۵۶۰ پروژه آبرسانی در مرحله اجرا و بهره برداری است/تامین 70درصد اعتبار انتقال آب به آبیک توسط بخش خصوصی

به گزارش رکنا از قزوین؛ علی اکبر محرابیان روز شنبه در مراسم افتتاح و بهره برداری از طرح آبرسانی به شهر آبیک، افزود: پس از پیروزی انقلاب اسلامی، خدمات فراوانی را در شاخص های مختلف در جای جای کشور و در روستاهای ایران اسلامی شاهد بوده ایم تا جایی که امروز ۹۹.۷ دهم درصد روستاهای کشور از نعمت برق بهره مند هستند.

وی ادامه داد: در حوزه آب شرب سالم و بهداشتی با توجه به عقب ماندگی های موجود نیاز به کار جهادی و ملی داشتیم که با برنامه ریزی های انجام شده این کار در قالب جهاد آب رسانی به مرحله اجرا رسید.

محرابیان ادامه داد: فاز نخست عملیات اجرایی تامین آب آشامیدنی و سالم برای ۱۰ هزار روستا در ۳۱ استان کشور آغاز شده است.

وزیر نیرو گفت: برای تامین آب شرب به روش های مختلف و در جای جای ایران اسلامی نیازمند اجرای طرح های کلان هستیم که خوشبختانه نمایندگان مجلس اسلامی ما را در تامین اعتبارات مورد نیاز در اجرای این طرح ها کمک کردند.

محرابیان با اشاره به طرح آبرسانی به آبیک، گفت: حلاوت این طرح زمانی است که پروژه به طور کامل اجرا شود و کام همه مردم استان قزوین از آن شیرین گردد.

وزیر نیرو بیان کرد: خوشبختانه در سفر ریاست جمهوری  با تاکید ایشان توانستیم اعتبارات بیشتری را تزریق کنیم و مساعدت رئیس جمهور به سرعت بخشیدن در کار منجر شد و امسال برنامه داریم آب منطقه زیاران هم تامین شود.

وی افزود: مرحله مناقصه تکمیل پروژه آبرسانی به ۱۴ شهر و ۱۹۸ روستای استان از سد طالقان به روش تامین مالی یا از محل اعتبارات دولت باید در اسرع وقت انجام شود تا عملیات اجرایی این طرح برای آبرسانی به سایر شهرها و روستاهای استان آغاز گردد.

وی افزود: در خصوص انتقال آب رودخانه الموت رود مطالعات انجام شده و از معاون خود درخواست می کنم آن را پیگیری کنند تا این خواسته بحق مردم نیز اجابت شود.

وزیر نیرو ادامه داد: از زمان روی کارآمدن دولت سیزدهم ۱۰۰ شهر کشور با تنش آبی روبه رو بودند که مشکل برخی از شهرها با اجرای طرح های موردی و کوچک مانند اجرای خط انتقال آب، حفر چاه، ایجاد مخازن آب و نصب دستگاه آب شیرین کن حل شد و به حالت پایداری رسید.

وزیر نیرو با بیان اینکه سدبالاخانلو در شهرستان بویین زهرا در استان قزوین تا دهه مبارک فجر آبگیری خواهد شد، افزود: عملیات اجرای خط انتقال و تصفیه خانه این طرح نیز باید در اسرع وقت تکمیل شود.

 

بهره مندی مناطق دیگر استان از آب نیازمند اقدامات جهادی است

محرابیان افزود: امروز در خوزستان، همدان، کردستان، سیستان و بلوچستان طرحهای بزرگی در حال اجراست و در روزهای آینده به بهره برداری خواهد رسید و کام مردم شیرین می شود.

وی گفت: همه توان و امکانات خود را بسیج خواهیم کرد تا در یک دوره زمانی کوتاه به همه درخواستهای مردم در تامین آب شرب پاسخ دهیم.

درادامه این مراسم  نماینده ولی فقیه استان قزوین گفت:  برای بهره مندی سایر مناطق نیازمند به آب در استان و در کشور نیازمند یک یا حسین و اقدامات جهادی هستیم

 آیت الله عبدالکریم عابدینی در  این مراسم افزود : آب منشأ آسمانی دارد و طبق آیات قرآن منشأ نزول آب آسمان و خدا است که با توجه به این مسئله ما باید نگاهمان را از سد طالقان بالا ببریم و نگاهمان به خدا باشد.

امام جمعه قزوین بیان کرد: آب در قرآن پیوست‌ها و توضیحاتی دارد چنانچه آب طهورا، مبارک، منشأ حیات، اسباب رویش، منشأ نشاط و شادی برای همه معرفی شده است.

وی افزود: آب نیازمند شکرگزاری است، شکرگزاری آب مصرف بهینه و اسراف نکردن، توزیع عادلانه، رعایت اولویت در مصرف، آب دادن و نوشاندن آب است.

نماینده ولی فقیه استان قزوین با استناد به حدیث امام صادق (ع) با مضمون اینکه هرکس کبدی را سیراب کند در واقع صدقه داده است گفت: تزریق آب برای جلوگیری از مصرف بی رویه آب بسیار اثرگذار و حائز اهمیت است.

راه اندازی بازار آب در استان وجهه اقتصادی دارد

درادامه این مراسم استاندار قزوین گفت: از بدو ورود به استان با بررسی ساختار اقتصادی استان، شعار افزایش ضریب تبدیل آب به درآمد در دستور کار قرار گرفت و ان شاالله به زوی راه اندازی بازار منسجم آب را در دستور کار را داریم و این امر یکی از اقداماتی است که می تواند نمونه ای برای کشور بوده و فضای اقتصادی استان را متحول کند.

وزیر نیرو در قزوین 2

 

 محمدمهدی اعلایی در این مراسم افزود:  از مجموع هزینه ریالی که برای این پروژه شده است، بیش از نیمی به دستور آقای محرابیان بوده که جای تشکر دارد و منجر به این اتفاق مبارک شده است.

وی ادامه داد: با اجرای این طرح با کیفیت ترین آب استان امروز نصیب مردم صبور آبیک می شود و ان شاالله شرایط زیستی این شهر بهتر شود

وی عنوان کرد: آب یکی از موضوعات اساسی استان قزوین است و به دلیل مزیت های قابل توجه در حوزه صنعت و کشاورزی، یکی از کار ویژه های ما در استان مقوله آب است.

وی تأکید کرد: اقدام امروز نشانگر رویکردهای دولت سیزدهم است، دولت سیزدهم در کنار تمام تنگناها، مسائل اصلی مردم را در دستور کار قرار داده و در استان هم همین رویکرد را داریم.

استاندار قزوین توضیح داد: حل مشکلات مردم در حوزه های مختلف نظیر مباحث زمین و مسکن نشانگر این رویکرد است و سیاست کلان ارتقا بهره وری تولید از مقولاتی است که در دولت سیزدهم مورد توجه قرار خواهد گرفت و مردم از ثمرات آن برخوردار خواهند شد.

وی خاطر نشان کرد: از همه کسانی که در اجرای این پروژه نقش آفرینی کردند تشکر می کنیم و از خبرنگاران به شکل ویژه تشکر کرده و وقتی روی مسائل اساسی مردم متوقف شود همه پای کار آمده و موضوع را پیگیری می کنند و این امر یکی از اقدامات خوب اصحاب رسانه استان بوده است

سرمایه گذاری ۳۰درصدی دولت برای پروژه انتقال آب سد طالقان به آبیک

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین گفت: ۳۰ درصد اعتبارات پروژه انتقال آب سدطالقان به آبیک توسط دولت و ۷۰ درصد آن توسط بخش خصوصی تامین شده است.

یدالله ملکی در این مراسم افزود: مطالعات آب شرب در دهه ۸۰ و ۹۰ انجام شد اما متأسفانه به دلایل مختلف در ردیف بودجه قرار نگرفت.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین بیان کرد: در سال ۹۶ به این پروژه اعتبار تعلق گرفت و با پیگیری‌های انجام شده سی درصد این اعتبار توسط دولت و ۷۰ درصد توسط بخش خصوصی تأمین شد.

وی افزود: عملیات اصلی این پروژه از ایام پایانی سال ۹۹و ابتدای سال ۱۴۰۰ آغاز شد که در فاز اول که مشمول شش ماه اول سال بود اعتبار به اتمام رسید و فاز دوم این پروژه در ایام عید ۱۴۰۱ آغاز شد تا در زمان موعد به بهربرداری برسد.

این مسئول ابراز کرد: پروژه انتقال آب سد طالقان به آبیک دارای ۹/۵ کیلومتر خط انتقال، سه دهنه، دو پل، مقسم آب، ۲۰۰ قطعه شیرآلات، ۶۰ سازه هیدرولیکی و بهترین تجهیزات و تکنولوژی است.

لیلا بیگدلی/ قزوین

کدخبر: 816836 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟