مصرف نوشابه و فست فود در هشترود بالاتر از میانگین استانی

به گزارش خبرنگار رکنا از هشترود، تغییر شیوه زندگی در دهه‌های اخیر، وضع سلامت مردم را دستخوش دگرگونی نموده است. تغییر سنت‌های گذشته و شیوه‌های جدید زندگی منجر به تغییر در الگوهای غذایی ازجمله مصرف زیاد فست فود و غذاهای غیرخانگی، دریافت زیاد چربی‌ها، نمک و شکر و کاهش مصرف غذاهای سالم و سنتی و سبزی و میوه شده است.

ما معمولا بدون تفکر از عادات غذایی پیروی می‌کنیم و توجهی به اثرات مثبت یا منفی آنها در سلامت خود نداریم؛ درحالی‌که بسیاری از عادات غذایی معمول، ممکن است اثرات نامطلوب و گاه غیرقابل جبرانی در سلامت ما بر جا گذارد. بنابراین شناخت عادات غذایی نامناسب، گام موثری در شکل‌گیری الگوی غذایی صحیح و برخورداری از تغذیه سالم است.

آمارها حاکی از آن است که در سال های اخیر شهرستان هشترود با وجود وضعیت بهتر نسبت به استان، همسو با آمارهای کشوری و استانی با افزایش شیوع اضافه وزن و چاقی مواجه بوده و این آمار هر سال در حال افزایش است؛ به طوری که در سال 1400 ، 45.15 درصد از جمعیت هشترود مبتلا به اضافه وزن و چاقی بوده که نسبت به سال 1399 با افزایش حدود 8 درصدی همراه بوده است. این عدد در خصوص افراد میانسال (30 تا 60 ساله) شهرستان 65.88 است که نشان دهنده وضعیت نامطلوب از نظر تغذیه و فعالیت بدنی در شهرستان می باشد.

مصرف نوشیدنی های گازدار و فست فود و نیز مصرف تنقلات در میان نوجوانان شهرستان نیز از میانگین استانی بالاتر بوده که در صورت عدم کنترل و اصلاح رفتارهای تغذیه ای، می تواند در آینده مشکلات متعدد و جبران ناپذیری را به دنبال داشته باشد.

تغذیه صحیح محروم کردن خود از غذاهای خوشمزه یا غذاهای مورد علاقه نیست، بلکه توجه داشتن به ارزش غذایی خوراکی ها و نقش آنها در سلامتی انسان است. الگوهای مختلفی برای غذا خوردن وجود دارد که هر فردی با انتخاب الگوی غذایی درست یا غلط، به سمت سلامتی و یا بیماری گام بر می دارد. لازم به یادآوری است که کنار گذاشتن عادات بد غذایی و جایگزینی آن با عادات صحیح تغذیه ای زمان بر است و نیاز به صبر دارد. پس از غذای خود لذت ببریم ولی به فکر سلامتی خود نیز باشیم.

از طرف دیگر، عادات و رفتارهای تغذیه ای صحیح از دوران کودکی شکل می گیرند و مانند بسیاری از رفتارهای دیگر، کودکان اغلب رفتارهای تغذیه ای را از خانواده الگوبرداری می کنند. با توجه به این موضوع، والدین نقش بسیار مهمی در سلامت کودکان و بزرگسالان در آینده دارند و با انتخاب های سالم غذایی می توانند از ایجاد اضافه وزن و چاقی در کودکان و در نهایت از برخی بیماری های غیر واگیر از جمله بیماری های قلبی و عروقی، دیابت و برخی از سرطان ها پیشگیری کنند. پس با پیروی از الگوی غذایی سالم می توانیم سلامت و تندرستی نسل آینده را تضمین کنیم.

رحیمی/ هشترود

کدخبر: 811266 ویرایش خبر
لینک کپی شد
اسماعیل رحیمی
آیا این خبر مفید بود؟