید در استان عملیاتی شود.

یاری اظهارداشت: تحقق این میزان رشد را با تلاش مجموعه مدیران برای تسهیل در فرآیند کارها و جذب سرمایه گذار ممکن می دانیم زیرا در پنج ماهه امسال تاکنون 40 هزار میلیارد توان آن در شرف محقق شدن است که البته به دلیل تورم شاید حجم آن کمتر دیده شود.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان قزوین همچنین از وجود ۷۰۰ پروژه نیمه تمام در استان خبر داد و گفت: ۱۸۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل این طرح ها اعتبار نیاز است که در صورت تخصیص نیازمند پنج سال زمان است.‌

وی اظهار داشت: بیشترین طرح های نیمه کاره مربوط به حوزه راه،بهداشت، عمران شهری و آب است.

این مسوول خاطرنشان کرد: اولویت ما تکمیل طرح های با پیشرفت فیزیکی بالاتر از ۶۰ درصد و خودداری از ایجاد پروژه های جدید است.

یاری همچنین گفت: استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و واگذاری طرح ها به این بخش نیز برای کمک به طرح های نیمه تمام استان قزوین مورد توجه قرار دارد.

یاری در خصوص جشنواره شهید رجایی نیز اظهارداشت: برای تقویت انگیزه دستگاههای اجرایی فعال همه ساله جشنواره شهید رجایی با انتخاب دستگاههای برتر انتخاب می شوند که امسال نیز از میان 117 دستگاه اجرایی ضمن بررسی 2 هزار شاخص توانستیم 17 دستگاه برتر را معرفی کنیم.

وی در خصوص تبدیل وضعیت افراد شاغل نیز گفت: تاکنون 1273 نغر از ایثارگران تبدیل وضعیت داده شده اند که بیشترین تبدیل در دانشگاه های بین المللی و علوم پزشکی بوده است.

 

 

لیلا بیگدلی/قزوین

 

 

 

کدخبر: 822701 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟